Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Λαογραφία και Εκπαίδευση

(PRIMEDU413) -  Ρέα Κακάμπουρα

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα στοχεύει να εισάγει τους/ τις φοιτητές/ τριες στο ερευνητικό πεδίο του λαϊκού πολιτισμού, έτσι όπως προσεγγίζεται από τη σύγχρονη λαογραφία και τις συγγενείς καινωνικές επιστήμες (εθνολογία, κοινωνική ανθρωπολογία, ιστορία, πολιτισμικές σπουδές) στη δυναμική και εξελισσόμενη διάστασή του από το νεοελληνικό παραδοσιακό στο σύγχρονο λαϊκό πολιτισμό. Ειδικότερα δίνεται έμφαση στην ανάλυση όψεων του λαϊκού πολιτισμού (υλικός πολιτισμός/ λαϊκή τέχνη, κοινωνική συγκρότηση, ήθη και έθιμα, λαϊκή λογοτεχνία,) που εμπεριέχονται σε πολλά αντικείμενα που διδάσκονται στην προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση μέσα από τα μαθήματα του Αναλυτικού Προγράμματος (γλώσσα, ιστορία, περιβαλλοντική εκπαίδευση, φυσικές επιστήμες, μαθηματικά, ξένες γλώσσες, μουσική, εικαστικά, θεατρική αγωγή, γυμναστική) και αποτελούν τη βάση σχολικών γιορτών, πολιτιστικών εκδηλώσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.

Με τη μέθοδο των σχεδίων εργασίας (project) ο λαϊκός πολιτισμός μπορεί να συνδεθεί με την γενική και την τοπική ιστορία στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε προγράμματα που στοχεύουν στην κατανόηση της τοπικής ταυτότητας των μαθητών και στην καλλιέργεια των ερευνητικών δεξιοτήτων τους.

Ο λαϊκός πολιτισμός αποτελεί ένα εξαιρετικά πρόσφορο πεδίο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, για την πραγματοποίηση της «πολιτισμικής συνάντησης» και της ανάδειξης των κοινών πολιτισμικών στοιχείων ανάμεσα στους λαούς, χωρίς ταυτόχρονα να παραγνωρίζονται και οι ιδιαιτερότητες οι οποίες καθορίζονται από τη γενική και την τοπική ιστορία.

ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ

  • Η έννοια του λαϊκού πολιτισμού. Παράδοση και νεοτερικότητα στο λαϊκό πολιτισμό. Ορισμός και περιεχόμενο της Λαογραφίας. Σύντομη αναδρομή στην ιστορία της Λαογραφίας.
  • Λαογραφία και δάσκαλοι: Η συγκρότηση των λαογραφικών αρχείων και η ερευνητική συμβολή των εκπαιδευτικών.
  • Λαογραφία, εθνολογία, κοινωνική ανθρωπολογία, ιστορία: προς μια διεπιστημονική θεώρηση του λαϊκού πολιτισμού
  • Τοπική κοινωνία. Φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Τοπική παραγωγή/οικονομία και κατανάλωση
  • Ο υλικός πολιτισμός ως αντικείμενο έρευνας και διδασκαλίας στην Ελλάδα. Υλικός πολιτισμός και μουσεία
  • Άυλη πολιτισμική κληρονομιά: Η Σύμβαση της UNESCO για την προστασία της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της ανθρωπότητας: πρακτικές διαφύλαξής της και εκπαιδευτικές δράσεις.
  • Ήθη και έθιμα: Ανάλυση όρων. Η επιβίωση και η αναβίωση εθίμων στη σύγχρονη εποχή. Φολκλορισμός. Διαβατήριες τελετουργίες του κύκλου της ζωής (γέννηση- γάμος- θάνατος). Ευετηριακά έθιμα του Εορτολογίου.
  • Λαϊκή λογοτεχνία: Τα είδη (παροιμία, αίνιγμα, παραμύθι, παράδοση, επωδή, τραγούδι, ευτράπελες διηγήσεις, παραλογοτεχνία)
  • Η παρουσία του λαϊκού πολιτισμού στα σχολικά εγχειρίδια του δημοτικού σχολείου.
  • Πρόγραμμα διδασκαλίας του Λαϊκού Πολιτισμού στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Αντικείμενο, στόχοι, μέθοδος, υλοποίηση, αξιολόγηση
  • Ο λαϊκός πολιτισμός ως πεδίο διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.
  • Εκπαιδευτικές δράσεις για τον λαϊκό πολιτισμό σε ιστότοπους νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων: παρουσίαση και ανάλυση αποτελεσμάτων πανελλήνιας έρευνας
  • Σχέδια διδασκαλίας για το Λαϊκό Πολιτισμό στην Εκπαίδευση
  • Ανάλυση δομής σχεδίου διδασκαλίας για το Λαϊκό Πολιτισμό

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 7 Μαρτίου 2017