Παρουσίαση/Προβολή
Αφηγήσεις ζωής, Λαογραφία και Εκπαίδευση
(PRIMEDU279) - Ρέα Κακάμπουρα
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα έχει εργαστηριακό, ερευνητικό χαρακτήρα και στοχεύει στην ενημέρωση των φοιτητών/ τριών σχετικά με τη θεωρητικές, ερευνητικές και εκπαιδευτικές εφαρμογές της βιογραφικής προσέγγισης. Οι φοιτήτριες /τές εκπαιδεύονται πρακτικά στις τεχνικές συνεντεύξεων και εκπονούν (προαιρετικά) εργασία βιογραφικής συνέντευξης.
Α. ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
• Βιογραφική μέθοδος και κοινωνικές επιστήμες στο διεθνή χώρο και την Ελλάδα (κοινωνιολογία, προφορική ιστορία, κοινωνική ανθρωπολογία, λαογραφία, κοινωνική ψυχολογία, πολιτισμικές σπουδές, ψυχανάλυση).
• Αφηγήσεις ζωής και Λαογραφία: 1) Οι αφηγήσεις ζωής ως είδος της λαϊκής λογοτεχνίας. 2) Οι αφηγήσεις ζωής ως μέθοδος έρευνας των σύγχρονων πολιτισμικών φαινόμενων.
Β. ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
• Αρχείο Αφηγήσεων Ζωής του Π.Τ.Δ.Ε., Πανεπιστημίου Αθηνών: Σκοποί ίδρυσής του: α) εκπαιδευτικοί, β) ερευνητικοί.
• Εργαστήριο βιογραφικής συνέντευξης:
1) Οι τεχνικές συνεντεύξεων αφηγήσεων ζωής: α) ελεύθερη, β) ημικατευθυνόμενη, γ) κατευθυνόμενη
2) Η προεργασία για τη διεξαγωγή της βιογραφικής αφηγηματικής συνέντευξης.
3) Η διαδικασία και τα τεχνολογικά μέσα υλοποίησης της συνέντευξης.
4) Η στάση του ερευνητή κατά τη διενέργεια της συνέντευξης: Βασικές αρχές.
5) Η διαδικασία της μεταγραφής.
6) Σύνταξη έκθεσης σχετικά με τη διαδικασία της συνέντευξης.
7) Ερμηνευτική ανάλυση της συνέντευξης με βάση το δίπολο παράδοση-νεοτερικότητα.
8) Αναστοχαστική ανάλυση
Γ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
• Η βιογραφική προσέγγιση ως μέθοδος βιωματικής κατανόησης των πολιτισμικών ταυτοτήτων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Εκπαιδευτικά προγράμματα βιογραφικής διερεύνησης της οικογενειακής ιστορίας των μαθητών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αντικείμενο, στόχοι, μεθοδολογία, εφαρμογή, αποτελέσματα.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα