Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Νεοελληνική Λογοτεχνία: Ποίηση και Πεζογραφία (19ος - 20ός αι.)

(PRIMEDU208) -  Βίκυ Πάτσιου

Περιγραφή Μαθήματος

Α. Ποίηση

Εισαγωγή στη Νεοελληνική Λογοτεχνία. Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας: Όροι, ορισμοί, περίοδοι. Γενιά του 1880. Ρομαντισμός. Παρνασσισμός. Συμβολισμός. Νεοτερική Ποίηση. Μοντερνισμός και υπερρεαλισμός στην Ευρώπη και την Ελλάδα. Κυριότεροι εκπρόσωποι. Ερμηνευτικές προσεγγίσεις ποιημάτων. 

Β. Πεζογραφία

Εξοικείωση με το περιεχόμενο και το χαρακτήρα της λογοτεχνικής γραφής. Γνωριμία βασικών περιόδων της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ανανέωση του πεζού λόγου γύρω στα 1880: Όροι και προϋποθέσεις. Ανάπτυξη του διηγήματος. Αισθητικά ρεύματα και λογοτεχνικά είδη: ηθογραφία, ρεαλισμός, νατουραλισμός, κ.ά. Γενιά του 1930. Κυριότεροι εκπρόσωποι. Ερμηνευτικές προσεγγίσεις πεζών κειμένων.

 

ΣΚΟΠΟΣ: Επιδίωξη του μαθήματος αυτού είναι να εμπλουτίσει τις γνώσεις των φοιτητών και των φοιτητριών σε κύρια θεωρητικά, κριτικά και ιστορικά ζητήματα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ειδικότερα προσεγγίζονται τα ιστορικά και κοινωνικά πλαίσια μέσα στα οποία αναπτύχθηκαν συγκεκριμένα αισθητικά ρεύματα και καλλιεργήθηκαν τα ανάλογα γραμματολογικά είδη, εξετάζονται οι σταθμοί στην εξέλιξη της ποίησης και της πεζογραφίας και αναλύονται αντιπροσωπευτικά έργα των σημαντικότερων συγγραφέων του 19ου και του 20ού αιώνα. Τέλος γίνεται αναφορά στις βασικές έννοιες ανάλυσης και αναγνωστικής προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος: αφήγηση, πλοκή, δομή, χαρακτήρες, οπτική γωνία/εστίαση, σκηνικό, θέμα. Παράλληλα, δίνεται έμφαση στην ανάλυση του ποιητικού λόγου και των συστατικών χαρακτηριστικών του, όπως ο στίχος, ο ρυθμός, κ.ά.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να είναι σε θέση:

  • Nα γνωρίζουν τη θεωρία, την κριτική και την ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας.
  • Να εξοικειωθούν με τα σημαντικά ρεύματα και τις τάσεις της Ευρωπαϊκής και της Νεοελληνικής λογοτεχνίας (ρομαντισμός, παρνασσισμός, συμβολισμός, ηθογραφία, ρεαλισμός, νατουραλισμός, υπερρεαλισμός).
  • Να μπορούν να εντάξουν τα λογοτεχνικά έργα στο πνευματικό και ιδεολογικό κλίμα της εποχής τους.
  • Να αποκτήσουν την εμπειρία βασικών εννοιών ανάλυσης και ανάγνωσης/προσέγγισης ενός λογοτεχνήματος.
  • Να ερευνούν και να αναγνωρίζουν από γραμματολογική άποψη έργα γνωστών και καταξιωμένων συγγραφέων.

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

  • Στοιχεία Ιστορίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας: Όροι, ορισμοί, περίοδοι.
  • Αισθητικά ρεύματα (ρομαντισμός, παρνασσισμός, συμβολισμός, ηθογραφία ρεαλισμός, νατουραλισμός, υπερρεαλισμός) και λογοτεχνικά είδη.
  • Παρουσίαση των εργαλείων του νεοελληνιστή (βασικά εγχειρίδια, βιβλιογραφίες, ηλεκτρονικές πηγές, κ.ά.) και μέθοδοι προσέγγισης των κειμένων.
  • Η παράδοση της ρομαντικής αφήγησης και η υπονόμευσή της (Εμμ. Ροΐδης, Δημ. Βικέλας).
  • Ο Κ. Παλαμάς και η γενιά του 1880.
  • Ο Ψυχάρης και το γλωσσικό ζήτημα.
  • Το ηθογραφικό διήγημα: θέματα, μοτίβα και αφηγηματικοί τρόποι (Αλ. Παπαδιαμάντης, Γ. Βιζυηνός, Ανδ. Καρκαβίτσας).
  • Κ.Π. Καβάφης.
  • Η γενιά του 1920: ποίηση και πεζογραφία.
  • Η γενιά του 1930: η ρήξη με το παρελθόν και η έκφραση της νεοτερικότητας.
  • Γ. Σεφέρης.
  • Ανανέωση και πρωτοπορία στην ποίηση (Ανδ. Εμπειρίκος, Οδ. Ελύτης, Γ. Ρίτσος, κ.ά.).
  • Ανανέωση και πρωτοπορία στην πεζογραφία (Γ. Θεοτοκάς, Κ. Πολίτης, Η. Βενέζης Αγγ. Τερζάκης, κ.ά.).

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: Διαλέξεις. Ηλεκτρονικές παρουσιάσεις-χρήση εποπτικού υλικού. Προαιρετική προφορική παρουσίαση φοιτητικών εργασιών και κριτική συζήτηση επί των πορισμάτων. Εργαστήριο. To μάθημα υποστηρίζεται από την πλατφόρμα ασύγχρονης τηλε-εκπαίδευσης «e class».

 

ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: Γραπτές εξετάσεις. Συνυπολογίζεται η προαιρετική εργασία, η οποία βαθμολογείται από ένα έως τρία της δεκάβαθμης κλίμακας αξιολόγησης.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012