Παρουσίαση/Προβολή
Μεταπτυχιακό Μάθημα (Μονοτμηματικό) ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ - ΠΜΣ «Διαχείριση της σχολ. μονάδας»_2024-2025_ΠΤΔΕ
(PRIMEDU1193) - Ηρώ Μυλωνάκου-Κεκέ
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος:
Η παροχή εκπαίδευσης στους φοιτητές στις θεωρητικές, επιστημολογικές και μεθοδολογικές διαστάσεις και εφαρμογές του πολυδύναμου διεπιστημονικού χώρου της Κοινωνικής Παιδαγωγικής, με έμφαση στη διαχείριση σύγχρονων ζητημάτων αιχμής της Κοινωνικής Παιδαγωγικής και στην ενίσχυση του πολλαπλού κοινωνικοπαιδαγωγικού ρόλου του εκπαιδευτικού και του σχολείου.
Μαθησιακοί στόχοι:
Οι βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες:
- Να κατανοούν βιωματικά τις σύγχρονες αντιλήψεις και πρακτικές της Κοινωνικής Παιδαγωγικής
- Να γνωρίζουν τις θεωρητικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές διαστάσεις και εφαρμογές της Κοινωνικής Παιδαγωγικής
- Να είναι ικανοί να σχεδιάζουν και να υλοποιούν κοινωνικοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις για την πρόληψη και την αντιμετώπιση προβλημάτων και να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες απαιτήσεις της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας.
- Να είναι ικανοί να αναπτύσσουν κοινωνικοπαιδαγωγικές δραστηριότητες στο σχολείο, ώστε να βελτιώνουν το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και της ποιότητας ζωής της σχολικής τάξης.
- Να είναι ικανοί, ως εκπαιδευτικοί, να υποστηρίξουν τις πολλαπλές δυνατότητες τουκοινωνικοπαιδαγωγικού ρόλου του δασκάλου και του σχολείου
Περιεχόμενο του μαθήματος:
- Η ευρύτητα, το πολυδιάστατο πεδίο εφαρμογής και η πολλαπλότητα των ρόλων της Κοινωνικής Παιδαγωγικής (Κ.Π.)
- Θεμελιώδεις αξίες, αρχές, βασικές θέσεις, προτεραιότητες και θεωρήσεις της Κ.Π
- Η Κ. Π. ως διεπιστημονικός χώρος. Ανάδειξη και δυνατότητες αξιοποίησης των διεπιστημονικών συνεργειών
- Ζητήματα μεθοδολογίας έρευνας στην Κ.Π
- Σχεδιασμός, διεξαγωγή, δυνατότητες και προοπτικές της κοινωνικο-παιδαγωγικής έρευνας
- Ο δάσκαλος ως κοινωνικός παιδαγωγός. Ο πολυδύναμος κοινωνικοπαιδαγωγικός ρόλος του σχολείου.
- Σημαντικά σύγχρονα κοινωνικοπαιδαγωγικά προβλήματα με έμφαση σε αυτά που εκδηλώνονται στη σχολική τάξη και στη σχολική κοινότητα. Η πρόληψη και η αντιμετώπισή τους. Μελέτη περιπτώσεων και Ερευνητικά παραδείγματα
- Σχεδιασμός, οργάνωση, υλοποίηση και αξιολόγηση κοινωνικο-παιδαγωγικών παρεμβάσεων σε σχολικά (τυπικά) και εξωσχολικά (μη τυπικά και άτυπα) εκπαιδευτικά συστήματα (σε συνεργασία με δημοτικά σχολεία και φορείς). Μελέτη περιπτώσεων και βιωματική συμμετοχή
- Η αξιοποίηση της δημιουργικότητας και των διαφορετικών μορφών Τέχνης στην Κοινωνική Παιδαγωγική
- Ο ρόλος της Κ. Π. στην παραγωγή κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής
* Το μάθημα συμπεριλαμβάνει Βιωματικά Εργαστήρια.
Βιβλιογραφία:
Ελληνόγλωσση
Καναβάκης, Μ. (2002). Κοινωνική Παιδαγωγική: περιεχόμενο και ιστορική εξέλιξη. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2002). Το αίτημα για μια νέα Κοινωνική Παιδαγωγική: Ο ρόλος και η σημασία της άτυπης εκπαίδευσης. Επιστήμη και Παιδαγωγία, 2, 29-41.
Μυλωνάκου - Κεκέ, Η. (2003). Ζητήματα Κοινωνικής Παιδαγωγικής. Αθήνα: Ατραπός.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2006). Η έννοια του Κοινωνικού Κεφαλαίου και ο ρόλος της συνεργασίας Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας για την ανάπτυξή του. Στο Α. Τριλιανός, κ.ά. (Επιμ.), Αναγνώριση, Τιμητικό Αφιέρωμα στον Καθηγητή Θεόδωρο Γ. Εξαρχάκο (σσ. 779 – 814). Αθήνα.
Μυλωνάκου - Κεκέ, Η. (2011). «Η «κοινωνικοπαιδαγωγική» ανάγνωση ενός βικτωριανού μυθιστορήματος. Στο Ν. Παπαδάκης, & Ν. Χανιωτάκης (Επιμ.), Εκπαίδευση – Κοινωνία και Πολιτική. Τιμητικός τόμος για τον Καθηγητή Ιωάννη Ε. Πυργιωτάκη (σσ. 1153-1180). Αθήνα: Πεδίο.
Μυλωνάκου - Κεκέ, Η. (2013). Κοινωνική Παιδαγωγική: Θεωρητικές, Επιστημολογικές και Μεθοδολογικές Διαστάσεις. Αθήνα: Διάδραση.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2016). Ο Επιστημολογικός Χαρακτήρας της Κοινωνικής Παιδαγωγικής. Στο Β. Μπάρος, κ.ά. (Επιμ.), Παιδική Ηλικία και Μετανάστευση: Προκλήσεις για την Παιδαγωγική της Ετερογένειας (σσ.215 – 250). Αθήνα: Διάδραση.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2017). Σχέσεις Σχολείου, Οικογένειας και Κοινότητας με κοινωνικοπαιδαγωγικό προσανατολισμό: Εκκινώντας την έρευνα από τους εκπαιδευτικούς. Επιστήμες Αγωγής, 2, 84-113.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2019). Σχολείο, Οικογένεια και Κοινότητα: Συνεργασία, Ενδυνάμωση και Ανάπτυξη. Αθήνα: Εκδόσεις Αρμός.
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2021). Κοινωνική Παιδαγωγική. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Μυλωνάκου – Κεκέ, Η. (2022). Πώς τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο. Ψυχοπαιδαγωγική Αξιοποίηση και Εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Ξενόγλωσση
Buchkremer, H. (2009). Handbuch Sozialpädagogik. Darmstadt: WBG Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Cameron, C. (2004). Social Pedagogy and Care: Danish and German practice in young people’s residential care. Journal of Social Work, 4 (2), 133 - 151.
Cameron, C. (2011). Social Pedagogy: What Questions Can We Ask About Its Value and Effectiveness? Children Australia, 36 (4), 187-198.
Cameron, C. & Moss, P. (2011). Social Pedagogy and Working with Children and Young People: Where Care and Education Meet. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Charfe, L., & Gardner, A. (2019). Social Pedagogy and Social Work. London: SAGE Publications.
Eichsteller, G. (2010). The Notion of 'Haltung' in Social Pedagogy. Children Webmag. Available online:
http://www.childrenwebmag.com/articles/social-pedagogy/the-notion-of-'haltung-in-social-pedagogy
Eichsteller, G. & Bradt, L. (2019). Social Pedagogy as a Meaningful Perspective for Education and Social Care. Insight Report. Beaumaris: ThemPra.
Eichsteller, G. & Holthoff, S. (2009). The Social Pedagogy Tree. Available online: http://www.thempra.org.uk/concepts_tree.htm
Eichsteller, G. & Holthoff, S. (2011a). Conceptual Foundations of Social Pedagogy: A Transnational Perspective from Germany. In C. Cameron, & P. Moss, (Eds.), Social Pedagogy and Working with Children and Young People: Where Care and Education Meet (pp. 33-52). London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Eichsteller, G. & Holthoff S. (2011b). Social Pedagogy as an Ethical Orientation towards Working with People - Historical Perspectives. Children Australia, 36 (4), 176-186.
Eichsteller, G. & Holthoff, S. (2012). The Art of Being a Social Pedagogue: Developing Cultural Change in Children’s Homes in Essex. International Journal of Social Pedagogy, 1(1), 30-45.
Eriksson, L. (2010). Community development and Social Pedagogy: Traditions for understanding mobilization for collective self-development. Community Development Journal, 46 (4), 403-420.
Eriksson, L. & Markström, A – M. (2003). Interpreting the concept of Social Pedagogy. In A. Gustavsson, H.- E. Hermansson, & J. Hämäläinen (Eds.), Perspectives and Theory in Social Pedagogy (pp. 9-23). Göteborg: Bokforlaget Daidalos.
Eriksson, L., & Winman, T. (2010). Learning to fly: Social Pedagogy in a Contemporary Society. Göteborg: Bokforlaget Daidalos.
Erlandsen, T. (2012). Social Pedagogues and their Education in Denmark: an analysis of educational thinking. In J. Kornbeck, & N. Rosendal Jensen (Eds.), Social Pedagogy for the Entire Lifespan. Volume II. Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co.
Fog, Ε. (2003). A social pedagogical perspective on milieu therapy. In A. Gustavsson, H.-E. Hermansson, & J. Hämäläinen, (Eds.), Perspectives and Theory in Social Pedagogy. Gothenburg: Daidalos
Freire, P. (2006). Pedagogy of Hope. Reliving Pedagogy of the Oppressed. London, New York: Continuum.
Gharabaghi, K., & Groskleg, R. (2010). A Social Pedagogy Approach to Residential Care: Balancing Education and Placement in the Development of an Innovative Child Welfare Residential Program in Ontario, Canada. Child Welfare League of America, 89 (2), 97-114.
Grace, A. P. (2007). Envisioning a critical Social Pedagogy of learning and work in a contemporary culture of cyclical lifelong learning. Studies in Continuing Education, 27 (1), 85-103.
Günther, K. - H. (1994). Friedrich Adolph Wielhelm Diesterweg. In Z. Morsy, (Ed.), Thinkers on Education. Paris: UNESCO.
Hämäläinen, J. (2003a). The Concept of Social Pedagogy in the Field of Social Work. Journal of Social Work, 3 (1), 69–80. London, Thousand Oaks, California and New Delhi: Sage Publications.
Hämäläinen, J. (2003b). Developing social pedagogy as an academic discipline In A. Gustavsson, H.- E. Hermansson, & J. Hämäläinen, (Eds.), Perspectives and Theory in Social Pedagogy (pp.133–153). Göteborg: Daidalos.
Hämäläinen, J. (2012a). Social Pedagogy in Finland. Kriminologija i socijalna integracija, 20, 95-104.
Hämäläinen, J. (2012b). Social Pedagogical Eyes in the Midst of Diverse Understandings, Conceptualisations and Activities. International Journal of Social Pedagogy, 1 (1), 3-16.
Hatton, K. (2013). Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House Publishing.
Houlbrook, M., Childs, M., & Wagner, R. (2001). Work-based learning as critical social pedagogy. Australian Journal of Adult Learning, 41 (3), 314-334.
Jarning, H. (1997). The many meanings of Social Pedagogy: Pedagogy and social theory in Scandinavia. Scandinavian Journal of Educational Research, 41, 413 - 431. London & New York: Routledge, Taylor & Francis.
Kaska, M. (2014). Social Pedagogy – An Invitation. London: Jacaranda Publishing.
Kekes, I. & Mylonakou, I. (2006). Syneducational Transactions among Students, Parents, Educators and Policy Makers: The Transdisciplinary Program SYNTHESIS. Interactive Learning Environments, 14, (1), 35–54. London & New York: Routledge, Taylor & Francis Group.
Kemmis, S. & McTaggart, R. (1982). The action research planner. Australia, Victoria: Deakin University Press.
Kemp, R. (2011). Social Pedagogy: Differences and Links to Existing Child Care Practice. Children Australia, 36 (4), 199-206.
Kobolt, A. (2005). An evaluation of training in social pedagogy in Slovenia. The Journal of Child and Youth Care, 20, 83-92.
Kornbeck, J. & Rosendal - Jensen, N. (Eds.) (2011). Social Pedagogy for the Entire Lifespan. Volume I. Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co.
Kornbeck, J. & Rosendal Jensen, N. (Eds.) (2012). Social Pedagogy for the Entire Lifespan. Volume II. Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co.
Kronen, H. (1980). Sozialpädagogik: Geschichte und Bedeutung des Begriffs, Frankfurt am Main: Haag + Herchen.
Kyriacou, C. (2009). The five dimensions of Social Pedagogy within schools. Pastoral Care in Education: An International Journal of Personal, Social and Emotional Development, 27 (2), 101-108.
Kyriacou, C. (2011). Social Pedagogy in Schools as a Promoter of Civic Engagement. Processes Influencing Democratic Ownership and Participation (PIDOP) Conference: “Engaged citizens? Political participation and civic engagement among youth, women, minorities and migrants”. Italy: Bologna.
Kyriacou, C., Mylonakou – Keke, I. & Stephens, P. (2016). Social Pedagogy and bullying in schools: the views of University Students in England, Greece and Norway. British Educational Research Journal, 42 (4), 631–645.
Kyriacou, C., Tollisen - Ellingsen, I., Stephens, P. & Sundaram, V. (2009). Social Pedagogy and the teacher: England and Norway compared. Pedagogy, Culture & Society, 17, (1), 75-87. London & New York: Routledge, Taylor & Francis.
Lorenz, W. (2008). Paradigms and Politics: Understanding Methods Paradigms in an Historical Context: The Case of Social Pedagogy. The British Journal of Social Work, 38 (4), 625–644.
Lorenzova, J. (2018). School-based Social Pedagogy and its implementation in the Czech school system. International Journal of Teaching and Education, 6 (1), 21-35.
Meyerhardt, M. W. (1916). Paul Natorp's Social Pedagogy. The Pedagogical Seminary, 23 (1), 51-62.
Mollenhauer, K. (2001). Einführung in die Sozialpädagogik: Probleme und Begriffe der Jugendhilfe. Weinheim: Beltz Verlag
Morin, E., (1999). Seven complex lessons in education for the future. Paris: UNESCO Publishing.
Μühlum, A., (1981). Sozialpädagogik und Sozialarbeit. In: Μühlum, Α. (Hrsg.): Deutscher Verein für Sozialpädagogik und Private Fürsorge. Frankfurt: (Eigenverlag).
Mylonakou - Keke, I. (2009a). Socio - Pedagogical Dimensions of Diversity through Teaching Approaches. Proceedings of 7th International Conference of the European Research Network About Parents in Education (ΕRΝΑΡΕ): Diversity in Education. Luleå University of Technology, Umeå University, Malmö University. Sweden (ISBN:978-91-86238-82-2). Αvailable at: http://www.pedag.umu.se/projekt/nornape/proceedings-table-of-contents-/
Mylonakou - Keke, I. (2009b). The Operation of Syneducational Research Communities. Proceedings of International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI). Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED) Publishes (ISBN:978-84-613-2955-7) pp. 1898-1909.
Mylonakou – Keke, I. (2012). Social and emotional education through sociopedagogical practices. Procedia - Social and Behavioural Sciences, 69, 169-176. Elsevier.
Mylonakou - Keke, I. (2015a). 1844 - 2014: 170 years of Social Pedagogy. Can economic crisis highlight the potential of Social Pedagogy? International Journal of Social Pedagogy. Special Issue on “Social Pedagogy in times of crisis in Greece”, 4 (1), 2-23.
Mylonakou - Keke, I. (2015b). The emergence of “Syn-epistemic Wholeness” from Dialectic Synergy of disciplines: A Transdisciplinary Social Pedagogic Model. Creative Education, 6 (17), 1890-1907.
Mylonakou - Keke, I. (2015c). Social Pedagogy and School Community. Preventing bullying in schools and dealing with diversity: Two sides of the same coin. International Journal of Social Pedagogy, 4 (1), 65-84.
Mylonakou - Keke, I. (2018). A Social Pedagogical Intervention Model (Spim4Rest): A Human Rights Education Model for Refugee Children and Families. In A. Ζ. Giotsa, (Ed.), Human Rights in α Changing World: Research and Applied Approaches (pp. 121-138). New York: Nova Science Publishers.
Mylonakou-Keke, I., Kallinikaki, T. & Mertzanidou, A. (2022). Social Pedagogy and Social Work relations in Greece: autonomous trajectories. International Journal of Social Pedagogy, 11(1): 1-17.
Otto, H.- U. & Thiersch, H. (2005). (Hrsg.): Handbuch Sozialarbeit / Sozialpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Petrie, P. (2007). Foster Care: A Role for Social Pedagogy? Adoption & Fostering, 31 (1), 73 - 80.
Petrie, P. (2011). Communication Skills for Working with Children and Young People: Introducing Social Pedagogy. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Petrus, A. (2000). Nuevos Ámbitos en Educatión Social. In M. Romans, A. Petrus, & J. Trilla, (Eds.), De profesión: educador(a) social. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
Rosner, I. D. (2016). Challenges of migration for the Social Pedagogy in Swedish context. Papers of Social Pedagogy, 4, (1), 6-16.
Smith, M. K. (2009) 'Social Pedagogy' in the encyclopaedia of informal education. Available online: http://infed.org/mobi/social-pedagogy-the-development-of-theory-and-practice/
Smith, M. (2011). Social Pedagogy. Paper presented to: The Development Centre for Scotland. Social Work in Youth and Criminal Justice. (November, 2011). University of Edinburgh.
Smith, M. (2012). Social Pedagogy from a Scottish Perspective. International Journal of Social Pedagogy, 1 (1), 46-55.
Stephens, P. (2009). The nature of Social Pedagogy: an excursion in Norwegian territory. Child & Family Social Work, 14, (3), 343–351.
Stephens, P. (2012). Social Pedagogic Practice: Exploring the Core. In J. Kornbeck, & N. Rosendal Jensen, (Eds.), Social Pedagogy for the Entire Lifespan. Volume II. (pp.201-226). Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co.
Stephens, P. (2013). Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag GmbH & Co.
Storø, J. (2013). Practical Social Pedagogy: Theories, Values and Tools for Working with Children and Young People. Bristol: Policy Press.
Surel, C., Douglas, S., Finley, A., & Priver, A. (2011). The Diverse Practice of Social Pedagogues: Case Examples from Denmark, Scotland, and Germany. Children Australia, 36 (4), 219-223.
Ucar, X. (2013). Exploring Different Perspectives of Social Pedagogy: Towards a Complex and Integrated Approach. Education Policy Analysis Archives, 21(36), 1-15.
Watts, J. (2017). Inclusive Cultural and Social Pedagogy in the Library Classroom. LOEX Quarterly, 44 (1), 8-10.
Zwick, D., Denegri-Knott, J., & Schroeder, J. E. (2007). The Social Pedagogy of Wall Street: Stock Trading as Political Activism? Journal of Consumer Policy, 30 (3), 177–199.
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα