Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Σύγχρονη Φιλοσοφία Ι -Αναλυτική Φιλοσοφία- (ΙΦ8)

(PPP653) -  Δημήτριος Αθανασάκης, Άννα Λάζου, Σταυρούλα Τσινόρεμα

Περιγραφή Μαθήματος

Δημήτριος Αθανασάκης, Επίκ. Καθηγητής Α.Π.Θ.

Δια-Λόγου Διαδρομές" : Δημήτρης Αθανασάκης "Ο λόγος ενώνει,σε αντίθεση με  τον παραλογισμό και την προκατάληψη που φανατίζει και διαχωρίζει"Ο Δημήτρης Ι. Αθανασάκης είναι Επίκουρος Καθηγητής Νεότερης Φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. Σπούδασε φιλοσοφία στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Έκανε τις μεταπτυχιακές του σπουδές (D.E.A.) στο Πανεπιστήμιο Paris I-Pantheon-Sorbonne, υπό τη διεύθυνση του Καθηγητή Φιλοσοφίας Pierre Macherey και ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα "Raison et desir dans la philosophie de Spinoza" στην Ecole Normale Superieure de Lyon, υπό τη διεύθυνση του Καθηγητή Φιλοσοφίας κ. Pierre-Francois Moreau.
Συμμετέχει στις εργασίες του Institut d'Histoire des Representations et des Idees dans les Modernites (IHRIM - UMR 5317), του Groupe de recherches spinozistes (GRS) και του Εργαστηρίου Φιλοσοφίας των Κοινωνικών Επιστημών (ΦΛΣ Α.Π.Θ.). Το έργο και τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα αφορούν κυρίως στον κλασικό ορθολογισμό και στα νεότερα φιλοσοφικά και επιστημονικά συστήματα σκέψης, με έμφαση στη φιλοσοφία του Σπινόζα, του Καρτέσιου και του Λάιμπνιτς, την πολιτική φιλοσοφία από τον Μακιαβέλι έως τη Γαλλική Επανάσταση και τη φιλοσοφία της νεότερης επιστήμης από τον Γαλιλαίο στον Λαπλάς.

 

Άννα Λάζου, Αν. Καθηγήτρια, Ε.Κ.Π.Α.

ΑΝΝΑ ΛΑΖΟΥ
  • Αν. Καθηγήτρια Φιλοσοφικής Ανθρωπολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φιλοσοφίας, διδάκτορας Φιλοσοφίας του Τμήματος ΦΠΨ του Πανεπιστημίου Αθηνών («Άνθρωπος, Φύση και Πράξη», 2006). Διευθύνει το Εργαστήριο Φιλοσοφίας & Τέχνης ΕΚΠΑ - Phil.Art.Lab από το Γενάρη 2022 (προσωρινός ιστότοπος https://www.facebook.com/philosophy.art.seminars/). Διευθύνει την διετή περιοδική έκδοση P.A.Th. (Φιλοσοφία, τέχνη, θεραπεία) 2020 κ.ε. ISSN 2732-7345, ISSN 2732-7353 (ηλεκτρονική έκδοση/online)

βhttps://www.researchgate.net/publication/358057782_PATH_1_FULL_Repaired, https://www.researchgate.net/publication/358079100_PATH_1_SPECIAL_EDITION.–Πρόσφατες δημοσιεύσεις της: “Philosophical Games in Primary Education: An Interdisciplinary Approach” (2022), “The Concept of Therapy in Ancient Greek Texts and Dance Practices”(2021), «Παιγνίδι, μέτρο, αρμονία: το βίωμα του χρόνου στην ποιητική σκέψη» (2020), «Η πλατωνική όρχηση σήμερα Ι: Φιλοσοφικές προϋποθέσεις & εφαρμογές» (2020), «Ο χορός ως αντικείμενο επιστημονικής έρευνας και φιλοσοφίας. Προλεγόμενα» (2020), “Man and Measure: Comments on the Crisis of Civilization” (2017) και παλαιότερα: “Justice as Therapy-Justice for Therapy (Θεραπευτική Δικαιοσύνη)” (2000), «Ψυχονοητικά Γεγονότα και η επί σκηνής δράση του ηθοποιού», 2008 και «The Diachronic Character of the Dionysian», 2010, «Ancient Myths, Traditional Civilization and Contemporary Dance Theatre”, 2011, «O Marx για την αρχαία Ελλάδα – ακολουθώντας τον Hegel και τους Νεαρούς Εγελιανούςκατά τον Παναγιώτη Κονδύλη», 2012, «Άτομο και Κοινωνία κατά τον Adam Smith», 2013, «Πέρα από το χορό: Σύγχρονες αισθητικοθεραπευτικές χρήσεις του χορού στο φως της νιτσεϊκής σκέψης», 2013, «Η «αναγνώριση» της ανθρώπινης ύπαρξης ως κεντρική έννοια της μαρξικής ανθρωπολογίας. Σκέψεις με αφορμή την πρόσφατη κριτική έκδοση των Οικονομικών και Φιλοσοφικών Χειρογράφων του 1844, από τον Michael Quante», 2014, “Au-delà de la danse : la perspective philosophique dans l'étude de la danse grecque ancienne”, 2015, Στοιχεία Φιλοσοφίας της Φύσης, (επιμ.) 2015, Ο John Locke και το Δοκίμιο για την Ανθρώπινη Νόηση – Α΄, 2015,  Άνθρωπος, ο Δημιουργός, 2015, Τέχνη, Φιλοσοφία, Θεραπεία, (επιμ.), 2015, κ.ά. 


 

Σταυρούλα Τσινόρεμα, Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Η Σταυρούλα Τσινόρεμα είναι Καθηγήτρια Σύγχρονης, Νεότερης Φιλοσοφίας και Βιοηθικής στο Τμήμα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Είναι κάτοχος Πτυχίου Φιλοσοφίας από το Φιλοσοφικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών (“Άριστα”), Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης  (M.A.) στην Ηθική και Κοινωνική Φιλοσοφία και Διδακτορικού Διπλώματος (Ph.D.) στην Ηθική Φιλοσοφία  από το Πανεπιστήμιο του Exeter. Είναι συγγραφέας της μονογραφίας Γλώσσα και κριτική. Ο Wittgenstein για το νόημα, τη γνώση, τις αξίες, (Liberal Books, αναθεωρ. ανατύπ. 2014). Έχει (συν)επιμεληθεί τους τόμους Philosophy and the Many Faces of Science (Rowman & Littlefield, 1998), και Θέματα Βιοηθικής (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2013). Οι δημοσιεύσεις της πραγματεύονται κυρίως θέματα ηθικής και κοινωνικής φιλοσοφίας, βιοηθικής, γνωσιοθεωρίας και επιστημολογίας, φιλοσοφίας της γλώσσας και φιλοσοφίας του νου. Στα ειδικότερα ερευνητικά ενδιαφέροντά της περιλαμβάνονται η ηθική των επιστημών με έμφαση στη βιοηθική, νεότερες και σύγχρονες θεωρίες της ορθολογικότητας, το πρόγραμμα της φυσιοκρατίας και του μεθοδολογικού αναγωγισμού στην φιλοσοφία του νου και τη μετα-ηθική, καθώς και θέματα γύρω από τη σχέση μεταξύ «αναλυτικών» και «ευρωπαϊκών» φιλοσοφικών ρευμάτων και την ανάδειξη κοινών πηγών και τόπων εντός της προβληματικής της νεότερης φιλοσοφίας. Είναι μέλος της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού International Studies in the Philosophy of Science (Routledge) και της συντακτικής ομάδας του φιλοσοφικού περιοδικού Δευκαλίων. Είναι Διευθύντρια Σπουδών του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Βιοηθική»  και Διευθύντρια του Εργαστηρίου Βιοηθικής  του Πανεπιστημίου Κρήτης

 

Σύντομη Περιγραφή

To μάθημα πραγματεύεται βασικές συνιστώσες του ρεύματος που αναδύεται στα τέλη του 19ου αιώνα και είναι γνωστό ως «αναλυτική φιλοσοφία». Εντοπίζει και αποτιμά την ιδρυτική στιγμή της, όπως προκύπτει μέσα από το αίτημα φιλοσοφικής αξιοποίησης των ανακαλύψεων σύνθετων λογικών συστημάτων κατά το τέλος του 19ου και τις αρχές του 20ού αιώνα. Εξετάζει τις πολλαπλές μεταλλάξεις και τους μετασχηματισμούς της μέσω της κατανόησης των κύριων αυτοκριτικών στιγμών της. Αναλύει και αποτιμά τις κεντρικές τάσεις της από την εποχή της ακμής της μέχρι σήμερα.  Κομβικό ρόλο στις επεξεργασίες του μαθήματος θα λάβει η κατανόηση της φιλοσοφικής ενσωμάτωσης της γλώσσας και των συνεπειών της όσον αφορά τη μεθοδολογική προσέγγιση κλασικών φιλοσοφικών προβλημάτων.

       Σε εξειδικευμένα τμήματα του μαθήματος θα αναλυθούν επιμέρους προβλήματα που έχει θέσει η αναλυτική σκέψη του 20ού και 21ου αιώνα, και αφορούν επεξεργασίες στη φιλοσοφία της πράξης, την ηθική, αισθητική, τη φιλοσοφία του νου. Ειδικά θέματα που θα αναδειχθούν όσον αφορά την τελευταία είναι: Η σχέση του σώματος προς την ψυχή και οι θεωρίες του δυισμού, του μπεχαβιορισμού, της ταυτότητας, του λειτουργισμού, της υποκειμενικής εμπειρίας, η απεικόνιση του κόσμου στο νου, πώς επηρεάζουν τα φιλοσοφικά ερωτήματα την ψυχολογία, το πρόβλημα των άλλων νόων και των σκέψεών τους, το πρόβλημα της τεχνητής νοημοσύνης, το πρόβλημα της συνείδησης, το πρόβλημα της προσωπικής ταυτότητας, κ.λπ.

 

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

  • Βέϊκος, Θεόφιλος (1990), Αναλυτική Φιλοσοφία, Αθήνα, Σμίλη
  • Martinich and Sosa (2nd 2011), Analytic Philosophy: An Anthology, Oxford, Blackwell
  • Soames, Scott (2003), Philosophical Analysis in the Twentieth Century, vol. 1: The Dawn of Analysis, vol. 2: The Age of Meaning Princeton, NJ, Princeton University Press
  • Russell, Bertrand (1912), The Problems  of  Philosophy, London, Williams and Norgate · ελλην. έκδ. Russell Β., (2008), Τα προβλήματα της φιλοσοφίας, Α. Πέρης, Γ. Ρουσόπουλος (μτφ./επιμ.), Αθήνα, Αρσενίδη

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016