Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Διαφορετικότητα στη Σχολική Κοινότητα

(PPP625) -  Αντωνία Παπαστυλιανού

Περιγραφή Μαθήματος

Τίτλος μαθήματος: Διαφορετικότητα  στη  σχολική κοινότητα
΄Ονομα υπευθύνου: Αντωνία Παπαστυλιανού

Τίτλος και θέση διδάσκουσας:

Καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας, Τμήμα Φ.Π.Ψ., Τομέας Ψυχολογίας, Ε.Κ.Π.Α.

Ε-mail και Τηλέφωνο:  adpapast@ppp.uoa.gr, 210-7277720

 

Περιεχόμενο και Στόχοι του μαθήματος

 

Το μάθημα έχει στόχο να ευαισθητοποιήσει τους φοιτητές στα θέματα διαφορετικότητας  στη  σχολική κοινότητα τα οποία εκτείνονται από την  διαπολιτισμική διάσταση μέχρι και τα θέματα εκπαιδευτικής ανάπτυξης των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες και των ατόμων με αναπηρίες και ειδικές ικανότητες και  προτείνει τόσο θεωρητικά μοντέλα όσο κα τρόπους αποτελεσματικής εφαρμογής παρεμβάσεων και διδασκαλίας. Το μάθημα χωρίζεται σε δύο μέρη: Α’ μέρος: Διαπολιτισμική προσέγγιση της διαφορετικότητας και Β’ μέρος: Διαφορετικότητα και διδακτικές προσεγγίσεις.   

 

Α’ μέρος:

Διδάσκει: Αντωνία Παπαστυλιανού, Καθηγήτρια ΕΚΠΑ

 

Στο Β’ Μέρος παρουσιάζονται οι ορισμοί που συναντώνται στη  βιβλιογραφία γύρω από την  πολυπολιτισμικότητα και εξετάζονται τα αίτια  που οδηγούν τα άτομα στις μετακινήσεις και  αναλύονται τα  προβλήματα που  δημιουργούνται από αυτήν (π.χ  ο ψυχολογικός κλονισμός, ζητήματα κοινωνικού αποκλεισμού κ.λπ.) οι τρόποι  αντιμετώπισης  των  ζητημάτων  που  προκύπτουν από τη μετανάστευση / προσφυγιά / μειονοτικές ομάδες (παροχή κρατικής υποστήριξης, δικτύωση με την εσωομάδα, ενδυνάμωση γα την έκφραση του  αιτήματος  βοήθειας, επικοινωνία - διερμηνεία στη  Συμβουλευτική) ενώ γίνεται ξεχωριστή αναφορά  στην εκπαίδευση του  συμβούλου και ψυχολόγου  (πολυπολιτισμική επάρκεια, θεραπευτική συμμαχία κ.λπ.) καθώς και στα προβλήματα προσαρμογής στο σχολείο (επίδοση, ανθεκτικότητα, προσαρμογή, βία) και τρόπους αντιμετώπισής τους και στη σύνδεση των  μεταναστών με την  κοινότητα. Περαιτέρω θίγονται τα σχετικά με την προσέγγιση ζητήματα Ηθικής και  Δεοντολογίας. 

Μέσα προσέγγισης: Διαλέξεις, διαφάνειες, βίντεο.

Aξιολόγηση:

Το  μάθημα  αξιολογείται με προφορική παρουσίαση σε θέμα που προτείνεται στην αρχή των μαθημάτων και γραπτές εργασίες

 

Β’ Μέρος

Διδάσκουν: Αναπλ. Καθ. Αναστασία Βλάχου,  Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας,

e-mail: anavlachou@uth.gr                   

Επίκ. Καθ. Διαμάντω Φιλιππάτου, ΠΤΔΕ, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας,

e-mail: filipd@uth.gr

Επίκ. Καθ. Φωτεινή Αντωνίου Τμήμα ΦΠΨ, ΕΚΠΑ

e-mail:  fayeantoniou@ppp.uoa.gr        

 

Στο Β’ Μέρος αναπτύσσονται ο ακόλουθες ενότητες:  Πολιτισμική προσέγγιση της αναπηρίας: Θεωρητικές αρχές και πρακτικές  εφαρμογές. Ψυχο-κοινωνικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις της αναπηρίας. Σχεδιασμός και εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στην τυπική τάξη. Στην ενότητα αυτή θα παρουσιασθεί το θεωρητικό πλαίσιο και το περιεχόμενο του μοντέλου της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (DI) ενταγμένο στο ευρύτερο πολυεπίπεδο μοντέλο της ανταπόκρισης στη διδασκαλία (RtI). Έμφαση θα δοθεί στην πολύπλευρη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών αναγκών των τυπικών και μη τυπικών μαθητών στη γενική τάξη και στο σχεδιασμό διαφοροποιημένων σχεδίων διδασκαλίας του αναλυτικού προγράμματος.  Εξειδικευμένες διδακτικές προσεγγίσεις για την ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην τυπική τάξη. +++

Μέσα προσέγγισης:  Διαλέξεις, διαφάνειες, βίντεο

Aξιολόγηση

Παρουσίαση (θα υπάρξουν επιπρόσθετες ώρες από αυτές της διδασκαλίας (6);) γραπτών εργασιών που θα αφορούν στο σχεδιασμό της διδασκαλίας σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα και οργάνωσης του περιβάλλοντος μιας  τάξης στο πλαίσιο εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας

 

Bιβλιογραφία (ενδεικτική)

Α’Μέρος

 

Bhugra, D. (2004). Migration and mental health. Acta Psychiatrica Scandinavica, 109, 243-258.

Krause, I.-B. (1998). Therapy across culture. London, Thousand Oaks, New Delhi: SAGE publications

Παπαστυλιανού, Α. (2012). Ψυχολογικές  διεργασίες  προσαρμογής  στην οικογένεια μεταναστών – παλιννοστούντων στην Ελλάδα: Συστημικό πλαίσιο παρέμβασης. Στο, Α. Παπαστυλιανού (Επιμ.) Διαπολιτισμικές Διαδρομές. Αθήνα:  Gutenberg.

Pack-Βrown, P.S., & Williams, B.C. (2003). Ethics in a Multicultural Context, London: Sage.

Pedersen, P. (1995). A handbook for developing multicultural awareness. Alexandria, VA: American Counseling Association.

Schwarzbaum, S.E. & Thomas, A. J. (2008). Dimensions of Multicultural Counseling. L.A. Sage.

Sewell, H. (2009). Working with  ethnicity, Race and Culture in Mental Health. A handbook for practitioners.

Smith A. ( 2010). Multicultural Therapies. In  J. Prochaska, J. Norcross (eds.). Systems of Psychotherapy (7th edition). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.

Sue, D. & Sue, D. (2008). Counseling the  culturally  different (3rd ed.), New York: Wiley.

Schaefer, R. (2012). Racial and Ethnic Groups. Boston: Pearson. 

 

Περιοδικά

Mαλικιώση-Λοίζου, Μ. & Παπαστυλιανού, Α. (επιμ.)(2008). Ειδικό τεύχος «Πολυπολιτισμική Συμβουλευτική Ψυχολογία, Ψυχολογία, 15 (1)

Journal of Multicultural Counseling and Development

Cultural Diversity and Mental Health

 

Βιβλιογραφία (ενδεικτική)

Β’Μέρος

 

Αγαλιώτης, Ι. (2011). Εκπαιδευτική αξιολόγηση μαθητών με δυσκολίες μάθησης και προσαρμογής: Το Αξιολογικό Σύστημα Μαθησιακών Αναγκών.  Εκδόσεις Γρηγόρη

Βαλιαντή, Στ. (2015). Η Διαφοροποίηση της διδασκαλίας σε τάξεις μικτής ικανότητας μέσα από τις εμπειρίες εκπαιδευτικών και μαθητών. Μια ποιοτική διερεύνηση της αποτελεσματικότητας και των προϋποθέσεων εφαρμογής της. Επιστήμες Αγωγής, 1, σσ. 7-35.

Jimerson, S.R., Burns, M.K. & VanDerHeyden, A.M. (2007) (ed.). Handbook of Response to Intervention. NewYork, NY: Springer.

Κουτσελίνη, Μ. (2006). Διαφοροποίηση της διδασκαλίας, μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας. Φιλοσοφία και έννοια, προσεγγίσεις και εφαρμογές. Τόμος Α, Λευκωσία.

Lawrence-Brown, D. (2004). Differentiated Instruction: Inclusive Strategies for Standards-based Learning that benefit the whole class. American Secondary Education 32(3), 34-63.

 Moon, T. (2005). The Role of Assessment in Differentiation Theory into Practice, 44 (3),.226-233.

O’ Meara, J. (2011). RTI with Differentiated Instruction, Grades 6-8. Corwin.

Παντελιάδου, Σ. & Φιλιππάτου, Δ. (2013). Διαφοροποιημένη Διδασκαλία: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές. Εκδόσεις Πεδίο.

Tomlinson, C. A. (2010). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Αθήνα: Γρηγόρη.

Tomlinson, C. A. (2015). Πώς να διαφοροποιήσουμε τη διδασκαλία σε τάξεις μεικτής ικανότητας (μτφρ. Επιμ. Ε. Κορρέ). Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015