Παρουσίαση/Προβολή
74TEK018 Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας Β: Διδακτική Άσκηση 2023-2024 (Η' Εξάμηνο) ΠαιΤΔΕ
(PPP601) - Μαρία Μαμούρα
Περιγραφή Μαθήματος
Οι στόχοι της πρακτικής άσκησης των φοιτητών/-τριών, όπως αυτή περιγράφεται στο Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος, είναι «να διευρύνουν την έννοια της προσωπικής θεωρίας τους και των πλαισίων αναφοράς τους και να καλλιεργήσουν δεξιότητες αναστοχασμού πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πρακτική άσκηση: Οι φοιτητές/-τριες πρέπει να είναι σε θέση: να κατανοούν, να εμπλουτίζουν και να μετασχηματίζουν τις δικές τους παραδοχές για τη διδασκαλία και τη μάθηση, να επιχειρούν δοκιμαστικές εφαρμογές διδακτικών πρακτικών και μεθόδων που επιλέγουν ως κατάλληλες για την κάθε μαθησιακή περίσταση, να αναλύουν τα χαρακτηριστικά των διδακτικών πρακτικών και μεθόδων που οι ίδιοι επιλέγουν, ελέγχοντας τις υποκείμενες παραδοχές τους για τη διδασκαλία και τη μάθηση, να ερευνούν την καταλληλότητα ποικίλων θεωρητικών θέσεων για τη διδασκαλία και τη μάθηση και των σύστοιχων διδακτικών μεθόδων σε σχέση με το συγκεκριμένο, κάθε φορά, μαθησιακό περιβάλλον (γνωστικό αντικείμενο, Αναλυτικό Πρόγραμμα, ηλικία μαθητών, δίκτυο σχέσεων και αλληλεπιδράσεων κλπ.). Πιο συγκεκριμένα:
Α. Θεωρητικό Μέρος: Στη διάρκεια των πανεπιστημιακών μαθημάτων, α) πριν την έναρξη της άσκησης στα σχολεία: διερευνώνται και συμπληρώνονται οι θεωρητικές γνώσεις που απέκτησαν οι φοιτητές/ -τριες σε όλα τα μαθήματα Διδακτικής των προηγούμενων εξαμήνων, προκειμένου να συγκροτήσουν το στέρεο υπόβαθρο, που θα υποστηρίξει την άσκησή τους, β) στη διάρκεια της άσκησης: στα μαθήματα γίνονται αναστοχαστικές συζητήσεις και διαμορφώνονται οι όροι σύνδεσης της θεωρίας με την πράξη, γ) στη διάρκεια και προς τη λήξη της άσκησης: οι στόχοι του μαθήματος περιλαμβάνουν και τη διαμόρφωση του πλαισίου της τελικής εργασίας, καθώς και την ανάπτυξη των δεξιοτήτων των φοιτητών/-τριών για την εκπόνησή της.
Β. Πρακτικό Μέρος: Η οργάνωση της άσκησης γίνεται με τη συνεργασία φιλόλογων ποικίλων σχολικών μονάδων, οι οποίοι αναλαμβάνουν τον ρόλο του μέντορα. Οι μέντορες είναι έμπειροι ή/ και ειδικά καταρτισμένοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι, χωρίς να απομακρύνονται από το σχολείο στο οποίο διδάσκουν, υποδέχονται εκεί έναν αριθμό φοιτητών/-τριών (5-7 σε κάθε σχολείο), για να παρακολουθήσουν, ως ομάδα, έναν αριθμό διδασκαλιών και να πραγματοποιήσουν την ατομική τους διδασκαλία. Οι φοιτητές/ -τριες παρατηρούν τις διδασκαλίες των μεντόρων και υποχρεώνονται να συμπληρώσουν, για κάθε μια από αυτές, ειδικό φύλλο παρατήρησης-κλείδα, στο οποίο καλούνται να αναγνωρίσουν ποικίλες παραμέτρους της διδακτικής διαδικασίας. Η παρακολούθηση ακολουθείται από συζήτηση των φοιτητών/-τριών με τους διδάσκοντες, στη διάρκεια της οποίας οι φοιτητές παρακινούνται να χρησιμοποιούν τα εννοιολογικά εργαλεία της εκπαιδευτικής θεωρίας, για να αναγνωρίζουν και να τοποθετούνται στα διδακτικά ζητήματα που ανέκυψαν. Επιπλέον, οι φοιτητές/ -τριες υποχρεούνται να διδάξουν μία ώρα ένα από τα φιλολογικά αντικείμενα του προγράμματος της Β/θμιας εκπαίδευσης, υπό την καθοδήγηση και εποπτεία του μέντορά τους, ο οποίος, μετά την διδασκαλία, παρέχει ανατροφοδότηση και την αξιολογεί. Ο βαθμός του μέντορα, που αφορά στη διδασκαλία και στην όλη παρουσία του φοιτητή/-τριας στη διάρκεια της άσκησης, συμψηφίζεται με τον βαθμό της εργασίας που παραδίδεται και βαθμολογείται από τον/την διδάσκοντα/-ουσα του μαθήματος. Η εργασία περιλαμβάνει:α) αναστοχαστικό ημερολόγιο των φοιτητών/-τριών για το σύνολο της εμπειρίας της πρακτικής άσκησης, β) αναστοχαστικό δοκίμιο παρουσίασης και αυτοαξιολόγησης της διδασκαλίας τους και γ) τα συμπληρωμένα φύλλα παρατήρησης των δειγματικών διδασκαλιών των μεντόρων».
Ημερομηνία δημιουργίας
Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου 2015
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα