Παρουσίαση/Προβολή
ΨΧ 67 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ
(PPP567) - Λάουρα Αλιπράντη
Περιγραφή Μαθήματος
Οι διαλέξεις καλύπτουν τη σύγχρονη σύζήτηση για το βιολογικό φύλο (sex) και το κοινωνικο φύλο (gender) καθώς και τα βασικά ζητήματα των διαφυλικών σχέσεων σε ποικίλες παραμέτρους και συναρτήσεις, δηλαδή στις κοινωνικές, παιδαγωγικές, νομικές, ψυχολογικές, ψυχαναλυτικές, ιατρικές κλπ
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2014
-
Περιεχόμενο μαθήματος
Ο όρος «διαφυλικές σχέσεις» δεν αναφέρεται μόνον στις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ αγοριών και κοριτσιών μεταξύ ανδρών και γυναικών αλλά καλύπτει πολλές όψεις και τομείς της κοινωνικής ζωής όπου το φύλο προσδιορίζει τις δομές, οριοθετεί τις σχέσεις και αποτελεί προφανώς μια εξαιρετικά σημαντική μεταβλητή. Στο πλαίσιο του μαθήματος «Διαφυλικές σχέσεις» θα εξετάσουμε την επίδραση του φύλου τόσο σε διάφορα επίπεδα του κοινωνικού γίγνεσθαι όσο και στο επίπεδο των αξιών, των αντιλήψεων και των συμπεριφορών.
Οι εισηγήσεις πιο συγκεκριμένα θα καλύψουν τις εξής θεματικές ενότητες:
Κοινωνιολογική θεώρηση
Στο πλαίσιο της κοινωνιολογικής θεώρησης εξετάζονται τα θέματα σχετικά τη σύγχρονη συζήτηση για το βιολογικό φύλο (sex) και το κοινωνικό φύλο (gender), τους παράγοντες που συμβάλουν στην αποδόμηση των αντιλήψεων για το βιολογικό φύλο και τη χρήση του κοινωνικού φύλου ως αναλυτικής κατηγορίας. Ο νέος όρος προσεγγίζει το φύλο ως κοινωνική κατασκευή, ως κοινωνική σχέση με το πολιτισμικό σύνολο.Γίνεται αναφορά στο σημαντικό ρόλο του γυναικείου/φεμινιστικού κινήματος για την αφύπνιση και ανάδειξη των έμφυλων διακρίσεων στην κοινωνία κατά το Α΄ Κύμα του γυναικείου κινήματος και την αμφισβήτηση του ιεραρχικού μοντέλου και ανδροκεντρικού λόγου κατά το Β΄ Κύμα του γυναικείου κινήματος.
Επίσης παρουσιάζονται οι θεωρίες που προσπάθησαν να ερμηνεύσουν τις αιτίες (κληρονομικότητα ή περιβάλλον;) για τη διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου.
Σχετικά με την οικογένεια οι εισηγήσεις εστιάζοναι στο πλέγμα οικογένεια- ρόλοι των ανδρών και των γυναικών και στις λειτουργίες της οικογένειας χθες και σήμερα. Επίσης, γίνεται αναφορά στις νέες μορφές οικογένειας, στη ρευστότητα της σύγχρονης οικογένειας και στα ζητήματα σχετικά με την κατανομή των οικιακών εργασιών στο πλαίσιο του ιδιωτικού βίου.
Ψυχολογική θεώρηση
Η Ψυχολογική θεώρηση περιλαμβάνει εισηγήσεις σχετικά με τις ψυχαναλυτικές θεωρήσεις του φύλου, την εξέλιξη των διαφυλικών σχέσεων, τη διαμόρφωση της ταυτότητας του φύλου και τις αλληλεπιδράσεις στην κοινωνική συμπεριφορά και στις διαδικασίες κοινωνικοποίησης.
Εξετάζεται στο πως αναπτύσσονται οι διαφυλικές σχέσεις στις διάφορες φάσεις της ζωής των αγοριών και των κοριτσιών: κατά την προσχολική ηλικία, την σχολική, την εφηβική και την νεανική και ποιοί παράγοντες επηρεάζουν τη μορφή τους (γονείς, συναισθηματική σχέση και επικοινωνία, περιβάλλον) και ποιοί παράγοντες επιδρούν. Επίσης παρουσιάζονται οι απόψεις εκπροσώπων της ψυχαναλυτικής Σχολής (Adler, Jung, Horney, Mauco) σχετικά με τη δυσπιστία και την αντιπαλότητα που υπάρχει ανάμεσα στα δυο φύλα που δυσχεραίνουν μέχρι σήμερα την επικοινωνία μεταξύ των δυο φύλων.
Παιδαγωγική-εκπαιδευτική θεώρηση
Στα πλαίσια της ενότητας αυτής εξετάζονται τα διαφυλικά στερεότυπα, όπως διαμορφώνονται στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσα από τις στάσεις των διδασκόντων, όπως αυτά εμφανίζονται στα εκπαιδευτικά και παιδικά βιβλία, στα μέσα μαζικής επικοινωνίας.