Παρουσίαση/Προβολή
Κοινωνική αλληλεπίδραση και Διαπροσωπικές Σχέσεις: Συστημική προσέγγιση
(PSYCH480) - Αικατερίνη Γκαρή
Περιγραφή Μαθήματος
Στη διδασκαλία του μαθήματος περιλαμβάνονται η ανάλυση των συστατικών στοιχείων των διαπροσωπικών σχέσεων και η δυναμική διάρθρωση των σχέσεων αλληλεπίδρασης και αλληλεξάρτησης στην ομάδα (πχ στην οικογένεια, στη σχολική τάξη, στην εργασιακή ομάδα). Προσδιορίζονται κοινωνικοί και πολιτισμικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις διαπροσωπικές σχέσεις, αναλύεται η έννοια της κοινωνικής αλλαγής- ραγδαίας και σταδιακής- η έννοια του εκσυγχρονισμού και οι σχετικές θεωρίες, της παγκοσμιοποίησης, και όλα αυτά πλαισιώνονται από σύγχρονα σχετικά εμπειρικά διαπολιτισμικά δεδομένα. Συνδέονται ο «μακροσκοπικός φακός» για τη μελέτη των κοινωνικοπολιτισμικών μεταβολών με το «μικροσκόπιο» που μελετάει τις μεταβολές των διαπροσωπικών σχέσεων στο ζευγάρι, στην οικογένεια και σε άλλες οικείες σχέσεις. Τέλος, δίνεται έμφαση στην αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας των ατόμων μέσα από τη συστημική προσέγγιση της αλληλεπίδρασης. Αναλύονται οι βασικές έννοιες που περιέχονται στις συστημικές προσεγγίσεις της Σχολής του Palo Alto (G. Bateson, Don Jackson, M. Erikson, J. Haley & J. Weakland), μετανεωτερικών προσεγγίσεων (Σχολή του Μιλάνου) και της Σχολής της Συναλλακτικής Ανάλυσης (Ε. Berne).Στο μάθημα αυτό συνδυάζεται η θεωρία με την έρευνα και τη βιωματική μάθηση. Πραγματοποιούνται συστηματικά βιωματικές ασκήσεις/δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων, μελετώνται συγκεκριμένα παραδείγματα και περιπτώσεις.
Η παρουσία στο μάθημα είναι υποχρεωτική και ελέγχεται με εβδομαδιαίο παρουσιολόγιο.
Για την αξιολόγηση του μαθήματος συνεκτιμώνται ο βαθμός στην γραπτή εξέταση στο τέλος του ακαδημαϊκού εξαμήνου, η επιτυχής συστηματική παρουσία των φοιτητών/τριών στις ακαδημαϊκές συναντήσεις και η ενεργός συμμετοχή στις βιωματικές ασκήσεις και τέλος, η επίδοση στη γραπτή προαιρετική εργασία που βασίζεται στην επεξεργασία και αξιοποίηση των βιωματικών δραστηριοτήτων του μαθήματος.
Η αξιολόγηση της γραπτής εξέτασης πραγματοποιείται σε δεκάβαθμη κλίμακα και κατανομή συχνότητας των επιδόσεων όλων των φοιτητών/τριών που έλαβαν μέρος στην εξέταση. Η συνεκτίμηση της γραπτής εργασίας πραγματοποιείται ΜΟΝΟ εφ' όσον ο γραπτός βαθμός είναι ίσος ή μεγαλύτερος του 5, διαφορετικά διατηρείται για την επιτυχή επίδοση της επαναληπτικής εξεταστικής περιόδου του Σεπτεμβρίου του ίδιου ακαδημαϊκού έτους.
Ενδεικτική βιβλιογραφία (2017-2018)
Ανδρουτσοπούλου, Α. (2004). Συστημική και οικογενειακή θεραπεία: κριτική ανασκόπηση των μετανεωτερικών εξελίξεων. Ψυχολογία, 11, 4, 512-528
Γιαννουλέας, Μ. Π. (2011). Συμπεριφορά και διαπροσωπική επικοινωνία στον εργασιακό χώρο (έκδ. 2η), Αθήνα: Πεδίο
Δεκλερής, Μ. (Εκδ.), (1986). Συστημική Θεωρία. Αθήνα: εκδ. Σάκκουλα.
Goodwin, R. (2017). Η αλλαγή των σχέσεων. Δυναμική της οικειότητας σ’ ένα μεταβαλλόμενο κόσμο (επιστ. επιμέλεια Αικ. Γκαρή) Αθήνα: εκδ. Πεδίο
Josien, M., Βαγιάτη, Γ. & Γιαννουλέα, Μ. (1995). Η επικοινωνία μέσα και έξω από τον εργασιακό χώρο. (Επιμ. Ε. Δέγλερης). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Johnson, S. M. (2013). Δημιουργώντας σύνδεση. Η πρακτική της συγκινησιακά εστιασμένης θεραπείας ζεύγους (Έκδοση πρωτοτύπου 2004, Επιστ. επιμέλεια Κυριακή Πρωτοψάλτη-Πολυχρόνη). Αθήνα: εκδ. Ίνδικτος.
Κορδούτης, Π. (2007). Οι επιδράσεις της ισοτιμίας στη συναισθηματική επικοινωνία των συντρόφων της ερωτικής σχέσης. Ψυχολογία, 14, 1, 27-40.
Maturana, H. R & Verden-Zoller, G. (2005). Βιολογία της Αγάπης. Μετάλογος, 8, 85-98.
Minuchin, S. (επιμέλ. Δ. Σακκάς). (2007). Οικογενειακό καλειδοσκόπιο. Αθήνα:εκδ. Ερευνητές.
Minuchin, S., & Fishman, H.C (Επιμέλ. Α. Καλαντζή-Αζίζι & Ν. Παπαστυλιανού). (2007). Τεχνικές οικογενειακής θεραπείας. Αθήνα: εκδ. Ερευνητές (έκδ. Πρωτοτύπου 1981).
Μπακιρτζής, Κ. (1996). Η Δυναμική της Αλληλεπίδρασης στην Επικοινωνία. (Μετάφρ. Ν. Μποζατζής, Ε. Αυγήτα). Αθήνα: εκδ. Μεταίχμιο.
Παναγιωτοπούλου, Π. (2000). Η δομή της έννοιας του εαυτού: μια διαπολιτισμική προσέγγιση. Απόσπασμα από ανέκδοτη Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πολέμη-Τοδούλου, Μ., Βασιλείου, Β., & Βασιλείου, Γ. (2003). Η διεργασία ομάδας δια μέσου της πολιτισμικής αλλαγής. Μετάλογος 4, 82-100.
Stapsford, R., Still, A., Miell, D., Stevens, R., & Wetherell, M. (επιμέλ.) (2006). Η Θεωρία στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: εκδ. Μεταίχμιο.
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 25 Φεβρουαρίου 2013
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα