Παρουσίαση/Προβολή
Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας-Πρακτική Άσκηση_Για το Φιλολογικό
(PPP471) - Ευαγγελία Φρυδάκη
Περιγραφή Μαθήματος
Περιγραφή / Περιεχόμενο μαθήματος
-Εννοιολογική προσέγγιση της διδασκαλίας: η έννοια, οι εμπλεκόμενοι, η σχέση της με τη μάθηση και τη μαθητεία.
-Ιστορικο-εξελικτική προσέγγιση της διδασκαλίας στο νεωτερικό και στο μετανεωτερικό παράδειγμα: Αναλυτικό Πρόγραμμα, διδακτικοί σκοποί και στόχοι, διδακτικός σχεδιασμός, στρατηγικές, μέθοδοι, μορφές, αξιολογικό σύστημα αλλά και αναπαραστάσεις των εκπαιδευτικών για τη διδασκαλία εξετάζονται μέσα από τους διαμορφωτικούς όρους της νεωτερικής και της μετανεωτερικής επιστημολογίας και κοσμοθεώρησης.
Εφαρμογές σε ενότητες φιλολογικών μαθημάτων.
Πρακτική Άσκηση
Κάθε φοιτητής/-τρια είναι υποχρεωμένος/-η να παρακολουθήσει διδασκαλίες φιλολογικών μαθημάτων 8-10 ωρών σε τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου, που οργανώνονται σε δίωρες ή τρίωρες παρακολουθήσεις και ακολουθούνται από μια ώρα συζήτησης που αφορά σε κριτική παρατήρηση όψεων της διδασκαλίας με όρους της θεωρίας που διδάσκεται στα πανεπιστημιακά μαθήματα. Η συζήτηση οργανώνεται από τον επόπτη-συνεργάτη του πανεπιστημίου, ο οποίος συνοδεύει τους φοιτητές στα σχολεία σε ομάδες 20-25 ατόμων. Για κάθε διδασκαλία που παρακολούθησε, ο φοιτητής είναι υποχρεωμένος να συμπληρώνει έντυπο παρατήρησης αρθρωμένο σε άξονες που αφορούν σημαντικές όψεις της διδακτικής διαδικασίας (στόχοι, στρατηγικές, τρόποι αλληλεπίδρασης). Η προσκόμιση των συμπληρωμένων εντύπων παρατήρησης αποτελεί προαπαιτούμενο για την ανακοίνωση του βαθμού στις γραπτές εξετάσεις. Η επαρκής δε συμπλήρωσή τους λειτουργεί προσθετικά στη βαθμολογία, με την προϋπόθεση ότι ο βαθμός του γραπτού είναι πάνω από τη βάση. Η Πρακτική Άσκηση αποσκοπεί στη σύνδεση της θεωρίας (πανεπιστημιακή διδασκαλία) με την πράξη και, πιο συγκεκριμένα, στην ανάπτυξη διδακτικών δεξιοτήτων και προσωπικής εκπαιδευτικής θεωρίας. Στη συνέχεια, περιγράφονται οι συγκεκριμένοι μαθησιακοί στόχοι για το μάθημα,οι οποίοι καλύπτουν και τη θεωρητική και την πρακτική πτυχή του.
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές/ -τριες επιδιώκεται να είναι σε θέση να...
- αναγνωρίζουν τα χαρακτηριστικά της διαδικασίας της διδασκαλίας, τη σχέση της με τη μάθηση και με το αναλυτικό πρόγραμμα, το σχεδιασμό, τις μορφές και τις μεθόδους της, σε δύο διαφορετικά επιστημολογικά παραδείγματα, τι νεωτερικό-θετικιστικό και το μετανεωτερικό-κονστρουκτιβιστικό.
- αναγνωρίζουν πίσω από κάθε παρατηρούμενη διδακτική πρακτική τις άδηλες παραδοχές των διδασκόντων για το φαινόμενο και τις διαδικασίες της μάθησης, και να αναγνωρίζουν το επιστημολογικό παράδειγμα που τις υποστηρίζει.
- κατανοούν, να εμπλουτίζουν και να μετασχηματίζουν τις δικές τους παραδοχές για το φαινόμενο και τις διαδικασίες της μάθησης, και να επιχειρούν δοκιμαστικές εφαρμογές διδακτικών πρακτικών και μεθόδων που εμφανίζονται ως κατάλληλες για την κάθε μαθησιακή περίσταση.
- αναλύουν τα χαρακτηριστικά των διδακτικών πρακτικών και μεθόδων που οι ίδιοι επιλέγουν, ελέγχοντας τις υποκείμενες επιστημολογικές παραδοχές τους για το φαινόμενο και τις διαδικασίες της μάθησης, αλλά και τις θεωρητικές-αξιακές παραδοχές τους για τους σκοπούς της εκπαίδευσης και το ρόλο του εκπαιδευτικού.
- ερευνούν την καταλληλότητα ποικίλων θεωρητικών θέσεων για τη μάθηση και των σύστοιχων διδακτικών μεθόδων σε σχέση με το συγκεκριμένο, κάθε φορά, μαθησιακό περιβάλλον (γνωστικό αντικείμενο, διδακτικοί σκοποί και στόχοι, ηλικία μαθητών, δίκτυο σχέσεων και αλληλεπιδράσεων κλπ).
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου 2013
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα