Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ψυχανάλυση και γλώσσα: θεωρία και κλινική πράξη

(PPP456) -  Λίσσυ Κανελλοπούλου

Περιγραφή Μαθήματος

Η ψυχαναλυτική θεωρία και κλινική δείχνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη γλώσσα, εφόσον μέσα από αυτήν αναδύεται το ομιλούν υποκείμενο. Ως εκ τούτου, το μάθημα ως προς το περιεχόμενό του συνίσταται στην παρουσίαση της σχέσης της γλώσσας και της ψυχανάλυσης. Αρχικά γίνεται αναφορά και ανάδειξη της εν δυνάμει Φροϋδικής θεωρίας για τη γλώσσα μέσα από το έργο του Φρόιντ. Εν συνεχεία παρουσιάζονται θεμελιώδη στοιχεία γλωσσολογίας από τη θεωρία του F. De Saussure, τα οποία ο Λακάν δανείστηκε και τροποποίησε, έτσι ώστε να είναι δυνατή η παρουσίαση της κομβικής λακανικής υπόθεσης "το ασυνείδητο είναι δομημένο σαν γλώσσα". Ο στοχασμός του Λακάν πάνω στη φύση και τη συμβολή της γλώσσας στη διαδικασία της αιτιογένεσης του υποκειμένου και της υποκειμενικοποίησης περνά μέσα από μακρά διαδικασία εξέλιξης, ενδεικτικά σημεία της οποίας παρουσιάζονται στο μάθημα: σημαίνον, σημαινόμενο, αξία, λόγος, το φράγμα που ανθίσταται στη σημασία, αυτονομία του σημαίνοντος, φορείς της αυτονομίας, μορφώματα του ασυνειδήτου, ψυχαναλυτικό σημείο, γλωσσικό σημείο, σχήμα της επικοινωνίας. Η διδασκαλία του μαθήματος συναρθρώνεται μέσα από τη διεργασία και τη μελέτη της περίπτωσης ενός ψυχωτικού παιδιού, η οποία οδηγεί στα μη-λεκτικά στοιχεία που υπάρχουν στη γέννηση του λόγου και στον λόγο ως μεταφορά του σώματος. Επίσης, μέσα από την επεξεργασία τριών παραδειγμάτων (ενός υγιούς βρέφους και δύο κλινικών περιστατικών) αναδεικνύεται η έννοια και η διαδικασία της ανάδυσης του ομιλούντος υποκειμένου.

Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται μέσω γραπτών εξετάσεων που περιλαμβάνουν ερωτήσεις σύνθεσης γνώσεων και ανάπτυξης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 15 Νοεμβρίου 2012