Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Θέματα Γνωσιακής Επιστήμης (Θεωρίες ανάπτυξης της νόησης και εκπαιδευτικές εφαρμογές)

(86Ε38) -  Ειρήνη Σκοπελίτη

Περιγραφή Μαθήματος

Οι φοιτητές/τριες καλούνται να εμβαθύνουν σε θεμελιώδη ζητήματα που αφορούν στις έννοιες της νόησης και της μάθησης, βάσει κλασικών και σύγχρονων προσεγγίσεων από τα πεδία Γνωστικής και της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας. Στα πλαίσια του μαθήματος οι φοιτητές/τριες επεξεργάζονται κριτικά τις κυριότερες θεωρητικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη της νόησης, και αναστοχάζονται ως προς τις εκπαιδευτικές εφαρμογές αυτών. Διερευνούν επίσης το πρόβλημα της εννοιολογικής αλλαγής και τις επιπτώσεις του στη μάθηση και την εκπαίδευση. Μελετούν την πλέον πρόσφατη βιβλιογραφία στο πεδίο της εννοιολογικής αλλαγής και διερευνούν ειδικότερα α) τις διάφορες θεωρητικές θέσεις για την ερμηνεία της εννοιολογικής αλλαγής και β) τους γνωστικούς μηχανισμούς που εμπλέκονται στη διαδικασία απόκτησης, οργάνωσης και αναδιοργάνωσης της γνώσης.

Προσεγγίζουν επίσης κριτικά τα είδη των διδακτικών παρεμβάσεων που διευκολύνουν τη διαδικασία εννοιολογικής αλλαγής σε διάφορα πεδία γνώσης και την ανάπτυξη της επιστημονικής σκέψης των μαθητών και κατανοούν τις εφαρμογές της εννοιολογικής αλλαγής στην εκπαιδευτική πράξη.

 

Μετά την ολοκλήρωση των θεματικών ενοτήτων οι φοιτητές/τριες θα πρέπει να είναι ικανοί σε επίπεδο

 

Γνώσεων:

  • Να έχουν εξοικειωθεί με τις θεωρητικές απόψεις της γνωστικής και αναπτυξιακής ψυχολογίας για την ανάπτυξη της σκέψης των παιδιών.
  • Να περιγράφουν τις εφαρμογές κάθε θεωρητικές προσέγγισης στην εκπαιδευτική πρακτική και να εντοπίζουν ομοιότητες και διαφοροποιήσεις.
  • Να προσεγγίζουν κριτικά τις κυριότερες θεωρητικές απόψεις και τα εμπειρικά ευρήματα σχετικά με την κατανόηση επιστημονικών εννοιών από τους/τις μαθητές/τριες και τη διαδικασία της εννοιολογικής αλλαγής
  • Να περιγράφουν την ανάπτυξη επιστημονικών εννοιών στα διάφορα πεδία γνώσης και τις διαισθητικές θεωρίες των μαθητών
  • Να περιγράφουν και να εξηγούν τις δυσκολίες των μαθητών κατά τη μάθηση εννοιών, την ύπαρξη παρανοήσεων και την αντίσταση στην αλλαγή

Δεξιοτήτων:

  • Να επεξεργάζονται κριτικά, να αναλύουν και να συνθέτουν τη βιβλιογραφία σχετικά με την ανάπτυξη των εννοιών στα παιδιά σε διάφορα πεδία γνώσης
  • Να επιχειρηματολογούν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες σε συγκεκριμένες επιστημονικές έννοιες με βάση τα εμπειρικά ευρήματα

Ικανοτήτων:

  • Να αξιολογούν τις διαφορετικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις που χρησιμοποιούνται για να υποστηρίξουν κάθε θεωρητική προσέγγιση και να επιχειρηματολογούν υπέρ των πλεονεκτημάτων/μειονεκτημάτων
  • Να προσεγγίζουν κριτικά σημαντικές ερευνητικές δημοσιεύσεις στο πεδίο μελέτης της εννοιολογικής αλλαγής
  • Να αξιολογούν τις προεκτάσεις κάθε θεωρητικής προσέγγισης στην εκπαιδευτική διαδικασία

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2025