Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Μουσειολογία

(86ΥΕΙ14) -  Αναστασία Δοξανάκη, Κατερίνα Δερμιτζάκη

Περιγραφή Μαθήματος

Πέμπτη 12.00-15.00 | Αίθουσα Α

Το μάθημα προσφέρει μια εισαγωγή στην ιστορία των συλλογών και των μουσείων, καθώς και στις βασικές έννοιες που αφορούν τον θεσμό του μουσείου και την επιστήμη της μουσειολογίας. Στόχος του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές τη μακρά εξέλιξη από τη δημιουργία των πρώτων συλλογών έως την ίδρυση και ανάπτυξη των σύγχρονων μουσείων. Επιπλέον, επιδιώκει να αναγνωρίσουν οι φοιτητές τη σημασία των μουσείων και των συλλογών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, μέσα από την εξέταση θεμάτων που αφορούν: α) τη σημασία των συλλογών για την ταξινόμηση της γνώσης και την ανάπτυξη της επιστήμης, β) την ιστορία, την τυπολογία και τις σύγχρονες εξελίξεις στον χώρο των μουσείων, γ) τη συμβολή των μουσείων στην κατανόηση του κόσμου, στην ανάδειξη της φυσιογνωμίας του έθνους και στην εκπαίδευση, δ)  τις σύγχρονες τάσεις, τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα μουσεία, και τέλος ε) τις βασικές τους λειτουργίες (έρευνα, έκθεση, εκπαίδευση, επικοινωνία, ψυχαγωγία). 

 

Αναστασία Δοξανάκη, Κατερίνα Δερμιτζάκη

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 7 Μαρτίου 2012

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    1. Βασικές έννοιες σχετικά με τον θεσμό του μουσείου.
    2. Τα μουσεια τον 21ο αι.. Σύγχρονες προκλήσεις και πρακτικές.
    3. Το Μουσειακό Επάγγελμα.
    4. Μουσειακή ηθική και κώδικες δεοντολογίας, φορείς διαχείρισης των μουσείων στην Ελλάδα, πιστοποίηση μουσείων.
    5. Μουσειακές συλλογές (τεκμηρίωση, διαχείριση).
    6. Ο εκπαιδευτικός ρόλος του μουσείου.
    7. Μουσείο και επικοινωνία με το κοινό.
    8. Συλλέκτες και συλλεκτική δραστηριότητα.
    9. Οι συλλογές κατά την Αρχαιότητα,  τον Μεσαίωνα, την Αναγέννηση και τον Διαφωτισμό.
    10. Το Δημόσιο Μουσείο.
    11. Η ιστορία των μουσείων στην Ελλάδα.
    12. Μουσεία Αρχαιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης: Ιστορική Εξέλιξη και Εκθεσιακές Πρακτικές.
    13. Εκθεσιακές πρακτικές και τρόποι οργάνωσης εκθέσεων.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:

    • κατανοεί τις βασικές έννοιες του θεσμού και πως αυτές διαμορφώθηκαν στην πορεία του χρόνου μέσα από τη γνωριμία με την ιστορική εξέλιξη των μουσείων και των συλλογών,
    • διαθέτει αντίληψη της διεπιστημονικότητας της μουσειολογίας και της σύνδεσής της με άλλες επιστήμες,
    • αποκτήσει ένα πλαίσιο γνώσεων για τη φύση των μουσείων, των βασικών τους λειτουργιών, την ιστορία τους και τον ρόλο τους στην κοινωνία,
    • έρθει σε επαφή με τις σύγχρονες τάσεις που επικρατούν σε θέματα έκθεσης, εκπαίδευσης και επικοινωνίας στον χώρο του μουσείου.

    Διδάσκοντες

    Α. Δοξανάκη,

    Κ. Δερμιτζάκη

    Προτεινόμενα συγγράμματα

    1. MacDonald, Sh., 2012. Μουσείο και Μουσειακές Σπουδές. Ένας Πλήρης Οδηγός. Αθήνα: ΠΙΟΠ.

    2. Hooper-Greenhill, E., 2006. Το Μουσείο και οι Πρόδρομοί του. Αθήνα: ΠΙΟΠ

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    Η αξιολόγηση του μαθήματος θα γίνει με τη συμμετοχή των φοιτητών/τριών σε εξετάσεις και με την εκπόνηση  εργασιών (γραπτή εργασία που θα σχετίζεται με τις επισκέψεις στα μουσεία).

    Η εκπόνηση των εργασιών είναι προαιρετική και ενισχυτική της τελικής βαθμολογίας. 

    Η γραπτή εργασία πρέπει να κατατεθεί στην ηλεκτρονική τάξη, σε ημερομηνία που θα καθοριστεί. Η υποβολή εργασίας έπειτα από την καθορισμένη ημερομηνία δεν αξιολογείται.