Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ειδικά θέματα Ιστορίας της Ιατρικής: Μολυσματική Νόσος. Πολιτισμική και Επιστημονική Συγκρότηση στις Κοινωνίες της Πρώϊμης Νεωτερικότητας

(PHS135) -  Ελένη Καλογιάννη, Γιώργος Παπαδόπουλος

Περιγραφή Μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

 

Μάθημα εισαγωγής στην πολιτισμική και επιστημονική ιστορία της μολυσματικής νόσου στις κοινωνίες της πρώιμης νεωτερικότητας.

Στο πρώτο μέρος του μαθήματος θα εξεταστεί η πολιτισμική συγκρότηση της μολυσματικής νόσου, με έμφαση στη νόσο ως πολιτισμική και κοινωνική κατασκευή. Θα προσεγγιστούν τα  πεδία άσκησης της ιατρικής γνώσης και εξουσίας, μέσα από τον ιατρικό λόγο της εποχής (ιατρικές πραγματείες) και ευρύτερα τον λόγο των ελίτ της περιόδου (δημόσια έγγραφα, θεολογικές πραγματείες, φυλλάδια, οπτικό υλικό). Σε αυτό το πλαίσιο, κεντρική θέση κατέχουν τα ζητήματα γλώσσας, αναπαραστάσεων, ιδεολογίας και δυαδικών διακρίσεων (έμφυλων, φυλετικών και κοινωνικών ιεραρχικών). Πιο συγκεκριμένα, το πρώτο μέρος θα περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:

α) Νέες τάσεις στην ιστοριογραφία της νόσου. Εναρκτήρια σημεία συζήτησης. Εισαγωγική εισήγηση,

β) Η ρευστή γεωγραφία της ετερότητας. Θεωρίες περί της εξωγενούς προέλευσης της σύφιλης,

γ) Από τη μεταφυσική στην επιστημονική θεμελίωση της σεξουαλικά μεταδιδόμενης νόσου,

δ) ?Όταν η βιολογία γίνεται πεπρωμένο?. Tο φύλο της σεξουαλικά μολυσματικής νόσου,  

ε) Η ρευστή συμπτωματολογία του νοσούντος σώματος,

στ) Εκλεκτικές συγγένειες, σεξουαλικές και μη μολυσματικές νόσοι. Συγκλίσεις και αποκλίσεις.

 

Το δεύτερο μέρος του μαθήματος θα ασχοληθεί με βασικές αντιλήψεις της επιστημονικής (ιατρικής) κοινότητας αναφορικά με τη νόσο και με την ιστορική τους εξέλιξη ? και συγκεκριμένα:

α) με τη διάκριση δύο βασικών τάσεων στη θεωρητική σύλληψη της νόσου, δηλ. με την αντιπαράθεση ανάμεσα σ? αυτές που ονομάζονται ?οντολογικές? και σ? αυτές που ονομάζονται ?λειτουργικές? αντιλήψεις για τη νόσο (παρόλο που η έμφαση θα είναι στην πρώιμη νεωτερικότητα, οι τάσεις αυτές διατρέχουν ολόκληρη την ιστορική πορεία της ιατρικής),

β) με τη διάκριση που γίνεται σήμερα ανάμεσα στη νόσο, όπως αυτή ορίζεται επιστημονικά, και στην αρρώστια που βιώνει ο ασθενής ? και με τους τρόπους που αυτή η διάκριση θα μπορούσε να έχει εφαρμογή σε παλαιότερες εποχές. 

 
Το μάθημα θα περιλαμβάνει εισηγήσεις από τους διδάσκοντες. Η βαθμολόγηση των φοιτητών και φοιτητριών  θα στηριχθεί αποκλειστικά στην εκπόνηση μίας ερευνητικής εργασίας (ελάχιστο 2000 λέξεις), για κάθε ένα από τα δύο μέρη του μαθήματος. που θα αποδεικνύουν την εξοικείωση με τα εργαλεία κριτικής αξιολόγησης των ιστορικών πηγών και της δευτερογενούς βιβλιογραφίας και θα υποστηριχθούν προφορικά στο τέλος του εξαμήνου. 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010