Παρουσίαση/Προβολή
Θρησκείες και Ηθική
(ΕΗΕ3) - Κωνσταντίνος Κορναράκης, Δημήτρης Λαμπρέλλης, Φιλόθεος-Φώτιος Μαρούδας, Ιωάννης Λαδάς
Περιγραφή Μαθήματος
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών "Φιλοσοφία"
Κατεύθυνση: Εφαρμοσμένη Ηθική
Πρόσβαση στο μάθημα μόνον οι εγγεγραμμένοι μεταπτυχιακοί φοιτητές του ΠΜΣ ΦΙλοσοφία
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2020
-
Διδάσκοντες
Καθηγητής Κ. Κορναράκης, Δρ. Ιωάννης Λαδάς, Δρ. π. Φιλόθεος Μαρούδας
Βιβλιογραφία
• ALBERTZ, R., «Religionsgeschichte Israels», Göttingen 1992
• BADINER, A. H., «Dharma Gaia : a harvest of essays in Buddhism and ecology. Berkeley», Calif., Parallax Press 1990
• BLEICH, J. D. (1986). "Judaism and Animal Experimentation". In Animal Sacrifices: Religious Perspectives on the Use of Animals in Science. T. Regan. Philadelphia, Temple University Press: 61-114.
• DAMASIO, A.R., «Ich fühle, also bin ich, Die Entschlüsselung des Bewusstseins», München 2002 • ENGELHARDT, H. T., CHERRY. M., «Informed Consent in Texas: Theory and Practice» στὸ Journal of Medicine and Philosophy (2004) σ. 237 - 252.
• ENGELHARDT, H. T., GARRETT, J., JOTTERAND, F., «Bioethics and the Philosophy of Medicine: A Thirty-Year Perspective», στὸ Journal of Medicine and Philosophy (2006), σ. 565 – 568. • ENGELHARDT, S. «From the Rome to home, in Our Hearts’ True Home», Ἐπιμέλεια Virginia Nieuwsma – Ben Lomond, Conciliar Press: Chesterton 1995.
• ENGELHARDT, Η. Τ., JOTTERAND F., «The Precautionary Principleσ. A Dialectical Reconsideration», στὸ Journal of Medicine and Philosophy (2004), σ. 301 – 312.
• DELKESKAMP – HAYES, C., «Ὁ λόγος τῆς Ὀρθόδοξης Βιοηθικῆς στὸ σύγχρονο κοσμικὸ κράτος», διαθέσιμο στό: www.pemptousia.gr /2014/01/ο-λόγος-της-ορθόδοξης-βιοηθικής-στο-σύ/, Τελευταία ἐπίσκεψη: 10.6.2016.
• HAUERWAS, S. and J. BERKMAN (1993). "A Trinitarian Theology of the 'Chief End' of 'All Flesh'". In Good News for Animals? Christian Approaches to Animal Well-Being. C. P. a. J. B. McDaniel. Maryknoll, NY, Orbis.
JAINI, P. S. (1987). "Indian Perspectives on the Spirituality of Animals". In Buddhist Philosophy and Culture: Essays in Honour of N.A. Jayawickrema. D. J. Kalupahana and W. G. Weeraratne. Colombo, Sri Lanka, N.A. Jayawickrema Felicitation Volume Committee: 169-78.
• KUMMER, H., «Exploring primate social cognition: some critical remarks», in: Behaviour 112 (12). E. J. Brill, Leiden 1990
• “VEGETARIANISM” Philosophy 53: 481-505. Dierauer, U. (1977)
• ΓΚΟΥΤΖΙΟΥΔΗΣ, Μ., «Φύσις Θηρίων», Μέθεξις, Θεσσαλονίκη 2013
• ---, «Βιοηθικὴ καὶ δογματικὲς διαφορές», διαθέσιμο στὸ: www.pemptousia.gr/2014/01/βιοηθική-και-δογματικές-διαφορές/, Τελευταία ἐπίσκεψη: 4.6.2016.
• ---, «Ἡ δυναμικὴ τῆς Ὀρθόδοξης Βιοηθικῆς πρότασης», διαθέσιμο στό: www.pemptousia.gr/2014/01/η-δυναμική-της-ορθόδοξης-βιοηθικ ής-πρ/, Τελευταία ἐπίσκεψη: 10.6.2016.
• ---, «Ἡ ζωντανὴ φωνὴ τῆς Ὀρθοδοξίας στὸ διεθνὴ βιοηθικὸ προβληματισμό», μτφρ Φιλοθέη, διαθέσιμο στο: www.pemptousia.gr /2014/01/βιοηθική-συνέντευξη-2/, Τελευταία ἐπίσκεψη: 10.6.2016.
• ---, « Χ.Τ. Ένγκελχαρντ: Μία ἐπιβλητικὴ φυσιογνωμία τῆς σύγχρονης Ὀρθόδοξης Βιοηθικῆς», διαθέσιμο στό: www.pemptousia.gr /2014/01/χ-τ-ένγκελχαρντ-μια-επιβλητική-φυσιογ/, Τελευταία ἐπίσκεψη: 10.6.2016.
• DWORKIN, R., Ἡ ἐπικράτεια τῆς Ζωῆς – Ἀμβλώσεις, εὐθανασία & ἀτομικὴ ἐλευθερία, μτφρ. Φ. Βασιλόγιαννης, Ἀρσενίδης: Ἀθήνα 2013.
• Ἐπίσημα Κείμενα Βιοηθικῆς – Μεταμοσχεύσεις, Εὐθανασία, Ὑποβοηθούμενη Ἀναπαραγωγή, διαθέσιμο στό: http://www.bioethics.org.gr/ Episima keimenavioithikis.pdf. Τελευταί ἐπίσκεψη: 15.5.2017.
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στην κατανόηση της Ηθικής σε σχέση με την Θρησκεία. Σε γενικές γραμμές, και δεδομένου του ιδιαίτερου χαρακτήρα του μαθήματος Ηθική και Θρησκείες, τα επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα αντικατοπτρίζουν τους βασικούς άξονες της σχετικής ταξινομίας του Bloom. Διερευνώνται επαρκώς οι πρωταρχικές πηγές της ηθικής διδασκαλίας των 5 μεγάλων Θρησκειών, Χριστιανισμού-Ισλάμ-Ινδοϊσμού-Βουδισμού-Ιουδαϊσμού, μέσα από σχετικές κοσμογονικές διηγήσεις. Αφού διασαφήσουν οι εκπαιδευόμενοι τις καθοριστικές θεολογικές αρχές που συνθέτουν το συμβατό ηθικό πλαίσιο επεξεργασίας μιας αποδεκτής πρακτικής, οδηγούνται στην αυτενέργεια αποπειρώμενοι να ψηλαφήσουν τις ιδιαιτερότητες, ομοιότητες και διαφορές των μεγάλων θρησκευμάτων πάνω σε επιλεγμένα θέματα Ηθικής και Βιοηθικής του τέλους της ζωής του ανθρώπου και της ηθικής σχέσης Ανθρώπου και μη-Ανθρώπινων Όντων.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Οι φοιητές αξιολογούνται με γραπτή εργασία, η οποία υποβάλλεται αποκλειστικά και μόνον μέσω του e-class εντός 45 ημερών από την λήξη των παραδόσεων της ενότητας. Οι εργασίες αξιολογούνται από τους διδάσκοντες στην κλίμακα του 10, και η βαθμολογία εκάστης εργασίας αναρτάται στο e-class συνοδευόμενη από αιτιολόγηση. Η εργασία έχει την μορφή επιστημονικού άρθρου - δείτε πρότυπο εδώ. Οι παραπομπές παρατίθενται στο υποσέλιδο (footnotes). Τόσο οι παραπομπές, όσο και οι αναφορές τέλους (references) ακολουθούν το πρότυπο του Chicago Manual of Style / Notes and Bibliography.