Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Νέοι Οδηγοί Βίντεο Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αρχαία ελληνική φιλολογία VI: Ὁμήρου Ὀδύσσεια (Ζ΄Φιλοσοφίας) (Χ 2025-2026)

(73ΦΛΓ006) -  Ευθυμία Καφρίτσα

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα συνιστά εισαγωγή  στην επική ποίηση, γνωστικό πεδίο που αποτελεί βασική συνιστώσα της κλασικής γραμματείας, μέσω της μελέτης επιλεγμένων κειμένων απ’ όλο το εύρος των ραψωδιών της Οδύσσειας. Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα:

  1. έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις για το γραμματειακό είδος της επικής ποίησης·
  2. είναι σε θέση να δουν το προοίμιο (α 1-21) ως μικρογραφία (πρόδρομη αφήγηση/ πρόληψη) της συνολικής αφήγησης της Οδύσσειας και να αναγνωρίσουν την αφηγηματική τεχνική in medias res·
  3. επισημαίνουν τις λογοτυπικές φράσεις και τον ποιητικό πλούτο των παρομοιώσεων·
  4. παρατηρούν ότι στη συνέλευση των θεών (α 22-95) αναπτύσσονται ζητήματα θρησκευτικής και ηθικής φύσεως (α 32-43), θίγεται το θέμα της ανθρώπινης ευθύνης και αναφέρεται η αρχή της ανταπόδοσης που διέπει τις σχέσεις ανθρώπων και Θεών·
  5. αντιλαμβάνονται ότι τo τραγούδι του Φήμιου (α 325-366) λειτουργεί ως αφορμή για τη μεταστροφή του Τηλεμάχου και την ανάδειξη της προσωπικότητας της Πηνελόπης·
  6. αναγνωρίζουν την προβολή της ιδιοφυΐας του Οδυσσέα  στην Τροία μέσα από την αποτύπωση των εμπειριών του Μενελάου και της Ελένης (δ 219-295) ·
  7. αποκωδικοποιούν τη συναισθηματική κατάσταση του Οδυσσέα στην πανέμορφη Ωγυγία, που τη βιώνει ως φυλακή αρνούμενος το δώρο της αθανασίας της Καλυψούς (ε 148-227)·
  8. αξιολογούν τον εσωτερικό μονόλογο του Οδυσσέα (ζ 118-126) πριν τη συνάντηση με τη Ναυσικά και τον ρητορικό λόγο της ικεσίας του (ζ 149-185) προς εκείνη·
  9. απολαμβάνουν στο παλάτι του Αλκινόου τον Οδυσσέα (η 139-333) να αυτοσυστήνεται και να παρουσιάζει τις περιπέτειές του (Κίκονες, λωτοφάγοι, Κύκλωπες…), καθώς προβάλλονται τα θεματικά μοτίβα της φιλοξενίας των Φαιάκων·
  10. ερμηνεύουν μέσω του επαίνου του αοιδού από τον Οδυσσέα την αυτοαναφορικότητα της ποίησης (ι 1-38)· και γοητεύονται από  την πρωτοπρόσωπη αφήγηση του ήρωα μέσω της οποίας ταυτίζεται με τον ρόλο του ποιητή·
  11. επισημαίνουν τα βασικά γνωρίσματα του αξιακού κώδικα του έπους του νόστου: την αγάπη για την πατρίδα, τους γονείς, την οικογένεια (ι 21-28, 34-36)·
  12. έχουν την ικανότητα να εντοπίζουν τις βασικές αντιθέσεις που χαρακτηρίζουν την ιδεολογία της οδύσσειας: την υπεροχή του πνεύματος έναντι της σωματικής ισχύος (ι 105-566)·
  13. κατανοούν ότι η είσοδος του Οδυσσέα στον κόσμο των νεκρών εμπεριέχει μια βαθύτατη ανθρώπινη μεταφυσική διάσταση (λ 90-137)·
  14. συνειδητοποιούν ότι τα λόγια της ψυχής του Αχιλλέα (λ 488-491) συνιστούν ύμνο για τη ζωή και αποσυνδέονται από το ηρωικό ιδεώδες της Ιλιάδας· 
  15. αποκρυσταλλώνουν την άποψη ότι η σκηνή της αναγνώρισης του Οδυσσέα από την Ευρύκλεια θεωρείται τεχνικά από τις αρτιότερες σκηνές του έπους και συνδυάζεται με «περιπέτεια»·
  16. καταγράφουν πώς αποτυπώνεται λεκτικά (χ 8-21)  η κινηματογραφική εικονοποιῒα της φονικής επίθεσης κατά του Αντινόου·
  17. αποφαίνονται σχετικά με την αιτία της αντίθεσης ανάμεσα στην τραγική μοίρα του Αγαμέμνονα και τον ένδοξο θάνατο του Αχιλλέα (ω 15-34 και 191-202)·
  18. είναι σε θέση να αντιληφθούν το σχέδιο των θεών πάνω στο οποίο βασίζεται ο χαρακτήρας του τέλους (ω 516-548) της Οδύσσειας··
  19. μπορούν να αξιοποιήσουν τις σύγχρονες θεωρίες στη μελέτη των αρχαίων κειμένων·
  20. έχουν αναπτύξει κριτική ικανότητα κατά την αξιολόγηση και σύγκριση επιστημονικών θεωριών και την εφαρμογή τους στη μελέτη των αρχαίων κειμένων·
  21. έχουν καλλιεργήσει επιστημονική σκέψη και χειρίζονται με τη δέουσα κριτική αποτίμηση τη σχετική σε κάθε κείμενο βιβλιογραφία.

 

Δρ Ευθυμία Καφρίτσα

ΕΔΙΠ

ΤΜΗΜΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΕΚΠΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 9 Οκτωβρίου 2023