Παρουσίαση/Προβολή
Εισαγωγή στην επιστήμη της Νεοελληνικής Φιλολογιας
(PHIL878) - Δημήτρης Αγγελάτος
Περιγραφή Μαθήματος
Η Παράδοση είναι οργανωμένη σε τρία Μέρη (Α'-Γ΄), καθένα από τα οποία αποτελείταιι από ορισμένο αριθμό Ενοτητων (έντεκα συνολικά ενοτητες: α'-ια').
Στην Παράδοση θα αναλυθούν συστηματικά οι επτά άξονες αναφοράς της επιστήμης της Νεοελληνικής Φιλολογίας: όροι/έννοιες, αντικείμενο, μέθοδοι επιστημονικής πρακτικής, στόχοι, ερευνητικά εργαλεία, συγγραφή επιστημονικής διδασκαλίας, διδασκαλία.
Το πρώτο Μέρος (Α') αφορά: α) στους βασικούς όρους και συναφείς έννοιες που χρησιμοποιούνται στη επιστήμη της Νεοελληνικής Φιλολογίας για το αντικείμενό της, τις μεθόδους επιστημονικής πρακτικής της, τους στόχους της, τα ερευνητικά εργαλεία της, τη συγγραφή επιστημονικής εργασίας και την οργάνωση της διδασκαλίας, β) στο αντικείμενό της, στα κείμενα δηλαδή της νεοελληνικής λογοτεχνίας και στους κανόνες συγκρότησής τους (είδη δηλαδή και τρόπους), γ) στις μεθόδους επιστημονικής πρακτικής της επι του παραπάνω αντικειμένου και στους στόχους της εποστήμης.
Το δεύτερο Μέρος (Β') επικεντρώνεται αφενός στην εξοικείωση με τα ερευνητικά εργαλεία που διαθέτει η επιστήμη, αφετέρου στο σωστό τρόπο χρήσης των εργαλείων αυτών.
Το τρίτο Μέρος (Γ') συνδέεται με τον τρόπο συναρμογής όλων των προηγούμενων και τη εφαρμογή τους τόσο σε μελέτες επιστημονικού χαρακτήρα, που καλείται να εκπονήσει ο φιλόλογος, όσο και στη διδακτική προσέγγιση των κειμένων της νεοελλληνικής λογοτεχνίας.
Η ακριβής ορολογία, η επάρκεια των μεθόδων εποστημονικής πρακτικής, η εποπτεία της νεοελληνικής λογοτεχνίας και των συμφραζομένων της (ιστορικών, αισθητικών και ευρύτερα πολιτισμικών), η κατάκτηση της υποδομής ως προς τα ερευνητικά εργαλεία και το δέοντα τρόπο χρήσης τους, η επιτυχής συγγραφή επιστημονικών εργασιών και η σωστή οργάνωση διδακτικών προσεγγίσεων, σηματοδοτούν τις αρμόζουσες επιστημονικές προδιαγραφές των νεοελληνιστών φιλολόγω, ικανών να ανταποκριθούν στους στόχους της επιστήμης για έκδοση, ανάλυση και ερμηνεία των λογοτεχνικών κειμένων.
Με την επιστημονική έρευνα και τη διδασκαλία οι φιλόλογοι μαθαίνουν να αξιοποιούν τις μεθόδους και τα ερευνητικά εργαλεία της επιστήμης τους, κινούμενοι στον άξονα ακριβώς που ορίζεται από το αντικείμενο, δηλαδή τη νεοελληνική λογοτεχνία (κείμενα και κανόνες συναρμογής τους). Μαθαίνουν ως εκ τούτου: πως να κάνουν εύλογες υποθέσεις εργασίας, πως να οριοθετούν σωστά το πεδίο που θα καλύψει η έρευνα και η διδασκαλία, πως να εντοπίζουν, να επεξεργάζονται και να "αποθηκεύουν" με κριτικό τρόπο την αρμόδια για κάθε ζήτημα βιβλιογραφία, βασισμένοι στη αυτοψία και στο σεβασμό του ερευνητικού μόχθου των προγενέστερων και σύγχρονων μελετητών, πως να σχεδιάζουν, τέλος, και να φέρουν σε πέρας την κάθε φορά προσέγγιση του αντικειμένου τους, εκπονώντας επιστημονικές εργασίες και διδάσκοντας στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 28 Αυγούστου 2016
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα