Παρουσίαση/Προβολή
ΓΦΓ35: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ - Ζ ́ Εξάμηνο, κατεύθυνση Γλωσσολογίας
(PHIL1608) - Ευάγγελος Ιντζίδης
Περιγραφή Μαθήματος
ΓΕΝΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ-ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ - ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ & ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ
Σύμφωνα με τον εισηγητή του όρου και της κατεύθυνσης: "Εκπαιδευτική Γλωσσολογία", Bernard Spolsky: «Πολλοί γλωσσολόγοι πιστεύουν ότι ο τομέας τους δεν πρέπει να αλλοιωθεί από οποιαδήποτε πρόταση συνάφειας με πρακτικά ζητήματα. Για αυτούς, η γλωσσολογία είναι μια καθαρή επιστήμη και η μελέτη της υποκινείται μόνο από την επιθυμία αύξησης της ανθρώπινης γνώσης. Άλλοι, ωστόσο, ισχυρίστηκαν ότι η γλωσσολογία είναι η πανάκεια για οποιοδήποτε εκπαιδευτικό πρόβλημα προκύψει και προσφέρουν γρήγορα τις υπηρεσίες τους για να χειριστούν τυχόν δυσκολίες στον γλωσσικό σχεδιασμό ή τη διδασκαλία. Κάθε μια από αυτές τις ακραίες θέσεις είναι, πιστεύω, αρκετά λανθασμένη, γιατί ενώ είναι προφανές ότι η γλωσσολογία σχετίζεται συχνά με την εκπαίδευση, η σχέση είναι σπάνια άμεση» (Spolsky 1978: 1)
Η γλωσσική αγωγή αποτελεί ένα πεδίο όπου οι προσεγγίσεις των ζητημάτων που προκύπτουν είναι διεπιστημονική. Σύμφωνα με τη Βασιλική Δενδρινού «Oι επιλογές σχετικά με τη γλωσσική αγωγή των μαθητών/τριών είναι αποτέλεσμα των γλωσσικών και εκπαιδευτικών ρυθμίσεων της πολιτείας, οι οποίες σχετίζονται με απόψεις για τη φύση της γλώσσας, τη χρήση της και τον κοινωνικό της ρόλο· απόψεις οι οποίες είναι ιδεολογικά προσδιορισμένες. Για τον λόγο αυτό, η επιστημονική ενασχόληση με το καίριο ζήτημα της γλωσσικής εκπαίδευσης στις σημερινές ποικιλόμορφες κοινωνίες αναδεικνύει την ανάγκη για νέους τύπους εκπαιδευτικού γλωσσικού προγραμματισμού, μετά από γόνιμο προβληματισμό σχετικά με τη γλώσσα ως αντικείμενο μελέτης αλλά και ως μέσο πρόσβασης στη σχολική και εξωσχολική γνώση. Eπιτακτική επίσης προβάλλει η ανάγκη να προσδιοριστούν οι τρόποι εκμάθησής της, αφού πρώτα καθοριστούν οι κοινωνικοί στόχοι τους οποίους θα εξυπηρετήσει η γλωσσική αγωγή.» (Βασιλική Δενδρινού http://www.komvos.edu.gr/glwssa/odigos/thema_e3/e_1_thema.htm.)
Η Εκπαιδευτική Γλωσσολογία εστιάζει στη διερεύνηση των γλωσσοδιδακτικών προσεγγίσεων και των συνεπειών τους σε εκπαιδευτικό και κοινωνικό επίπεδο. Αφορά τόσο στη διδασκαλία της γλώσσας όσο και στον γλωσσικό σχεδιασμό και τη γλωσσική πολιτική εντός ιστορικο-πολιτισμικών συμφραζομένων.
Τα μαθήματα θα έχουν εργαστηριακή μορφή: δίνονται παραδείγματα από εκπαιδευτικά υλικά και προγράμματα σπουδών και από τη συζήτηση (αλληλεπίδραση) αναδεικνύονται οι θεωρήσεις/ προσεγγίσεις στη διδασκαλία της γλώσσας. Η διαδικασία αυτή καθώς και ο τρόπος αξιολόγησης του μαθήματος προϋποθέτει πως θα μπορείτε να το παρακολουθείτε και να συμμετέχετε ενεργά. (Δεν λησμονούμε πως σε κάθε περίπτωση που δεν θα μπορείτε - σεβαστοί οι λόγοι - να έχετε υπόψη ότι στο εξάμηνό σας προσφέρονται εξαιρετικά και απολύτως απαραίτητα μαθήματα επιλογής της Κατεύθυνσης πέρα από την Εκπαιδευτική Γλωσσολογία)
Η Αξιολόγηση του μαθήματος στο τρέχον χειμερινό εξάμηνο (ακαδημαϊκό έτος: 2023 - 2024) για όλες/ους τις φοιτήτριες/ές (και τους επί πτυχίω εφόσον το επιλέξουν και το δηλώσουν) θα γίνεται με την εξής διαδικασία:
(1ο) Προφορική παρουσίαση δραστηριοτήτων για την επεξεργασία κειμένου από μαθητές/τριες στο γλωσσικό μάθημα του Γυμνασίου, σύμφωνα με σενάριο που θα δίνεται από τον διδάσκοντα ( είτε ατομικά είτε ανά ομάδα των τριών φοιτητών/τριών στο αμφιθέατρο).Η προφορική παρουσίαση θα γίνεται προς το τέλος των μαθημάτων και πριν την έναρξη της εξεταστικής του χειμερινού εξαμήνου (πρόοδος). Το σενάριο θα δίνεται στους/στις φοιτητές/τριες μια εβδομάδα πριν την έναρξη των παρουσιάσεων για να έχουν χρόνο να προετοιμάσουν τις δραστηριότητές τους και να είναι σε θέση να τις αιτιολογούν. Η προφορική παρουσίαση θα αφορά το 40% της βαθμολογίας του μαθήματος. Ημέρα/ες και ώρες των παρουσιάσεων θα ορίζονται από τον διδάσκοντα (και θα γίνονται πριν την έναρξη της εξεταστικής -Πρόοδος). ΓΙΑ ΤΟ ΛΟΓΟ ΑΥΤΟ ΚΑΛΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΧΕΤΕ ΑΠΟ ΝΩΡΙΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ ΑΝ ΘΑ ΕΠΙΛΕΞΕΤΕ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ.
(2ο) Γραπτή εξέταση που θα αφορά εκπόνηση εφαρμογών. Η γραπτή εξέταση θα γίνεται στο αμφιθέατρο με ανοιχτή πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό ημέρα και ώρα που θα ορίζεται από το πρόγραμμα της εξεταστικής (60% της βαθμολογίας).
Βασική βιβλιογραφία του μαθήματος και διαδικτυακές πηγές
σημείωση τα βιβλία των Kalantzis, Cope - Koυτσογιάννη - Τεντολούρη,Χατζησαββίδη (είναι τα τρία που σας προτείνονται και στον Εύδοξο, διαλέγετε το ένα - όποιο εσείς επιθυμείτε -)
Βιβλιογραφία
Kalantzis, M. - Cope, B. 2019. Γραμματισμοί. Μια παιδαγωγική διαφοροποιημένου σχεδιασμού και πολυτροπικών νοηματοδοτήσεων. Αθήνα: Κριτική
Κουτσογιάννης, Δ. 2017. Γλωσσική διδασκαλία χθες, σήμερα, αύριο. Μια πολιτική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: ΙΝΣ
Μιχάλης, Α. 2020. Γλωσσική διδασκαλία και Πρακτικές Γραμματισμού στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αθήνα: Guteberg
Spolsky, B. (1978) Educational Linguistics: An Introduction. Rowley, MA: Newbury House.
Spolsky, B. (2008) Introduction: What is educational linguistics? In B. Spolsky & F. M. Hult (eds.), The Handbook of Educational Linguistics (pp. 1-9). Oxford: BlackwellΤεντολούρης, Φ. - Χατζησαββίδης, Σ. 2014. Διδασκαλία της Γλώσσας. Ιστορία, Επιστημολογία, Αναστοχαστικότητα. Αθήνα: Νεφέλη
Τζακώστα, Μ. (Επιμ.). 2015. Η διδασκαλία των νεοελληνικών γλωσσικών ποικιλιών και διαλέκτων στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Διαδικτυακές πηγές
http://www.komvos.edu.gr/periodiko/periodiko1st/default.htm
http://www.komvos.edu.gr/glwssa/odigos/odigos_contents_n.htm
http://neamathisi.com/learning-by-design
https://keys.museduc-mm.gr/wardrobe.html
Καλή και δημιουργική ακαδημαϊκή χρονιά
Με υγεία
Βαγγέλης Ιντζίδης
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2022
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα