Παρουσίαση/Προβολή
Λατινική Φιλολογία – Έπος
(ΜΦL03 – ΓΦL03 - 60ΚΦL03) - Βάιος Βαϊόπουλος
Περιγραφή Μαθήματος
Βάιος Βαϊόπουλος
Γ΄εξάμηνο, Χειμερινό
Λατινική Φιλολογία, Έπος – ΜΦL03 – ΓΦL03 - 60ΚΦL03
[στοιχεία επικοινωνίας: vaiosvaiop@phil.uoa.gr -ώρες γραφείου: Δευτέρα 15-16.00, Κυψέλη 706, τηλ. 2107277405]
Περιγραφή
To μάθημα εισάγει τους φοιτητές/τις φοιτήτριες στη λογοτεχνική παραγωγή της εποχής του Αυγούστου, προωθώντας την εξοικείωσή τους ιδιαίτερα με το βιργιλιανό έπος. Ανάλυση αποσπασμάτων από τα βιβλία 1, 4, 6 και 8, που απηχούν την ιδεολογία του αυγούστειου καθεστώτος, παρεμφαίνουν τον ρόλο της pietas και αναδεικνύουν ζητήματα ρωμαϊκότητας/ρωμαϊκής ταυτότητας, θρησκείας και πολιτικής, και προβάλλουν την ιδέα της εποχής και του Βιργιλίου/Αυγούστου για την αποστολή της Ρώμης. Παράλληλα, θίγονται θέματα είδους και διακειμενικότητας, ενώ οι φοιτήτριες/ές ασκούνται και στην κατανόηση λατινικού λόγου, διδαγμένου και αδίδακτου.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών στο μάθημα οι φοιτήτριες/ές θα είναι σε θέση να:
α. Κατανοούν λατινικά κείμενα με τη βοήθεια λεξικού και να τα μεταφράζουν στα Ελληνικά.
β. Αντιλαμβάνονται γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα και να αποδίδουν το νόημα του αρχαίου κειμένου.
β. Γνωρίζουν βασικά χαρακτηριστικά για το βιργιλιανό έπος και τη λατινική λογοτεχνία της περιόδου του Αυγούστου.
γ. Είναι εξοικειωμένες/οι με το ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής μετά τους Εμφυλίους.
δ. Συζητούν θέματα ταυτότητας/ρωμαϊκότητας και για την ανάδειξη της αποστολής της Ρώμης από το αυγούστειο καθεστώς, σε συσχέτιση με τα ιστορικοκοινωνικά συμφραζόμενα της εποχής.
Στ. Διακρίνουν διακειμενικές σχέσεις των διδασκόμενων κειμένων και ειδολογικές πτυχές τους.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Παπαγγελής Θ. (2018). Βιργιλίου, Αινειάδα, προλεγόµενα-µετάφραση-σχόλια, Αθήνα.
Μιχαλόπουλος Ανδρέας - Μιχαλόπουλος Χαρίλαος (2016). Ρωμαϊκό Έπος: Βεργίλιος Αινειάδα - Οβίδιος Μεταμορφώσεις. Αθήνα (2016) (Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, διαθέσιμο στο https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2611).
Papaioannou Sophia (2005). Epic Succession and Dissension: Ovid, Metamorphoses 13.623-14.582, and the Reinvention of the Aeneid, Berlin and New York.
Papaioannou Sophia. «Founder, Civilizer and Leader: Vergil’s Evander and his Role in the Origins of Rome», Mnemosyne 56.6 (2003) 680-702.
Καραμαλέγκου Ελένη (1987), Οι Dei Penates της Αινειάδας και ο Αύγουστος, Αθήνα.
Γκαστή Ε. (2005). Βιργιλίου Αινειάδα, Βιβλίο II: Εισαγωγή–Μετάφραση– Ερμηνευτικό Δοκίμιο, Αθήνα.
Austin R.G. (2000-1). Βεργιλίου Αινειάδος Βιβλία 1, 2, 4, µτφρ.-επιµ. Λ. Τροµάρας, Θεσσαλονίκη.
Williams R. D. (2003). P. Vergili Maronis, Aeneidos Liber Tertius, edited with a Commentary, Μετάφραση Λεωνίδας Τρομάρας, Θεσσαλονίκη.
Hardie, Ph. (2005). Βιργίλιος, µτφρ. Ε. Μυτούση, επιµ. Β. Φυντίκογλου, Θεσσαλονίκη.
Cairns F. (1989). Virgil's Augustan Epic. Cambridge.
Bailey C (1935). Religion in Virgil, Oxford.
Eck W. (2014). Η εποχή του Αυγούστου (µτφρ.‒ επιµ. Α. Ν. Μιχαλόπουλος), Αθήνα.
Galinsky (επιµ.. 2005). The Cambridge Companion to the Age of Augustus, Cambridge.
Clausen W. (2002). Virgil’s Aeneid: Decorum, Allusion, and Ideology, München-Leipzig.
Lipka M. (2009). Roman Gods. A Conceptual Approach, Leiden–Boston.
Farrel J. – Putnam M. (επιμ.) (2010). A Companion to Virgil’s Aeneid and its Tradition, Malden, Massachusetts.
von Albrecht, M. (1997). Iστορία της ρωμαϊκής λογοτεχνίας. 2 τόμοι, Ηράκλειο.
Habinek T. N. (1998). The Politics of Latin Literature, Writing, Identity, and Empire in Ancient Rome, Princeton, NJ.
Vaiopoulos Vaios. «History and Religion at the Service of Politics in Augustan Rome: A General Approach», Humanities 42 (March 2011) 141-163.
Vaiopoulos Vaios. «Examining the Roman Past Through Literary Sources: Contradictions and Convergence», Mediterranean World 25 (2021) 49-58.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 30 Σεπτεμβρίου 2021
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα