Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Νέοι Οδηγοί Βίντεο Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΚΑ–152 ΥΠ Διδακτική και Προπονητική ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ

(PHED197) -  Αθ. Σμυρνιώτου, Καθηγήτρια

Περιγραφή Μαθήματος

 

ΚΑ–152 ΥΠ Διδακτική και Προπονητική Αθλητικών Δρόμων

 

              Α ή Β εξάμηνο   

              4 ώρ./εβδ. / 13 εβδ ,  Διαλέξεις & Πρακτική εφαρμογή

 

Ώρες θεωρίας

Ώρες εφαρμογής

Εκπαιδευτικό φορτίο

Πιστωτικές μονάδες

Διδ/κές μονάδες

Εξάμηνο

 

2

2

150                                            

6

3

Α/Β

 

Η παρακολούθηση της διδασκαλίας  θεωρητικού και εφαρμοσμένου - πρακτικού μέρους του μαθήματος είναι υποχρεωτική. Ο  αριθμός των παρουσιών θα πρέπει να  καλύπτει τουλάχιστον  τα 4/5 του συνολικού αριθμού των ωρών που θα πραγματοποιηθούν.

 

Σκοπός και στόχοι του μαθήματος:

 

Μεθοδική διδασκαλία και εκμάθηση στοιχείων της βασικής τεχνικής και των βασικών προπονητικών αρχών κάθε δρομικού  αγωνίσματος για όλες τις ηλικιακές κατηγορίες και αγωνιστικά επίπεδα, προσαρμοσμένη στις γενικές αρχές της παιδαγωγικής διδακτικής και προπονησιολογίας και τα δεδομένα της σύγχρονης τεχνολογίας.

 

Θεματικές Ενότητες ( θεωρητικό μέρος):

 

  • Βασικοί κανόνες διεξαγωγής των Δρομικών Αγωνισμάτων (ΔΑ).
  • Γενικά στοιχεία και αρχές εφαρμοσμένης διδακτικής και προπονητικής στα ΔΑ.
  • Η διδασκαλία και εκμάθηση των δρομικών  αγωνισμάτων στο μάθημα της ΦΑ στην Α/βάθμια και Β/βάθμια εκπαίδευση, σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα του ΥΠΑΙΘΑ.
  • Προϋποθέσεις και βασικοί παράγοντες για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων.
  • Φυσιολογικές βάσεις της απόδοσης στα ΔΑ.
  • Στοιχεία μηχανικής ανάλυσης της τεχνικής κάθε ΔΑ.
  • Μεθοδική διδασκαλία της βασικής τεχνικής κάθε αγωνίσματος: Δρόμοι Ταχύτητας, Δρόμοι Μεσαίων και Μεγάλων Αποστάσεων, Αγωνιστικό Βάδην, Δρόμοι με Εμπόδια, Σκυταλοδρομίες (5).
  • Γενικά στοιχεία προπονητικής και προγραμματισμού.
  • Μέθοδοι προπόνησης για την ανάπτυξη και βελτίωση των φυσικών ικανοτήτων που αφορούν τα ΔΑ.

 

Θεματικές Ενότητες εφαρμογής

 

  • Μεθοδική διδασκαλία και εκμάθηση της βασικής τεχνικής κάθε ενότητας Δρομικών  Αγωνισμάτων: Δρόμοι Ταχύτητας, Δρόμοι Μεσαίων και Μεγάλων Αποστάσεων, Αγωνιστικό Βάδην, Δρόμοι με Εμπόδια, Σκυταλοδρομίες.
  • Στρατηγική, Τακτική, Κανονισμοί και Ερευνητικός προσανατολισμός.

 

Περιεχόμενο διδασκαλίας

 

  • Δρόμοι Μεσαίων και Μεγάλων Αποστάσεων - Αγωνιστικό βάδην
  • Δρόμοι Μικρών Αποστάσεων
  • Δρόμοι με εμπόδια
  • Σκυταλοδρομίες

(Βιομηχανικές και Φυσιολογικές αρχές των Δρομικών Αγωνισμάτων - Βασική Τεχνική για κάθε δρομικό αγώνισμα ανάλογα με τα βιομηχανικά χαρακτηριστικά των απαιτούμενων δρομικών κινήσεων - Μεθοδική διδασκαλία - Βασικές Προπονητικές Αρχές).

 

 

Αξιολόγηση φοιτητών-τριών:

 

  • Εκπόνηση εργασιών (2): Τεχνική ανάλυση, Στρατηγική, Τακτική, Κανονισμοί, Ερευνητικός Προσανατολισμός γνωστικού πεδίου).
  • Αξιολόγηση Πρακτικών εφαρμογών: Τεχνική εκτέλεση , διδακτική ικανότητα και αξιολόγηση της τεχνικής  των Δρομικών Αγωνισμάτων.
  • Γραπτή εξέταση

 

Αξιολόγηση / Γενικός βαθμός προόδου

 

  1. Βαθμός εργαστηριακού - πρακτικού μέρους - εργασίες × (Μ.Ο. των α. β,γ)

α.  Βαθμός φυσικής ικανότητας: Ο Μ.Ο. του αθροίσματος του βαθμού των ειδικών

      δοκιμασιών (πίνακας υπάρχει στα Έγγραφα - αξιολόγηση 1-10) 

β.  Βαθμός των αντίστοιχων εργασιών 1 & 2  (800μ.&100μ. / βιβλιογραφική αναζήτηση 

     (βλέπε 'Εγγραφα)*.

γ.  Βαθμός κινητικής επιδεξιότητας / τεχνική και διδακτική ικανότητα: Βαθμός από την πρακτική δοκιμασία / Μ.Ο. από την παρουσίαση ειδικών βασικών ασκήσεων για την εκμάθηση των ξεχωριστών στοιχείων της τεχνικής του κάθε δρομικού αγωνίσματος.

(Οι ασκήσεις υπάρχουν στα Έγγραφα)

 

Αξιολόγηση 1-10. Προϋπόθεση επιτυχούς αξιολόγησης 5-10.

 

  1. Βαθμός γενικών και ειδικών γνώσεων (γραπτή εξέταση)

 Η εξέταση στο θεωρητικό - γραπτό μέρος προϋποθέτει την επιτυχή αξιολόγηση του φοιτητή-τριας στο πρακτικό μέρος του μαθήματος  (1. α,β,γ) - ελάχιστος βαθμός επιτυχίας: 5 

   * Παράδοση καθορισμένων εργασιών (2) - ο χρόνος παράδοσης ορίζεται από τους διδάσκοντες. 

 (περιγράφονται αναλυτικά παρακάτω - τα έντυπα των εργασιών που υπάρχουν στα Έγγραφα)

 

Ο τελικός βαθμός  συνάγεται από το Μ.Ο.  των  κύριων βαθμών της αξιολόγησης (1 και 2) με την προϋπόθεση  ότι οι δύο αυτοί βαθμοί είναι πάνω από 5.

 

 

 

Συγγράμματα

 

  • Συγγράμματα ΕΥΔΟΞΟΣ & Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
  • ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ. ΚΕΛΛΗΣ….ΣΟΥΛΑΣ & άλλοι.

 

  • "Προπονητική Δρομικών αγωνισμάτων Κλασικού αθλητισμού", Στ. Τζιωρτζή / pdf Έγγραφα)
  • "Βιομηχανική του δρόμου", Στ. Σμυρνιώτη και Αθ. Σμυρνιώτου (Σημειώσεις) / (pdf Έγγραφα)
  • ''Φυσιολογικές βάσεις της επίδοσης στα δρομικά αγωνίσματα", Α.Σμυρνιώτου, (Σημειώσεις) / (pdf Έγγραφα)
  • Σ. Σμυρνιώτη, Η προπονητική στους δρόμους ταχύτητας, Αθήνα.
  • Αθ. Σμυρνιώτου, Σκυταλοδρομίες.
  • Σ. Σμυρνιώτη, Αθ. Σμυρνιώτου, "Ειδικά θέματα δρομικών αγωνισμάτων", Σημειώσεις, 1989.
  • B. Hay, 1978.  The mechanics of human movement. Prentice Hall, N.J.
  • Dintiman, G.,Ward, B.Tellez, T.(1998).Sport-Speed. Human Kinetics. 
  • Carr, G(1991) .Fundamentals of Track and Field. LeisurePress, Champain, Il. 
  • Dombrowski, O (1994). Κλασικός  αθλητισμός στα παιδιά του δημοτικού σχολείου. Εκδόσεις  Σάλτο , Θεσ/νίκη.
  • Roger, J (coordinator)2000. USA Track & Field Manual. Human Kinetics.
  • Green, L and Pate R (1997). Training for young distance runners. Human kinetics.
  • Martin, D and Coe, P (1997). Better training for distance runners. HumanKinetics, κ.ά.

Και πολλά επιπλέον στη βιβλιοθήκη ΤΕΦΑΑ και το διαδίκτυο...

 

Σχετικά Περιοδικά (αποκλειστικά του γνωστικού αντικειμένου):

 

  • Track and field Coaches Review ( προγενέστερη ονομασία -Track and Field Quarterly Review)-U.S.A.
  • Track coach ( προηγούμενη ονομασία -Track Technique)
  • New Studies in Athletics (έκδοση IAAF).
  • Athletics Coach, και όλα των συναφών γνωστικών αντικειμένων του Τμήματος.

 

Χρήσιμες Ιστοσελίδες

 

Αναζήτηση βιβλιογραφίας μέσω του συστήματος των Βιβλιοθηκών και των βάσεων δεδομένων του ΕΚΠΑ ( Οδηγίες στα Έγγραφα)

 

 

Διδακτικό Προσωπικό      

               

Συντονίστρια μαθήματος:  Σμυρνιώτου Αθανασία,  Καθηγήτρια, asmirn@phed.uoa.gr 

 

Ματάκης Δημ. PhD, Αποσπασμ. Μ.Ε. – Διδακτορικοί, Μεταπτυχιακοί φοιτητές (Μπελεχρής Ν., Πίσχος Α., Νασιόπουλος Μ.)

 

 

Θέματα Διαλέξεων

 

  • Γενικά Στοιχεία Δρομικών Αγωνισμάτων - Βασικοί παράγοντες για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων.
  • Τεχνική ανάλυση των δρομικών αγωνισμάτων (γενικά στοιχεία) -3-
  • Εκκινήσεις  δρομικών αγωνισμάτων.
  • Φυσιολογικές  βάσεις  των Δρομικών αγωνισμάτων  -3-
  • Ειδικά στοιχεία αγωνισμάτων  ταχύτητας.
  • Δρόμοι  με εμπόδια.
  • Σκυταλοδρομίες.
  • Στοιχεία Μεθοδικής Διδασκαλίας δρομικών αγωνισμάτων
  • Τα δρομικά αγωνίσματα του Κλασσικού Αθλητισμού στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής της Δημοτικής και Μέσης  Εκπαίδευσης.
  • Γενικά στοιχεία προπονητικής των δρομικών αγωνισμάτων.

 

Εξεταστέα Ύλη - Θεματολογία

 

(Αναρτημένα βιβλία ή σημειώσεις στην ηλεκτρονική τάξη / Έγγραφα)

 

Αρχές της Αθλητικής Προπόνησης, Προπονητική ορολογία

Βασικές Μέθοδοι Προπόνησης Δρομικών Αγωνισμάτων  

Δρομικά αγωνίσματα ταχύτητας

Δρόμοι ημιαντοχής - αντοχής   

Αγωνιστικό βάδην  

Σκυταλοδρομίες 

Δρόμοι με εμπόδια  

 

(1."Βιομηχανική του Δρόμου" - Τεχνική, Βασικά χαρακτηριστικά του δρομικού διασκελισμού  για όλα τα δρομικά αγωνίσματα   (11-80, 92-151) / Σημειώσεις  2.  Βιβλίο Αθλητικοί Δρόμοι-Σ. Τζιωρτζής).

 

 

 

 

Εργασίες (υποχρεωτική εκπόνηση)

 

1.  Πρακτική εφαρμογή - Σκοπός: Στρατηγική - Τακτική - Κανονισμοί - Ερευνητικός προσανατολισμός πεδίου

Παραδίδεται μετά το τέλος της θεωρητικής και πρακτικής εφαρμογής της ενότητας "Δρόμοι μεσαίων - μεγάλων αποστάσεων" και την πρακτική δοκιμασία στο δρόμο 800μ.*

(Συμπεριλαμβάνονται: Εργασιες Ανατροφοδότησης Μαθήματος – πρόβλεψη και σχεδιασμός τακτικής & στρατηγικής ( ανατροφοδότηση μαθήματος) - *υποκειμενική αξιολόγηση κόπωσης)

 

2. Σκοπός:  Διάκριση των φάσεων της δρομικής ταχύτητας - Τεχνική ανάλυση - Ερευνητικός προσανατολισμός *

Παραδίδεται μετά το τέλος της θεωρητικής και πρακτικής εφαρμογής της ενότητας "Δρόμοι ταχύτητας" και την πρακτική δοκιμασία στο δρόμο 100μ.*

 

3. Εύρεση σημείων ελέγχου - Σκυταλοδρομίες ( ανατροφοδότηση μαθήματος)

 

 

 

*Βιβλιογραφική αναζήτηση ερευνητικών άρθρων & ανασκοπήσεων προκαθορισμένων θεμάτων που υποστηρίζουν  την αιτιολογική προσέγγιση του φοιτητή - λέξεις κλειδιά (υποστηρίζει εργασίες 1-2).

 

Οδηγίες για τη διαδικασία και τον τρόπο πρόσβασης στις ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες του Πανεπιστημίου Αθηνών μέσω του προσωπικού κωδικού χρήστη παρατίθενται στα Έγγραφα της ηλεκτρονικής τάξης με τίτλο αρχείου "Οδηγίες - VPN ΕΚΠΑ".

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2