Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΕΡΓΟΜΕΤΡΙΑ

(PHED137) -  Καθηγητής Ν. Γελαδάς, Αν. Καθηγήτρια Μ. Κοσκολού, Αν. Καθηγήτρια Μ. Μαριδάκη, Επ. Καθηγητής Β. Πασχάλης

Περιγραφή Μαθήματος

ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΥΠΑΙΘΡΙΕΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΕΣ.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2

  • ΕΡΓΟΜΕΤΡΙΑ

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΕΡΓΟMETΡΙΑ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
    σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Διάφορες μορφές διδασκαλίας

    (διαλέξεις –εργαστηριακά μαθήματα)

    4

    6

    Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (4).

    2 ώρα θεωρία

    2 ώρες εργαστήριο

     

    Μαθησιακοί στόχοι

    Η Εργομετρία ασχολείται με τη μέτρηση και αξιολόγηση της μυϊκής προσπάθειας, χρησιμοποιώντας ιδιότυπες δοκιμασίες, και αποβλέπει στη βελτίωση της ευρωστίας και τη μεγιστοποίηση της σωματικής απόδοσης του ανθρώπου. Η Εργομετρία αναφέρεται στη συνολική διαδικασία μέτρησης, χρησιμοποίησης οργάνων, καταγραφής, ανάλυσης δεδομένων και αξιολόγησης αυτών κατά τη μυϊκή προσπάθεια. Η αξιολόγηση ενός δοκιμαζόμενου μπορεί να γίνει με βάση την αρχική μέτρηση του ιδίου ή συγκρίνοντας την απόδοση αυτού με τη μέση ή ακραία απόδοση του γενικού πληθυσμού.

    Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι η μύηση των φοιτητών στην ασφαλή και αντικειμενική μέτρηση και αξιολόγηση της μυϊκής προσπάθειας για τον έλεγχοτης ευρωστίας, της φυσικής κατάστασης και των αθλητικών ικανοτήτων του ατόμου.

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα γνωρίζει:

    1.     να χρησιμοποιεί τυποποιημένες δοκιμασίες, τεκμηριωμένες επιστημονικά, και να ποσοτικοποιεί παραμέτρους της φυσικής κατάστασης και αθλητικές ικανότητες,

    2.     να αξιολογεί και να ερμηνεύει τα αποτελέσματα των εργομετρήσεων, ώστε να συνταγογραφεί και να επιβλέπει προγράμματα άσκησης για τη βελτίωση της υγείας και των επιδόσεων των δοκιμαζόμενων.

    Περιεχόμενο μαθήματος

    Θεματικές Ενότητες (θεωρητικό μέρος)

    1. Ανάπτυξη των εννοιών «μέτρηση», «αξιολόγηση», «δοκιμασία» και των αρχών που τις διέπουν
    2. Σκοποί μέτρησης και ελέγχου της φυσικής κατάστασης και των αθλητικών ικανοτήτων
    3. Προϋποθέσεις – δεοντολογία εργομέτρησης
    4. Προληπτικός έλεγχος υγείας και κατηγοριοποίηση κινδύνων
    5. Εισαγωγή στη φύση και την ακρίβεια της μέτρησης του μυϊκού έργου
    6. Μέτρηση καρδιαγγειακής απόκρισης στην άσκηση
    7. Εργοσπιρομετρία – Μέτρηση της πρόσληψης οξυγόνου κατά τη μυϊκή προσπάθεια
    8. Αερόβια ικανότητα: Προσδιορισμός της μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου (VO2max)
    9. Αερόβια ικανότητα: Πρόβλεψη της μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου με υπομέγιστες δοκιμασίες
    10. Αερόβια ικανότητα: Έμμεσος προσδιορισμός της VO2maxμε δοκιμασίες μέγιστης έντασης
    11. Μέτρηση και αξιολόγηση της μυϊκής δύναμης, μυϊκής ισχύος και μυϊκής αντοχής
    12. Σωματομετρία – Προσδιορισμός σωματικής σύστασης και σωματότυπου
    13. Δέσμες δοκιμασιών για τον έλεγχο της ευρωστίας

    Θεματικές ενότητες (εργαστηριακό μέρος)

    1. Μεταβολικό ισοδύναμο μυϊκής δραστηριότητας (ΜΕΤ) και συνταγογράφηση άσκησης
    2. Μέτρηση καρδιακής συχνότητας
    3. Μέτρηση αρτηριακής πίεσης
    4. Μέτρηση VO2max – προσδιορισμός αερόβιας ικανότητας
    5. Πρόβλεψη της αερόβιας ικανότητας (δοκιμασίες YMCA και Astrand – Rhyming)
    6. Πρόβλεψη της αερόβιας ικανότητας με βαθμιδοεργομέτρηση
    7. Παλίνδρομο τρέξιμο αντοχής για την αξιολόγηση της αερόβιας ικανότητας
    8. Εκτίμηση ικανότητας αερόβιου έργου 170
    9. Δοκιμασία Wingate για αξιολόγηση της αναερόβιας ικανότητας και ισχύος
    10. Μέτρηση μυϊκής δύναμης

    Προσδιορισμός σωματικού λίπους με τη μέθοδο των δερματοπτυχών

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
    Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

    Πρόσωπο με πρόσωπο (στο αμφιθέατρο και στο εργαστήριο)

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
    Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

    -       Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

    -       Υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας με υποδείξεις για διερεύνηση πληροφοριών σε συγκεκριμένες ιστοσελίδες επιστημονικού περιεχομένου.

     

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

    Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

     

    Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

    Δραστηριότητα

    ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    28

    Εργαστηριακές ασκήσεις

    22

     

     

    Αυτοτελήςμελέτη

    100

     

     

     

     

    ΣύνολοΜαθήματος

    (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

    6 ECTS – 150 Εκπαιδευτικό φορτίο

    150

     

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

     

    Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

    Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

    Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται στην ελληνική γλώσσα.

    Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:

    1.     Γραπτές εξετάσεις (80%)

    2.     Αξιολόγησηεργαστηριακών ασκήσεων (20%)

    Η εξεταστέα ύλη, οι διαδικασίες και τα κριτήρια της αξιολόγησης γνωστοποιούνται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Σχετικές ανακοινώσεις και υλικό αναρτώνται στην ηλεκτρονική τάξη.

     

     

     

    Βιβλιογραφία

    • Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
    • Κλεισούρας, Β. Γελαδάς, Ν. Κοσκολού, Μ. (2015). Εργοφυσιολογία. ΕκδόσειςΠασχαλίδης- BrokenHillPublishersLtd.
    • Παξινός, Θ., Χαβενετίδης, Κ. (2011). Νόρμες αξιολόγησης για άσκηση και ευρωστία.Αθήνα: Εκδόσεις Αθλότυπο.
    • Συναφήεπιστημονικάπεριοδικά:
    • -      Measurement in Physical Education and Exercise Science
    • -      International Journal of Sports Physiology and Performance
    • Medicine and Science in Sport and Exercise