Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΚΑΤΑΔΥΣΗ: ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ & ΑΣΦΑΛΕΙΑ

(PHED133) -  Καθηγητής Νίκος Γελαδάς

Περιγραφή Μαθήματος

Η Ελεύθερη κατάδυση εξασκείται για λόγους επιβίωσης και αναψυχής από αρχαιοτάτων χρόνων έως σήμερα. Με την πάροδο του χρόνου και την εξέλιξη της τεχνολογίας αναπτύχθηκε και η αυτόνομη κατάδυση με τη βοήθεια αναπνευστικής συσκευής. Η κατάδυση, αδιακρίτως είδους, αποτελεί απαιτητική φυσική δραστηριότητα λόγω του αντίξοου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο γίνεται (κρύο νερό και υψηλή ατμοσφαιρική πίεση) και προϋποθέτει υψηλή τεχνογνωσία για να επιτελεσθεί με ασφάλεια. Η ικανότητα και η δεξιότητα για κατάδυση ενός ανθρώπου είναι προπονήσιμη. 

Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι η κατανόηση των διαφορετικών προσαρμοστικών και περιοριστικών παραγόντων που καθορίζουν την ασφαλή και αποτελεσματική εκδήλωση των προπονητικών, περιβαλλοντικών και ασκησιακών ερεθισμάτων κατά την κατάδυση.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα κατανοεί:

  • τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος κατά την υδάτινη εμβύθιση
  • τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος στο κρύο
  • τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος στην υδροστατική πίεση
  • τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος στην άπνοια
  • τις αρχές προπόνησης και ασφάλειας στην άπνοια
  • το σχεδιασμό και την ασφάλεια της αυτόνομης κατάδυσης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 2 Δεκεμβρίου 2

  • Περισσότερα

    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΑΥΤΟΝΟΜΗ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΚΑΤΑΔΥΣΗ:ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

    ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
    σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων

    ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
    ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

    Διάφορες μορφές διδασκαλίας

    (διαλέξεις – εργαστηριακά μαθήματα)

     

    2

    4

    Μαθησιακοί στόχοι

    Η Ελεύθερη κατάδυση εξασκείται για λόγους επιβίωσης και αναψυχής από αρχαιοτάτων χρόνων έως σήμερα. Με την πάροδο του χρόνου και την εξέλιξη της τεχνολογίας αναπτύχθηκε και η αυτόνομη κατάδυση με τη βοήθεια αναπνευστικής συσκευής. Η κατάδυση, αδιακρίτως είδους, αποτελεί απαιτητική φυσική δραστηριότητα λόγω του αντίξοου περιβάλλοντος μέσα στο οποίο γίνεται (κρύο νερό και υψηλή ατμοσφαιρική πίεση) και προϋποθέτει υψηλή τεχνογνωσία για να επιτελεσθεί με ασφάλεια. Η ικανότητα και η δεξιότητα για κατάδυση ενός ανθρώπου είναι προπονήσιμη.

    Σκοπός αυτού του μαθήματος είναι η κατανόηση των διαφορετικών προσαρμοστικών και περιοριστικών παραγόντων που καθορίζουν την ασφαλή και αποτελεσματική εκδήλωση των προπονητικών, περιβαλλοντικών και ασκησιακών ερεθισμάτων κατά την κατάδυση.

    Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής/τρια θα κατανοεί:

    -       τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος κατά την υδάτινη εμβύθιση

    -       τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος στο κρύο

    -       τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος στην υδροστατική πίεση

    -       τις φυσιολογικές προσαρμογές του σώματος στην άπνοια

    -       τις αρχές προπόνησης και ασφάλειας στην άπνοια

    το σχεδιασμό και την ασφάλεια της αυτόνομης κατάδυσης

    Περιεχόμενο μαθήματος

    1. Ιστορική εξέλιξη καταδυτικών δραστηριοτήτων
    2. Οι νόμοι της Φυσικής μέσα στο νερό και η κατάδυση
    3. Όργανα ελεύθερης και αυτόνομης κατάδυσης
    4. Φυσιολογικές αποκρίσεις κατά την εμβύθιση
    5. Φυσιολογικές αποκρίσεις κατά την άπνοια
    6. Ο έλεγχος και η προπόνηση της άπνοιας
    7. Όρια άπνοιας - Αγωνιστική άπνοια και ασφάλεια
    8. Σχεδιασμός Αυτόνομης κατάδυσης
    9. Χρήση πινάκων αποσυμπίεσης
    10. Πνιγμός, νόσος των δυτών και νόσος της αποσυμπίεσης
    11. Χειρισμός ατυχημάτων αυτόνομης κατάδυσης
    12. Καταδυτικοί οργανισμοί
    13. Οργάνωση καταδυτικών δραστηριοτήτων για αναψυχή και εργασία

    Μέθοδοι αξιολόγησης

    ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
    Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.

    Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα

    ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
    Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

    -       Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασία μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

    -       Χρήση εξειδικευμένων εκπαιδευτικών ταινιών

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

    Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

    Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

     

    Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

    Δραστηριότητα

    ΦόρτοςΕργασίας Εξαμήνου

    Διαλέξεις

    30

    Φροντιστηριακό μάθημα

     

    Ομαδική εργασία σε μελέτη περίπτωσης

    15

    Αυτοτελήςμελέτη

    55

     

     

     

     

    ΣύνολοΜαθήματος

    (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα)

    6 ECTS – 150 Εκπαιδευτικό φορτίο

    100

     

    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

    Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

     

    Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

     

    Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

    Η αξιολόγηση του μαθήματος γίνεται στην ελληνική γλώσσα.

    Η αξιολόγηση περιλαμβάνει:

    1.     Γραπτές εξετάσεις (80%)

    2.     Συμμετοχή σε ομαδική εργασία (10%)

    3.     Συμμετοχή στο μάθημα (10%)

    Η εξεταστέα ύλη, οι διαδικασίες και τα κριτήρια της αξιολόγησης γνωστοποιούνται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των διαλέξεων. Σχετικές ανακοινώσεις και υλικό αναρτώνται στην ηλεκτρονική τάξη.

     

     

     

    Βιβλιογραφία

    • Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
    • Γελαδάς, Ν. (2008). Ελεύθερη Κατάδυση: Η φυσιολογία της Άπνοιας. ΕκδόσειςΠασχαλίδης- Broken Hill Publishers Ltd.
    • Graver, D. (2016). SCUBA Diving. Illinois, Human Kinetics
    • Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
    • -       Diving and Hyperbaric Medicine Journal, https://www.dhmjournal.com/
    • -       PLos One, https://journals.plos.org/plosone
    • Aviation, Space and Environmental Medicine, https:// www.asma.org