Παρουσίαση/Προβολή
Σύνολο Ηλεκτρονικής Μουσικής
(MUSIC501) - Θάνος Πολυμενέας-Λιοντήρης
Περιγραφή Μαθήματος
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές/τριες σε θέματα δημιουργίας, ανάπτυξης, αυτοσχεδιασμού και εκτέλεσης έργων ηλεκτροακουστικής μουσικής. Μέσα από τη συμμετοχή στο εν λόγω μουσικό σύνολο οι φοιτητές/τριες έρχονται σε επαφή με το ρεπερτόριο, τη σύγχρονη αισθητική και τη θεωρία της ηλεκτροοακουστικής μουσικής. Η αξιολόγηση των συμμετεχόντων βασίζεται στην ενεργό συμμετοχή στις δράσεις/συναυλίες του συνόλου, στη δημιουργία διαδραστικών εργαλείων για τη μουσική εκτέλεση καθώς και στη δημιουργική/αυτοσχεδιαστική τεχνική που θα αναπτύξουν.
Περίγραμμα Μαθημάτων
Μάθημα 1
Εισαγωγή στο μάθημα: οργάνωση, εκπαιδευτικό υλικό, παρουσίαση τεχνικών και τεχνολογικών εργαλείων, επικοινωνία, εκφώνηση εργασίας 1ης προόδου (ζευγάρια)
Μάθημα 2
Γνωριμία με το ρεπερτόριο Ηλεκτρακουστικής Μουσικής, αρχές μουσικής συν-δημιουργίας, εισαγωγή στην αισθητική της Ηλεκτρακουστικής Μουσικής Ι, τεχνικές & εργαλεία Ι (Επεξεργασία ηχητικών αντικειμένων)
Μάθημα 3
Ανάλυση έργων, αισθητική της Ηλεκτρακουστικής Μουσικής ΙΙ, τεχνικές & εργαλεία ΙΙ (έλεγχος και παραμετροποίηση δειγμάτων σε πραγματικό χρόνο)
Μάθημα 4
Η έννοια του χρόνου και η διάρθρωση του (Υλικό, Φόρμα, Σύνθεση), σημειογραφία ηλεκτρακουστκής μουσικής Ι
Μάθημα 5
Παρουσίαση εργασιών 1ης προόδου στην αίθουσα, εκφώνηση εργασίας 2ης προόδου (σύνολο)
Μάθημα 6
Σύνθεση σε πραγματικό χρόνο (Real-time composition) και η σημασία του αυτοσχεδιασμού (ασκήσεις με ακουστικά όργανα), σημειογραφία ηλεκτρακουστκής μουσικής ΙΙ
Μάθημα 7
τεχνικές & εργαλεία ΙΙΙ (Έλεγχος εικονικών οργάνων)
Μάθημα 8
Παρουσιάσεις εργασιών 2ης προόδου (σύνολο) στην αίθουσα, εκφώνηση τελικής εργασίας 2ης προόδου (μικρό σύνολο)
Μάθημα 9
Ανάλυση έργων, αισθητική της Ηλεκτρακουστικής Μουσικής ΙΙΙ, τεχνικές & εργαλεία ΙΙΙ (τεχνολογική δεξιοτεχνία), μουσική σύνθεση βάσει συστημάτων
Μάθημα 10
Ανάλυση έργων (προβληματισμοί σε σχέση με την μουσική ανάπτυξη και τη μεγάλη φόρμα)
Μάθημα 11
feedback στις εν εξελίξει εργασίες (εν τω συνόλω των φοιτητών)
Μάθημα 12
feedback στις εν εξελίξει εργασίες (ανά ομάδα)
Μάθημα 13
Παρουσιάσεις τελικών εργασιών στην αίθουσα
Ενδεικτική Βιβλιογραφία Μαθήματος
Roads, C. (2015). Composing electronic music: a new aesthetic. Oxford University Press, USA.
Holmes, T. (2012). Electronic and experimental music: technology, music, and culture.
Routledge.
Schrader, B. (1996). Electronic Studio Art and the Internet. Or. L. Rev., 75, 339.
Canazza, S., & Vidolin, A. (2001). Introduction: Preserving electroacoustic music. Journal of
New Music Research, 30(4), 289-293.
Schaeffer, P. (2012). In search of a concrete music (Vol. 15). Univ of California Press.
Risset, J. C. (2002). Electroacoustic music: analytical perspectives (Vol. 63). Praeger.
Landy, L. (2012). Making music with sounds. Routledge.
Solomos, M. (2019). From music to sound: The emergence of sound in 20th-and 21st-century
music. Routledge.
Solomos, M. (2015). Iannis Xenakis. La musique électroacoustique.
Simoni, M. (Ed.). (2005). Analytical methods of electroacoustic music. Routledge.
Emmerson, S. (Ed.). (2019). Timbre composition in electroacoustic music. Routledge.
Emmerson, S., & Landy, L. (Eds.). (2016). Expanding the Horizon of Electroacoustic Music
Analysis. Cambridge University Press.
Emmerson, S. (Ed.). (2018). The Routledge research companion to electronic music: Reaching
out with technology. Routledge.
Pellman, S. (1994). An introduction to the creation of electroacoustic music. Schirmer Books.
Sigal, R. (2009). Compositional Strategies in Electroacoustic Music: Generating Materials and
Creating an Effective Musical Language in Electroacoustic Music. VDM Publishing.
Hirst, D. (2008). A Cognitive Framework for the Analysis of Acousmatic Music.
Waters, S. (1996). Electroacoustic music: composition beyond the acousmatic (Doctoral
dissertation, University of East Anglia).
Kane, B. (2014). Sound unseen: Acousmatic sound in theory and practice. Oxford University
Press, USA.
Moore, A. (2016). Sonic Art: An introduction to electroacoustic music composition.
Routledge.
Stevens, B. (Ed.). (2021). Teaching Electronic Music: Cultural, Creative, and Analytical
Perspectives. Routledge.
Bregman, A. S. (2001), Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound, MIT Press. 152.15BreA
Cipriani A., Giri M. (2016), Electronic Music and Sound Design, Theory and Practice with Max 7, vol.1, Contemponet.
Collins N., d’Escrivan J. eds. (2007), The Cambridge Companion to Electronic Music, Cambridge University Press.
Cox, C., Warner, D. eds. (2017), Audio Culture, Revised Edition: Readings in Modern Music, Bloomsbury Academic.
Farnell, A. (2010), Designing Sound, MIT Press.
Roads, C. (1996), The Computer Music Tutorial, MIT Press. 781.34RoaC
Εργαλεία Μαθήματος
Ardour, https://ardour.org/[αξιοπρεπές daw για linux] Argotlunar, http://mourednik.github.io/argotlunar/ OcenAudio, https://www.ocenaudio.com/en/startpage PureData, https://puredata.info/
Reaper, http://www.reaper.fm/ + SWS Plugin Extension
Sonic Visualiser, http://www.sonicvisualiser.org/
SoundGrain, http://ajaxsoundstudio.com/software/soundgrain/
Soundhack Freeware, http://www.soundhack.com/freeware/
Spear, http://www.klingbeil.com/spear/
SuperCollider, http://supercollider.github.io/ HourGlass Granular Synthesizer [win, mac]
Πρόσθετα προγράμματα επεξεργασίας ήχου (plug ins):
MFreeEffectsBundle, https://www.meldaproduction.com/MFreeEffectsBundle
Voxengo Free plugins SpectrumAnalyzer / OldSkoolReverb / TempoDelay
Tokyo Dawn Labs Kotelnikov Compressor / SlickEQ / Nova DynamicEQ
Blue Cat Audio freeware, http://www.bluecataudio.com/Products/Bundle_FreewarePack/
Spatgris, https://sourceforge.net/projects/spatgris/files/latest/download
Sonic Anomaly, https://sonic.supermaailma.net/plugins εξαιρετικά JSFX plugins για το Reaper
PaulXStretch plugin [win, mac]
ProtoVerb [win, mac]
Εικονικά συνθεσάιζερ ήχου που κατεβαίνουν ελεύθερα:
Tyrell N6, [mac, win , linux] προσομοίωση αναλογικού συνθεσάιζερ
TAL NoiseMaker, https://tal-software.com/products/tal-noisemaker
Dexed, https://asb2m10.github.io/dexed/, προσομοίωση του κλασικού Yamaha DX7
Tunefish, https://www.tunefish-synth.com/?action=download
OB-xd, http://www.discodsp.com/obxd/
Podolski, [win, mac]
Μαθησιακοί Στόχοι & Αποτελέσματα
Στόχος του μαθήματος είναι στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να έχουν αποκτήσει μια βιωματική εμπειρία των βασικών αρχών σε σχέση με τη μουσική δημιουργία και το σχεδιασμό ήχου για τη σύνθεση, εκτέλεση και συνδημιουργία ηλεκτρακουστικής μουσικής. Να έχουν κατανοήσει βασικές έννοιες, και να έχουν αναπτύξει βασικές τεχνικές και πρακτικές δεξιότητες στον συγκεκριμένο τομέα. Να έχουν μια προσωπική και χειροπιαστή εμπειρία επιτέλεσης έργων ηλεκτρακουστικής μουσικής και μουσικής για νέα μέσα. Τέλος, στόχος του μαθήματος είναι, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μέσω των εργασίων τους να δημιουργήσουν ένα πορτφόλιο έργων (και παρουσιάσεων αυτών), το οποίο θα αποδεικνύει έμπρακτα όλα τα παραπάνω και το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν σαν τεκμήριο για την μελλοντική τους ακαδημαϊκή και επαγγελματική εξέλιξη.
Περιγραφή /Εκφώνηση 1ης Εργασίας (μικρό σύνολο):
Οι φοιτητές / φοιτήτριες καλούνται να εργαστούν σε ζευγάρια στον εξής συνδυασμό: ένα άτομο θα χειρίζεται έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και το άλλο άτομο θα παίζει ένα ακουστικό ή ηλεκτρακουστικό όργανο. Η κάθε ομάδα καλείται να δημιουργήσει και να εκτελέσει ένα πρωτότυπο μικρής διάρκειας μουσικό έργο ηλεκτρακουστικής μουσικής. Η διάρκεια του έργου μπορεί να είναι μεταξύ 1.30 και 3.00 λεπτών. Ο χειριστής του υπολογιστή θα μπορεί να χρησιμοποιήσει μια μόνο ηχογράφηση του οργάνου του/της συναδέλφου του διάρκειας max 10’’, την οποία μπορεί να επεξεργαστεί ποικιλοτρόπως sστον ηλεκτρονικό για τη δημιουργία του κομματιού, ενώ ο εκτελεστής του οργάνου θα πρέπει απαραίτητα να κάνει χρήση μιας συγκεκριμένης τεχνικής για τη δημιουργία του μουσικού του υλικού (πχ, χρήση μόνο αρμονικών, ή μόνο τρέμολο, ή μόνο sul pont. κλπ). Η κάθε ομάδα καλείται να δημιουργήσει και μια παρτιτούρα (γραφική, οδηγιών, σημειογραφίας κλπ) η οποία θα συνοδεύεται από επεξηγηματικό υπόμνημα σε σχέση με τα σύμβολα που θα υπάρχουν σε αυτή.
Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί:
-
στην συνήχηση και στο «διάλογο» μεταξύ των δυο «οργάνων» (ηλ. Υπολογιστή και
οργάνου)
-
στην δημιουργική εξερεύνηση των τεχνικών που θα χρησιμοποιηθούν
-
στην ανάπτυξη του υλικού
-
στη μουσική φόρμα του κομματιού
-
στη μουσική επιτέλεση του έργου
-
στην παρτιτούρα που θα δημιουργηθεί και στις πληροφορίες υπομνήματος με τις
οποίες θα συνοδεύεται η παρτιτούρα για την επιτέλεση του έργου
Τι να παραδώσουν
... ένα συμπιεσμένο αρχείο με το ονοματεπώνυμό σας με λατινικούς χαρακτήρες και την κατάληξη -1 που να περιέχει:
- ένα βίντεο (απλό από κάποιο κινητό) με την μουσική επιτέλεση του έργου
- το δείγμα ήχου 10 δευτερολέπτων που χρησιμοποίησε ο χειριστής του υπολογιστή στο συγκεκριμένο κομμάτι
- την παρτιτούρα και το υπόμνημα της
- ένα κείμενο (το κάθε μέλος της ομάδας) κριτικής και θεωρητικής ανάλυσης του
έργου τους, της δημιουργικής διαδικασίας, αισθητικών στόχων και εμπειρίας από την επιτέλεση. Το κείμενο θα πρέπει να είναι μεταξύ 250 και 500 λέξεων.
Σημαντικό!!! Η συγκεκριμένη εργασία είναι «παρουσίαση» και οφείλει να γίνει ζωντανά στην αίθουσα, την ημέρα και ώρα μαθήματος που θα ορίσει ο διδάσκων καθηγητής, όσες και όσοι δεν δύνανται να παρευρεθούν σε αυτή την εξέταση χάνουν τη δυνατότητα τους να συνεχίσουν την παρακολούθηση αυτού του μαθήματος. Η συγκεκριμένη εργασία προόδου δεν επαναλαμβάνεται.
βαθμολογικά κριτήρια 1ης Εργασίας (μικρό σύνολο)
Οι φοιτητές / φοιτήτριες βαθμολογούνται κυρίως για την κατανόηση που δείχνουν ότι έχουν στις βασικές αισθητικές και τεχνικές διαδικασίες πάνω στην μουσική δημιουργία και επιτέλεση έργων μικρού συνόλου ηλεκτροακουστικής μουσικής. Ο βαθμός είναι συνάρτηση της δημιουργικής εξερεύνησης του μουσικού υλικού, της συνεγασίας μεταξύ εκτελεστή ακουστικού οργάνου και χειριστή ηλ. υπογιστή, και την ανάπτυξη των μουσικών ιδεών τους στο συγκεκριμένο πλαίσιο εργασίας.
-
40% στο μουσικό ιδίωμα, στην συνήχηση και στο «διάλογο» μεταξύ των δυο «οργάνων», στην ανάπτυξη του μουσικού υλικού και στην δημιουργική εξερεύνηση των τεχνικών που θα χρησιμοποιηθούν, στη μουσική φόρμα του κομματιού
-
20% στη μουσική επιτέλεση του έργου
-
20% γραπτό συνοδευτικό κείμενο
-
20% παρτιτούρα
Περιγραφή /Εκφώνηση 2ης Εργασίας (μεγάλο σύνολο):
Οι φοιτητές καλούνται να παίξουν όλοι μαζί σε ένα μεγάλο μικτό σύνολο ηλεκτρακουστικής μουσικής (χρησιμοποιόνας ακουστικά/ηλεκτρακουστικά όργανα αλλά και ηλ. υπολογιστές). Τα κομμάτια που θα παίξουν θα βασίζονται στον μουσικό αυτοσχεδιασμό στα πρότυπα των έργων Cobra (J. Zorn), More or Less (K. Essl), in C (T. Riley), Intermision 6 (M. Feldman) κλπ. Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί:
- στην συνήχηση και στο «διάλογο» μεταξύ των «οργάνων» (ηλ. Υπολογιστών και οργάνων)
- στην δημιουργική εξερεύνηση των τεχνικών που θα χρησιμοποιηθούν
- στην ανάπτυξη του υλικού
- στη μουσική επιτέλεση του έργου
Τι να παραδώσουν
... ένα συμπιεσμένο αρχείο με το ονοματεπώνυμό τους σε λατινικούς χαρακτήρες και την κατάληξη -2 που να περιέχει:
- ένα κείμενο (από το κάθε μέλος της ομάδας ) κριτικής και θεωρητικής ανάλυσης του έργου τους, της δημιουργικής διαδικασίας, αισθητικών στόχων και εμπειρίας από την επιτέλεση των συγκεκριμένων έργων βασισμένο σε ιστορικές και βιβλιογραφικές αναφορές. Το κείμενο θα πρέπει να είναι μεταξύ 800 και 1200 λέξεων.
Σημαντικό!!!
Η συγκεκριμένη εργασία είναι «παρουσίαση» και οφείλει να γίνει ζωντανά στην αίθουσα, την ημέρα και ώρα μαθήματος που θα ορίσει ο διδάσκων καθηγητής, όσες και όσοι δεν δύνανται να παρευρεθούν σε αυτή την εξέταση χάνουν τη δυνατότητα τους να συνεχίσουν την παρακολούθηση αυτού του μαθήματος. Η συγκεκριμένη εργασία προόδου δεν επαναλαμβάνεται.
βαθμολογικά κριτήρια 2ης Εργασίας (μεγάλο σύνολο)
Οι φοιτητές / φοιτήτριες βαθμολογούνται κυρίως για την κατανόηση που δείχνουν ότι έχουν στις βασικές αισθητικές και τεχνικές διαδικασίες σε σχέση με την μουσική επιτέλεση με μικτά μέσα. Θα πρέπει να δώσουν την εντύπωση ότι έχουν κατανοήσει βασικές αρχές μουσικής επιτέλεσης έργων τα οποία βασίζονται στο δομημένο αυτοσχεδιασμό, στις γραφικές παρτιτούρες και παρτιτούρες οδηγιών.
-
40% συνήχηση και «διάλογο» μεταξύ των δυο «οργάνων», ανάπτυξη του μουσικού υλικού και δημιουργική εξερεύνηση των τεχνικών που θα χρησιμοποιηθούν
-
20% μουσική επιτέλεση του έργου
-
40% γραπτό συνοδευτικό κείμενο
Περιγραφή /Εκφώνηση 3ης Εργασίας (τρίο):
Οι φοιτητές / φοιτήτριες καλούνται να εργαστούν σε τρίο (η παρόμοια μικρά σύνολα άνω των δύο ατόμων στα πρότυπα μουσικών συνόλων «μουσικής δωματίου»). Σε κάθε σύνολο θα πρέπει να υπάρχει απαραίτητα ένα άτομο το οποίο θα χειρίζεται ηλεκτρονικό υπολογιστή ενώ τα υπόλοιπα θα μπορούν να παίζουν ακουστικά ή ηλεκτρακουστικά όργανα. Η κάθε ομάδα καλείται να δημιουργήσει και να εκτελέσει ένα πρωτότυπο μικρής διάρκειας μουσικό έργο ηλεκτρακουστικής μουσικής. Η διάρκεια του έργου μπορεί να είναι μεταξύ 2.30 και 5.00 λεπτών. Ο χειριστής του υπολογιστή θα μπορεί να χρησιμοποιήσει μέχρι 3 ηχογραφήσεις διάρκειας max 10’’ η κάθε μια, τις οποίες έπειτα οφείλει να επεξεργαστεί ποικιλοτρόπως στον ηλεκτρονικό υπολογιστή για τη δημιουργία του κομματιού, ενώ οι εκτελεστές του εκάστοτε οργάνου θα πρέπει να κάνουν χρήση μέχρι 3 συγκεκριμένων τεχνικών για τη δημιουργία του μουσικού τους υλικού (πχ, χρήση μόνο αρμονικών, ή μόνο τρέμολο, ή μόνο sul pont. κλπ). Στη συγκεκριμένη περίπτωση οι εκτελεστές μπορούν να πειραματιστούν, να μελετήσουν και να χρησιμοποιήσουν την παράλληλη χρήση και συνήχηση αυτών των τεχνικών. Η κάθε ομάδα καλείται να δημιουργήσει και μια παρτιτούρα (γραφική, οδηγιών, σημειογραφίας κλπ) η οποία θα
συνοδεύεται από επεξηγηματικό υπόμνημα σε σχέση με τα σύμβολα που θα υπάρχουν σε αυτή.
Τι να παραδώσουν
.. ένα συμπιεσμένο αρχείο με το ονοματεπώνυμό τους με λατινικούς χαρακτήρες και την κατάληξη -3 που να περιέχει:
- ένα βίντεο (απλό από κάποιο κινητό) με την μουσική επιτέλεση του έργου
- το δείγματα ήχου που χρησιμοποίησαν ο χειριστής του υπολογιστή στοσυγκεκριμένο κομμάτι
- την παρτιτούρα και το υπόμνημα της
- Ένα γραπτό κείμενο (το κάθε μέλος της ομάδας ) που να περιγράφει με ποιο τρόπο
φτιάξανε το κομμάτι, τις προθέσεις τους και τις διαδικασίες που εφαρμόσανε. Στο κείμενο θα πρέπει να ενυπάρχει κριτική και θεωρητική ανάλυση του έργου τους, της δημιουργικής διαδικασίας, αισθητικών στόχων και εμπειρίας από την επιτέλεση των συγκεκριμένων έργων βασισμένο σε ιστορικές και βιβλιογραφικές αναφορές. Το κείμενο θα πρέπει να είναι μεταξύ 1000 και 1500 λέξεων.
Σημαντικό!!!
Η συγκεκριμένη εργασία είναι «παρουσίαση» και οφείλει να γίνει ζωντανά στην αίθουσα, την ημέρα και ώρα μαθήματος που θα ορίσει ο διδάσκων καθηγητής, όσες και όσοι δεν δύνανται να παρευρεθούν σε αυτή την εξέταση χάνουν τη δυνατότητα τους να πάρουν τελικό βαθμό για το μάθημα. Η συγκεκριμένη εξέταση δεν επαναλαμβάνεται.
βαθμολογικά κριτήρια 3ης Εργασίας (τρίο)
Οι φοιτητές / φοιτήτριες βαθμολογούνται κυρίως για την κατανόηση που δείχνουν ότι έχουν στις βασικές αισθητικές και τεχνικές διαδικασίες σε σχέση με την μουσική επιτέλεση με μικτά μέσα. Θα πρέπει να δώσουν την εντύπωση ότι έχουν κατανοήσει βασικές αρχές μουσικής επιτέλεσης έργων τα οποία βασίζονται στο δομημένο αυτοσχεδιασμό, στις γραφικές παρτιτούρες και παρτιτούρες οδηγιών.
-
50% στο μουσικό ιδίωμα, στην συνήχηση και στο «διάλογο» μεταξύ των δυο «οργάνων», στην ανάπτυξη του μουσικού υλικού και στην δημιουργική εξερεύνηση των τεχνικών που θα χρησιμοποιηθούν, στη μουσική φόρμα του κομματιού, στη μουσική επιτέλεση του έργου
-
25% γραπτό συνοδευτικό κείμενο
-
25% παρτιτούρα
Ημερομηνία δημιουργίας
Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2023
-
Μαθησιακοί στόχοι
- Στόχος του μαθήματος είναι στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να έχουν αποκτήσει μια βιωματική εμπειρία των βασικών αρχών σε σχέση με τη μουσική δημιουργία και το σχεδιασμό ήχου για τη σύνθεση, εκτέλεση και συνδημιουργία ηλεκτρακουστικής μουσικής. Να έχουν κατανοήσει βασικές έννοιες, και να έχουν αναπτύξει βασικές τεχνικές και πρακτικές δεξιότητες στον συγκεκριμένο τομέα. Να έχουν μια προσωπική και χειροπιαστή εμπειρία επιτέλεσης έργων ηλεκτρακουστικής μουσικής και μουσικής για νέα μέσα. Τέλος, στόχος του μαθήματος είναι, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες μέσω των εργασίων τους να δημιουργήσουν ένα πορτφόλιο έργων (και παρουσιάσεων αυτών), το οποίο θα αποδεικνύει έμπρακτα όλα τα παραπάνω και το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν σαν τεκμήριο για την μελλοντική τους ακαδημαϊκή και επαγγελματική εξέλιξη.
Τρόπος διδασκαλίας
Μικτή διδασκαλία
Στοιχεία μαθήματος
- Αριθμός Εκπαιδευόμενων: 12
- Αριθμός Μαθημάτων: 12
- Χρόνος Μαθήματος: 3
- Χρόνος στο σπίτι: 6
- Συνολικός χρόνος: 108