Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Μουσική Διδασκαλία και Μάθηση: Φιλοσοφικές προσεγγίσεις

(MUSIC372) -  Σμαράγδα Χρυσοστόμου

Περιγραφή Μαθήματος

Κεντρικό πυρήνα του μαθήματος αποτελεί η μελέτη του φιλοσοφικού στοχασμού σε ερωτήματα που αφορούν τη φύση και την αξία της μουσικής, της μουσικής εμπειρίας και της μουσικής εκπαίδευσης. Η μελέτη των απόψεων των φιλοσόφων, μελετητών, μουσικολόγων και μουσικοπαιδαγωγών θα ξεκινήσει από την αρχαία Ελλάδα και θα αναζητήσει τις συνάφειες με τη σκέψη που αναπτύχθηκε κατά τον 19ο αιώνα. Οι βάσεις των σύγχρονων απόψεων θα προσδιοριστούν μέσα από τις εξελίξεις και τις έντονες διαφωνίες ανάμεσα στους μελετητές στις αρχές του 20ου αιώνα, που προέρχονται κατά κύριο λόγο από την Αμερικάνικη και αγγλοσαξονική παράδοση, χωρίς να λείπουν και οι απόψεις σημαντικών μορφών της Ευρώπης. Τέλος, θα αναζητηθεί η σύνδεση μεταξύ φιλοσοφικού στοχασμού και πρακτικής εφαρμογής σε πλαίσια διδασκαλίας και μάθησης μουσικής.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2019

  • Μαθησιακά αποτελέσματα

    Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται:
    ● Να κατανοήσουν την ιστορική πορεία της φιλοσοφικής σκέψης για τη Μουσική Εκπαίδευση
    ● Να επιδεικνύουν γνώση των διαφορετικών φιλοσοφικών απόψεων για τη Μουσική και τη
    Μουσική Εκπαίδευση
    ● Να μπορούν να διακρίνουν και να συζητούν κριτικά διαφορετικές φιλοσοφικές προσεγγίσεις για ζητήματα που αφορούν τη Μουσική Εκπαίδευση
    ● Να εξετάσουν κριτικά τα ζητήματα που απασχολούν τη Μουσική Εκπαίδευση προσεγγίζοντάς τα φιλοσοφικά.
    ● Να συνδέσουν τις φιλοσοφικές προσεγγίσεις με την πράξη της μουσικής διδασκαλίας και μάθησης
    ● Αναπτύξουν κριτική σκέψη και ακαδημαϊκή γραφή μέσα από τη συγγραφή σύντομης βιβλιογραφικής ανασκόπησης
    ● Παρουσιάσουν προφορικά σύντομες θεματικές σχετιζόμενες με τα επαγγελματικά του ενδιαφέροντα και τις θεματικές του μαθήματος

    Ενότητες

    Στη διάρκεια του εξαμήνου θα συζητηθούν οι παρακάτω θεματικές/ενότητες:

    • Η μουσική, η φύση της και ο ρόλος της στη ζωή του ανθρώπου, στην κοινωνία, στην καθημερινότητα, στην εκπαίδευση
    • Η φιλοσοφία της μουσικής και η φιλοσοφία της μουσικής εκπαίδευσης
    • Φιλοσοφία της Μουσικής Παιδαγωγικής: ιστορική προσέγγιση. Η εξέλιξη των φιλοσοφικών προσεγγίσεων στη μουσική εκπαίδευση
    • Κυρίαρχες φιλοσοφικές απόψεις για τη Μουσική Εκπαίδευση: η αισθητική και η ‘πραξιακή’ προσέγγιση
    • Η αναγκαιότητα της Μουσικής Εκπαίδευσης: απόψεις από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα
    • Η υπεράσπιση της μουσικής στην εκπαίδευση (advocacy)
    • Η σημασία και η επίδραση της Φιλοσοφίας της Μουσικής Εκπαίδευσης στην πράξη της διδασκαλίας
    • Διαμόρφωση προσωπικής φιλοσοφίας για τη διδασκαλία της μουσικής

    Προτεινόμενη βιβλιογραφία

    Alperson, P. (ed.). (1978). What is Music: an introduction to the philosophy of music. Pennsylvania: Pennsylvania University Press.

    Bowman, W. & Frega, A.-L. (2012). The Oxford Handbook of Philosophy in Music Education. New York: Oxford University Press

    Colwell, R. (ed.) (1991). Basic Concepts in Music Education, II. Colorado, USA: University Press of Colorado

    Surrey, UK: Ashgate.
    Hanslick, E. (2003). Για το Ωραίο στη Μουσική (μετ. Μάρκος Τσέτσος). Αθήνα: Εξάντας-Νήματα
    Jorgensen, E. (2003).

    Elliott, D. (1995) Music Matters. New York: Oxford University Press

    Green, L. (2008). Music, Informal Learning and the School: a new Classroom Pedagogy. Surrey, UK: Ashgate.

    Hanslick, E. (2003). Για το Ωραίο στη Μουσική (μετ. Μάρκος Τσέτσος). Αθήνα: Εξάντας-Νήματα

    Jorgensen, E. (2003). What philosophy can bring to music education: musicianship as a case in point. British Journal of Music Education, 20:2, 197-214.

    Reimer, B. (2003). A philosophy of Music Education: advancing the vision. New Jersey: Prentice Hall.

    Wright, R. (ed.). (2010). Sociology and Music Education. Farnham, England: Ashgate

    Παπαπαναγιώτου Ξανθούλα (επιμ.) (2009). Ζητήματα Μουσικής Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: ΕΕΜΕ

    Συναφή επιστημονικά περιοδικά

    International Journal of Music Education

    Music Education Research

    Journal of Research in Music Education