Παρουσίαση/Προβολή
Προθεωρία της Ψαλτικής Τέχνης ΙΙ [Αναλυτική Βυζαντινή Σημειογραφία ΙΙ]
(MUSIC280) - Αχιλλεύς Χαλδαιάκης
Περιγραφή Μαθήματος
«Προθεωρία της Ψαλτικής Τέχνης Ι & ΙΙ»
Μελετώνται βυζαντινές και μεταβυζαντινές θεωρητικές συγγραφές (όπως, για παράδειγμα, η συνήθης Προθεωρία της Παπαδικής, με τις σχετικές ασκήσεις μουσικής προγύμνασης, τις μεθόδους εκμάθησης των θέσεων της Ψαλτικής και τα πολύ ενδιαφέροντα εποπτικά σχήματα διδασκαλίας της Τέχνης), αλλά και καθαυτήν η ψαλτική πράξη, τόσο στην γραπτή εκδοχή της (αυτήν της παρασημασμένης μελωδίας), όσο και στην αντίστοιχη προφορική (εκείνην της ποικιλότροπης φωνητικής ερμηνείας)· τα παραπάνω δεδομένα συνεκτιμώνται υπό τη διάθεση μιας έρευνας πιο ανοιχτής σε όποιες πιθανώς λανθάνουσες (ή και ποικίλης άλλης προοπτικής) αναγνώσεις της συνόλης θεωρίας της Ψαλτικής Τέχνης. Αναζητείται οποιαδήποτε υποθετικά ή πραγματικά υπάρχουσα παράλληλη καλλιτεχνική απόχρωση του θεωρητικού λόγου, με εκκίνηση της σκέψης πέρα από κάθε αναμενόμενη και συνήθη ερευνητική προσέγγιση, επί τη βάσει ενός εξαιρετικής σημασίας «τρίπτυχου», που περιλαμβάνει: τον λόγο (τη θεωρητική περιγραφή –γραπτή και προφορική– ενός μουσικού φαινομένου: μουσικολογία), το σχήμα (ένα σύμβολο, που περιγράφει –γραφιστικά– το ίδιο αυτό μουσικό φαινόμενο) και βέβαια τη μουσική (κυρίως στον τύπο παρασημασμένων ασκήσεων, με τη φωνητική ερμηνεία των οποίων επιτυγχάνεται όχι μόνον η κατάλληλη προετοιμασία, αλλ’ ακόμη και η ειδικότερη ανάλυση του όποιου μουσικού φαινομένου). Το προβαλλόμενο «τρίπτυχο» παρέχει την ευχέρεια κατανόησης (και –ως εκ τούτου– εποπτικής και επαγωγικής διδασκαλίας) ενός ογκώδους θεωρητικού υλικού, που –στις περισσότερες περιπτώσεις– κείται δύσληπτο έως ακατανόητο στα σχετικά χειρόγραφα και στις ειδικές επιστημονικές εκδόσεις· κατανόησης μέσω διαφορετικών –κάθε φορά– τρόπων· διδασκαλίας κάτω από καινοφανές –σε κάθε περίπτωση– πρίσμα.
“Pre-Theory (‘Protheoria’) of the Byzantine Music I & II”
The so-called pre-Theory (‘Protheoria’) of the Byzantine Music is a sort theoretical text addressed to those who want to learn the Art of Chanting; it is enriched with relative pedagogical musical exercises and methods of learning individual musical phrases; it is also accompanied with some very interesting schemes aiming to support the teaching of the theory of the Art; studying such a text, without overlooking the musical practice itself (both in the version of its written and – especially – oral aspects), one can ascertain that all the aforementioned musical material meet as a whole at a triptych of great importance; a triptych the aspects of which do not appear to be associated at the up to date registered relative bibliography; particularly, this triptych includes: the text (either in its oral or written version), i.e. the theoretical description of a musical phenomenon, that could be considered as the version of musicology), the shape, i.e. a symbol, which describes – graphically – the same musical phenomenon itself, and of course the music, mainly at the type of several notated exercises, through the performance of which not only the appropriate chanting preparation can be achieved but also the more specified analysis of every musical phenomenon; actually, this triptych is a sequence of data that can complete each other, data which (even if it is not always provided and moreover, in most cases, it isn’t implied either) contributes to a substantial knowledge of Byzantine Music theory and practice.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου 2013
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα