Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ

(MEDIA540) -  Αφροδίτη Νικολαΐδου

Περιγραφή Μαθήματος

Το υποχρεωτικό μάθημα Εισαγωγή στις Κινηματογραφικές Σπουδές έχει στόχο να εισαγάγει τις/τους φοιτήτριες/τές στις βασικές θεωρίες, μεθοδολογίες και ερμηνευτικά πλαίσια του εν λόγω πεδίου.

Ο κινηματογράφος, μέσο που γεννήθηκε στην ακμή της νεωτερικότητας, δεν μπορεί παρά να εξετάζεται τόσο στη συγχρονία όσο και στη διαχρονία του, μέσα από τη σχέση εικόνας και πλαισίου παραγωγής της, σημαίνοντος και σημαινομένου, εικόνας, θεατή και δημιουργού. Είναι ταυτόχρονα τέχνη, κείμενο, τεχνολογία, ιδεολογικός μηχανισμός, τεκμήριο ιστορίας και πολιτισμού. Ανήκει στην ευρύτερη σφαίρα της πολιτισμικής παραγωγής και ταυτόχρονα, μέσα από την τελεστική του δύναμη, δημιουργεί κοινότητες θεατών και επηρεάζει το κοινωνικό φαντασιακό.

Εξετάζοντας κατ’ αρχήν τη φύση της κινούμενης εικόνας, την κινηματογραφική γλώσσα και τεχνική, θα αναρωτηθούμε για τον κινηματογράφο ως τέχνη αλλά και για τη σχέση του κινηματογράφου με την πραγματικότητα.

Το μάθημα αυτό εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στα τρία βασικά πεδία των κινηματογραφικών σπουδών, τη θεωρία, την ιστορία και την κριτική και στη μεταξύ τους αλληλεπίδραση. Διαβάζοντας κείμενα σημαντικών θεωρητικών του κινηματογράφου μεταξύ των οποίων οι A. Bazin, K. Metz, L. Mulvey, Τ. Elsaesser, D. Bordwell κ.ά, ανατρέχουμε σε σημαντικές ταινίες και δημιουργούς και αναρωτιόμαστε για την κινηματογραφική αφήγηση και το ύφος, για τη σχέση του κινηματογράφου με την πραγματικότητα, την ιδεολογία, τις άλλες μορφές τέχνης. Κάθε ακαδημαϊκή χρονιά μπορεί να δίνεται έμφαση σε διαφορετικές προσεγγίσεις ανάγνωσης του κινηματογραφικού κειμένου και φαινομένου διευρύνοντας τις θεωρητικές αναζητήσεις μας και μέσα από το έργο στοχαστών όπως οι Barthes, Benjamin κ.ά.

Ενδεικτικοί άξονες που μπορεί να εξετάζονται είναι: Α) Η σύζευξη ιστορίας κινηματογράφου και θεωρίας: ο πρώιμος κινηματογράφος ως αρχαιολογία των νέων μέσων, η θεωρία του σοβιετικού μοντάζ και ο σοβιετικός κινηματογράφος, η έννοια του ρεαλισμού και ο ιταλικός νεορεαλισμός, η θεωρία του δημιουργού, η νουβέλ βαγκ και οι επιδράσεις της στον σύγχρονο κινηματογράφο τέχνης, Β) το είδος ως κατηγορία ανάλυσης και η σημασιολογική / συντακτική ανάλυση του, από το κλασικό Χόλιγουντ στα υβρίδια την περίοδο του ύστερου καπιταλισμού, Γ) συγκριτικές κειμενικές αναλύσεις της σχέσης κλασικού και μετα-κλασικού κινηματογράφου Δ) ο ‘Τρίτος κινηματογράφος και οι μετα-αποικιακές θεωρίες (καθώς και πρόσφατοι όροι όπως ‘transnational cinema’, ‘cinema of small nation’) κ.ά.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023