Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Σεμινάριο Πολιτισμικές διαστάσεις στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης

(MEDIA504) -  Θεόδωρος Δεληγιάννης

Περιγραφή Μαθήματος

Εξετάζεται, κατά τις πρώτες ενότητες, μέσω της έννοιας της διαμεσολάβησης η αλληλεπίδραση των μέσων μαζικής επικοινωνίας με τις βασικές θεσμικές και συμβολικές διαστάσεις του πολιτισμού στο καθεστώς της νεωτερικότητας.

Διατρέχεται, μέσω της αναδίφησης στην κοινωνική και πολιτισμική θεωρία, η μακρά πορεία των ΜΜΕ από την επανάσταση της τυπογραφίας στην εποχή του διαδικτύου – από τον πολιτισμό της προφορικότητας στην κουλτούρα του εντύπου (Eisenstein) που είναι συνυφασμένη με τους θεσμούς της νεωτερικότητας (θρησκευτική ανοχή και ανοικτή κοινωνία) έως την εποχή της εικονικής (virtual) πραγματικότητας και των ρευστών ψηφιακών ατομικών ταυτοτήτων και συλλογικών αναπαραστάσεων της ύστερης νεωτερικότητας/μετανεωτερικότητας.

Επισκοπείται, ειδικότερα,  ο ρόλος των ΜΜΕ στη διαμόρφωση ατομικών και συλλογικών ταυτοτήτων  αλλά και στην κατασκευή «των εικόνων που διαμορφώνει το κοινό στο κεφάλι του» (Lippmann).

Αναλύεται η διαδικασία διαμόρφωσης των συλλογικών και ατομικών ταυτοτήτων και των στερεοτυπικών αντιλήψεων στο πλαίσιο του δομικού μετασχηματισμού των μηχανισμών αναπαραγωγής της κοινωνικής γνώσης και των συλλογικών ταυτίσεων.   

Αναδεικνύεται ο ρόλος των ΜΜΕ στις διαδικασίες της κοινωνικής, πολιτικής και πολιτισμικής αλλαγής καθώς και η συμβολή τους στη διαμόρφωση και τη διάρθρωση της διαδικασίας πολιτισμικής παραγωγής και ευρύτερα των όρων κοινωνικής επικοινωνίας.

 Στη δεύτερη ενότητα αναλύονται οι περίπλοκες σχέσεις του πολιτισμικού Όλου της ύστερης νεωτερικότητας με τη συνθήκες καλλιτεχνικής και πολιτισμικής παράγωγης: μηχανική αναπαραγωγή του έργου τέχνης και διαμόρφωση της πολιτισμικής βιομηχανίας στο πλαίσιο της μαζικοδημοκρατικού κοινωνικού σχηματισμού.

Εξετάζονται οι ιστορικές περιπέτειες της έννοιας της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας.

Τα αναλυτικό/συνδυαστικό σχήμα σκέψης (Κονδύλης) συνδέεται με την άρση του αισθητικού κανόνα: ωραίο, υψηλό και αγαθό στην εποχή του μαζικοδημοκρατικού κοινωνικού σχηματισμού - υψηλές και λαϊκές μορφές τέχνης και ο αισθητικός συγκρητισμός του Kitsch ως εξέχουσα εκδήλωση της μαζικής κουλούρας.

Gemeinschaft και Gesellschaft – Οι πηγές του εαυτού και της παραγωγής νοήματος γίνονται αντιληπτές στο πλαίσιο άρσης των κριτηρίων ορθότητας, και αισθητικής αρτιότητας και αναδιάταξης των ορίων δημόσιου και ιδιωτικού εν όψει της ναρκισσιστικής διαστολής του προσώπου στο πλαίσιο της κουλτούρας της διασημότητας (η «τυραννία της οικειότητας»). 

Φυλετικές, κοινοτικές και εθνικές ταυτότητες ως μήτρες πολιτιστικής δημιουργίας και παραγωγής νοήματος. Παράδοση και πολυπολιτισμικότητα στην ύστερη νεωτερικότητα – σημεία συνέχειας και ρήξης με το αστικό σχήμα σκέψης

Τοπικό, εθνικό και παγκόσμιο στην πλανητική ψηφιακή δημόσια σφαίρα – «The west and the rest».

Αγώνες αναγνώρισης στο πλαίσιο του μαζικοδημοκρατικού κοινωνικού σχηματισμού και εναντιωματικές κουλούρες – Η πολιτισμική επανάσταση του ’60  ως θεσμοθέτηση της ενσωμάτωσης της διαφωνίας και του πολιτισμικά προκλητικού μέσω των μηχανισμών της εμπορευματοποίησης.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 28 Φεβρουαρίου 2022