Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιδεολογία και ΜΜΕ

(MEDIA489) -  Γεώργιος Πλειός, Μιχάλης Ταστσόγλου

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα εστιάζει στην αμφίδρομη σχέση μεταξύ ιδεολογίας και ΜΜΕ. Τα ΜΜΕ αντανακλούν συνήθως την κυρίαρχη ιδεολογία, η οποία διαχέεται μέσω αυτών στην κοινωνία και τους πολίτες ως ιδέες, πράξη και Λόγος. Η ιδεολογία καθορίζει την κουλτούρα, αλλά και η κουλτούρα γεννά, σχηματίζει ή τροποποιεί ιδεολογίες. Στα πλαίσια του μαθήματος, έμφαση δίνεται στις επαναστατικές μεταβολές στον δυτικό κόσμο κατά τον 18ο και τον 19ο αιώνα που σήμαναν την εποχή της νεωτερικότητας, αλλά και στην κατασκευή των μαζικών κοινωνιών στα τέλη του 19ου αιώνα. Αναλύονται οι δύο έννοιες (ιδεολογία και ΜΜΕ), η ιστορική τους διάσταση, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο συμβάλλουν στον τρόπο ζωής του σύγχρονου ανθρώπου. Η βιβλιογραφία εκκινεί από το έργο του Antoine Destutt de Tracy και την ιδεολογία ως επιστήμη των ιδεών και ολοκληρώνει τα περί του 19ου αιώνα με την ιδεολογία και τον ιδεαλισμό ως ψευδή συνείδηση (Karl Marx & Friedrich Engels). Ακόμα, επεκτείνεται στον 20ο αιώνα και τις σύγχρονες θεωρίες για την ιδεολογία (Mannheim, Hobhouse, Freeden, Althusser, Foucault κτλ).  Αναφορικά με τη σχέση ιδεολογίας και κουλτούρας το μάθημα βασίζεται στις θεωρίες των Hall και Fiske. Ως προς τα ΜΜΕ, το μάθημα ασχολείται με τη σχέση μεταξύ της ιδεολογίας και των επιμέρους ΜΜΕ (τύπος, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο) και δη με το πως η πρώτη ενδεχομένως εμπλέκεται σε διάφορες δημοσιογραφικές πρακτικές και επιστημονικά πεδία της επικοινωνίας (πολιτική οικονομία, παραγωγή περιεχομένου, διαφήμιση, επιδράσεις, διαμόρφωση κοινής γνώμης).

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021