Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας και Ανάλυσης

(MEDIA484) -  Αντώνης Αρμενάκης

Περιγραφή Μαθήματος

“Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας και Ανάλυσης”

Υποχρεωτικό Μάθημα Α΄ Χειμερινού Εξαμήνου, Διδακτικές μονάδες: 10

Διδάσκων: Αντώνης Αρμενάκης, Γραφείο 309, Σοφοκλέους 1, 3ος όροφος,

Τηλέφωνο/voice mail: 2103689280, Email: Antonis.Armenakis@media.uoa.gr

 

Περιεχόμενο μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος συνίσταται από δύο μέρη, ένα θεωρητικό κι ένα εφαρμοσμένο:

  1. Στο θεωρητικό μέρος γίνεται μια συνοπτική εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας: είδη έρευνας, θεωρητικές επιστημολογικές προσεγγίσεις μεθοδολογίας, δομικά συστατικά στοιχεία έρευνας, κύρια μέσα συλλογής δεδομένων, βασικά στάδια έρευνας, περιγραφή ερευνητικών μεθόδων: σχεδιασμός, πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, εφαρμογές στην έρευνα Επικοινωνίας και ΜΜΕ.
  2. Το εφαρμοσμένο μέρος αποτελεί εισαγωγή στη στατιστική επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS: περιβάλλον SPSS, εισαγωγή στοιχείων, έλεγχος και διόρθωση στοιχείων, επεξεργασία δεδομένων, ανάλυση με μεθόδους περιγραφικής στατιστικής και στατιστικής συμπερασματολογίας εκτίμησης παραμέτρων και ελέγχου υποθέσεων με πραγματικά δεδομένα.

 

Μαθησιακοί στόχοι

Μετά το πέρας του μαθήματος αναμένεται να έχουν επιτευχθεί οι παρακάτω μαθησιακοί στόχοι. Οι φοιτητές/τριες να έχουν:

  • Κατανοήσει τις θεωρητικές προσεγγίσεις, τα χαρακτηριστικά και τις διαφορές ποσοτικών και ποιοτικών μεθόδων έρευνας.
  • Αποκτήσει τις βασικές γνώσεις σχετικά με τα απαραίτητα δομικά συστατικά στοιχεία και τα στάδια μιας έρευνας.
  • Δημιουργήσει μια συνολική εικόνα των διαφόρων ερευνητικών μεθόδων σχετικά με το σχεδιασμό, τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους.
  • Αποκτήσει τις απαραίτητες βασικές γνώσεις και δεξιότητες, ώστε να είναι σε θέση να σχεδιάζουν θεωρητικά και να διεξάγουν πρακτικά μια επιστημονική έρευνα μικρής κλίμακας.

Επίσης, να έχουν μάθει να εφαρμόζουν μεθόδους και τεχνικές στατιστικής επεξεργασίας και ανάλυσης σε ερευνητικά δεδομένα, δηλαδή να:

  • Εργάζονται στο περιβάλλον του στατιστικού πακέτου SPSS.
  • Εισάγουν, ελέγχουν, διορθώνουν και αποθηκεύουν ερευνητικά δεδομένα σε δομημένα ψηφιακά αρχεία.
  • Επεξεργάζονται δεδομένα και να δημιουργούν νέες μεταβλητές, θεματικούς δείκτες κλπ.
  • Αναλύουν ερευνητικά δεδομένα με χρήση περιγραφικής στατιστικής και στατιστικής συμπερασματολογίας.
  • Ελέγχουν τις υποθέσεις έρευνας με χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS.
  • Έχουν ενημερωθεί για τις δυνατές εφαρμογές του μαθήματος στην έρευνα Επικοινωνίας και ΜΜΕ, και επιπλέον, να μπορούν να τις συνδυάσουν με άλλα μαθήματα του προγράμματος σπουδών.

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

  • Babbie, E. (2018). Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα, 2η Έκδοση, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  • Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας, Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
  • Γιαλαμάς Β. (2005). Στατιστικές Τεχνικές και Εφαρμογές στις Επιστήμες της Αγωγής, Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
  • Γναρδέλλης Χ. (2019). Εφαρμοσμένη Στατιστική, 2η Έκδοση, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  • Γναρδέλλης Χ. (2022). Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS Statistics 28, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  • Christensen, L. (2007). Η Πειραματική Μέθοδος στην Επιστημονική Έρευνα, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
  • Δαφέρμος, Β. (2011). Κοινωνική Στατιστική & Μεθοδολογία Έρευνας με το SPSS, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Ζήτη.
  • De Vaus D. (2008). Ανάλυση Κοινωνικών Δεδομένων: 50 Βασικά Θέματα, Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  • Field A. (2016). Η Διερεύνηση της Στατιστικής με τη Χρήση του SPSS της IBM, Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
  • Flick, U. (2017). Εισαγωγή στην Ποιοτική Έρευνα, Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
  • Ιωσηφίδης, Θ. (2019). Ποιοτικές Μέθοδοι Έρευνας και Επιστημολογία των Κοινωνικών Επιστημών, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
  • Norris, G., Qureshi F., Howitt D., & Cramer D. (2017). Εισαγωγή στη Στατιστική με το SPSS για τις Κοινωνικές Επιστήμες, Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
  • Robson, C. (2010). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου: ένα Μέσον για Κοινωνικούς Επιστήμονες και Επαγγελματίες Ερευνητές, Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
  • Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και Τεχνικές Ανάλυσης στην Ποιοτική Κοινωνική Έρευνα, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.

 

Αξιολόγηση μαθήματος

  1. Γραπτή ενδιάμεση πρόοδος για το πρώτο-θεωρητικό μέρος (50%).
  2. Γραπτή εργασία και προφορική εξέταση για το δεύτερο-εφαρμοσμένο μέρος (50%).

Απαιτείται βαθμολογική βάση και στις δύο εξετάσεις.

 

Παρουσίες

Οι παρουσίες στις παραδόσεις είναι υποχρεωτικές βάσει του κανονισμού του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, επιτρέπονται μέχρι δύο απουσίες.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 29 Ιουλίου 2021