Παρουσίαση/Προβολή
Μεθοδολογία Έρευνας
(MEDIA415) - Ανθή Σιδηροπούλου
Περιγραφή Μαθήματος
Μεθοδολογία Έρευνας
Υποχρεωτικό μάθημα ΣΤ' εαρινού εξαμήνου
Τετάρτη 12:00 – 15:00
Ιπποκράτους Β
Διδάσκουσα: Ανθή Σιδηροπούλου (asidirop@media.uoa.gr)
Τηλ. επικοινωνίας: 210-3689261
Ώρες συνεργασίας: Δευτέρα 15:00 – 17:00 (γρ.308, 3ος όροφος)
Περιγραφή μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους προπτυχιακούς φοιτητές σε θεμελιώδη ζητήματα της επιστημονικής έρευνας, να τους βοηθήσει να κατανοήσουν τη φύση των ερευνητικών τεχνικών και να τους εξοπλίσει με ικανότητες που αφορούν τον σχεδιασμό, την οργάνωση μιας επιστημονικής έρευνας και τη συγγραφή ενός ερευνητικού κειμένου. Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα κατανοήσουν την σημασία της επιστημονικής έρευνας και τη συμβολή της στην επιστημονική γνώση, θα αποκτήσουν μια συνολική εικόνα των διαφόρων ερευνητικών μεθόδων, τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε μίας και θα μπορούν να σχεδιάσουν μια επιστημονική έρευνα. Επίσης, θα μπορούν να αξιολογούν την εγκυρότητα δημοσιευμένων ερευνών, μέσω της κατανόησης του ερευνητικού σχεδιασμού, βάσει των οποίων εκπονήθηκαν. Όλη η διδασκαλία του μαθήματος θα περιστραφεί γύρω από ερευνητικά παραδείγματα που άπτονται του πεδίου της Επικοινωνίας και των Μ.Μ.Ε, ώστε οι γνώσεις από το μάθημα να συνδυάζονται με γνώσεις και απαιτήσεις άλλων μαθημάτων του προγράμματος σπουδών του τμήματος.
Θεματικές ενότητες
1. Επιστημονική έρευνα & Ερευνητικές στρατηγικές
Πώς διαφέρει η επιστημονική έρευνα από τα άλλα είδη έρευνας;
Γιατί να διεξάγουμε μια επιστημονική έρευνα;
Η σημασία της θεωρίας στην επιστημονική έρευνα
Επιστημολογικά ζητήματα: Τι είναι ο θετικισμός και η ερμηνειοκρατία;
Οντολογικά ζητήματα: Τι είναι ο αντικειμενισμός και ο κονστρουκτιβισμός;
Ερευνητικές στρατηγικές: Πειραματικές και μη πειραματικές μέθοδοι
Ερευνητικοί σχεδιασμοί
Ποιες είναι οι διαφορές ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας;
Ζητήματα δεοντολογίας της έρευνας
2. Πειραματικός σχεδιασμός
Πείραμα εργαστηρίου
Πείραμα πεδίου
Οιονεί πείραμα
Αξιοπιστία και εγκυρότητα στον πειραματικό σχεδιασμό
3. Εισαγωγή στην ποσοτική έρευνα
Ερευνητικός σχεδιασμός και ερευνητικές υποθέσεις
Ανεξάρτητες & εξαρτημένες μεταβλητές
Τύποι μεταβλητών (ονομαστικές, διάταξης, διχοτομικές, διαστήματος/αναλογίας)
Κατηγορίες κλιμάκων μέτρησης (ονομαστική, τακτική, ίσων διαστημάτων, αναλογική)
Κλίμακες στάσεων (Likert, Thurstone, Guttman, Osgood)
Αξιοπιστία και εγκυρότητα μετρήσεων
Δειγματοληψία (πιθανοτικό και μη πιθανοτικό δείγμα, μέγεθος δείγματος)
Ερωτηματολόγιο: Κανόνες κατασκευής, τύποι μεταβλητών (διαστήματος/αναλογίας, διάταξης, κατηγορίας, διχοτομικές), πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα
Άλλα εργαλεία συλλογής δεδομένων (δομημένη συνέντευξη, παρατήρηση και ανάλυση περιεχομένου με σχήμα κωδικοποίησης), πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε τεχνικής.
4. Ποιοτική έρευνα
Ερευνητικός σχεδιασμός και ερευνητικά ερωτήματα
Αξιοπιστία και εγκυρότητα στον ποιοτικό ερευνητικό σχεδιασμό
Δειγματοληψία (θεωρητική, σκόπιμη, χιονοστιβάδας)
Εργαλεία συλλογής δεδομένων (ημιδομημένες συνεντεύξεις, αφηγήσεις, ομάδες εστίασης, ποιοτική παρατήρηση, ανάλυση λόγου, ποιοτική ανάλυση περιεχομένου), πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε τεχνικής
5. Έρευνα μεικτών μεθόδων
Βασικός σχεδιασμός μεικτών μεθόδων
Τρόποι συνδυασμού ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας
Η σημασία της τριγωνοποίησης για την ερευνητική εγκυρότητα
6. Οργάνωση έρευνας και συγγραφή
Στάδια έρευνας: ορισμός θέματος, εξέταση πηγών, θεωρητικό υπόβαθρο, διατύπωση υποθέσεων/ερωτημάτων, σχεδιασμός, οργάνωση, δοκιμαστική έρευνα, συλλογή στοιχείων, επεξεργασία και ανάλυση, τελική έκθεση.
Δομή ερευνητικής πρότασης/έκθεσης/δημοσίευσης
Υποχρεωτικά συγγράμματα του μαθήματος κατά σειρά προτεραιότητας
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Babbie, E. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Αξιολόγηση
Οι φοιτητές στο τέλος του εξαμήνου θα αξιολογηθούν με γραπτή εξέταση που θα λαμβάνει το 100% του τελικού βαθμού.
Ενδεικτική βιβλιογραφία
Bell, J. (1997). Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Bell, J. (2005). Πώς να συντάξετε μια επιστημονική εργασία. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Christensen, L. (2007). Η πειραματική μέθοδος στην επιστημονική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Creswell, J. (1998). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions. London: Sage.
Cohen, L. & Manion, L. (1994). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Javeau, C. (1996). Η έρευνα με ερωτηματολόγιο: το εγχειρίδιο του καλού ερευνητή. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω - Γιώργος Δαρδανός.
Lindlof, T.R. (1995). Qualitative Communication Research Methods. London: Sage.
Κυριαζή, Ν. (2011). Η κοινωνιολογική έρευνα: κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου: ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Σταλίκας, Α. (2010). Μέθοδοι έρευνας στην ψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Τσιώλης, Γ. (2014). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Φελλάς, Κ. & Μπαλούρδος, Δ. (2015). Κοινωνία και έρευνα: Σύγχρονες ποσοτικές και ποιοτικές μέθοδοι. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήσης.
Φίλιας, Β. (επιμ.) (1996). Εισαγωγή στη μεθοδολογία και τις τεχνικές των κοινωνικών ερευνών. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Χρηστάκης, Ν. (2010). Το πρόσωπο και οι άλλοι: Θέματα επικοινωνίας και κοινωνικής ψυχολογίας. Αθήνα: Παπαζήσης (κεφ. 6).
Ψαρρού, Μ. & Ζαφειρόπουλος, Κ. (2001). Επιστημονική έρευνα: θεωρία και εφαρμογές στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2020
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα