Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Αθλητισμος και ΜΜΕ

(MEDIA216) -  Ρόη Παναγιωτοπούλου, Σταμάτης Πουλακιδάκος

Περιγραφή Μαθήματος

Αθλητισμός και ΜΜΕ

Στις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα ο αθλητισμός ως περιεχόμενο έχει πλέον κυριαρχήσει αναμφισβήτητα σε όλα τα εθνικά και διεθνή μέσα. Παρατηρεί κανείς σημαντική αύξηση του αριθμού των έντυπων αθλητικών μέσων  (εφημερίδες και περιοδικά), των αθλητικών καναλιών και ραδιοφωνικών σταθμών, καθώς επίσης αθλητικών ιστότοπων, ιστοσελίδων, διαδικτυακών κόμβων, ιστολογίων, διαφόρων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, κ.ά. στο διαδίκτυο. Επιπλέον, τα τηλεοπτικά κανάλια γενικού περιεχομένου και οι πολιτικές εφημερίδες έχουν αυξήσει το χρόνο και τις σελίδες συχνά εις βάρος των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών ειδήσεων και της ενημέρωσης. Την ίδια στιγμή, τα δορυφορικά δίκτυα επεκτείνουν τη διεθνή τους εμβέλεια βασιζόμενα στο αθλητικό περιεχόμενο, ενώ τα τηλεοπτικά δικαιώματα των αγώνων έχουν όχι μόνον πολλαπλασιάσει το κόστος αγοράς τους, αλλά αποτελούν αντικείμενο ρύθμισης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και των κρατών-μελών.

            Στην Ελλάδα, λόγω της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, παρατηρήθηκε ραγδαία αύξηση όλων των ειδών των μέσων (έντυπα, ηλεκτρονικά, ψηφιακά), ενώ η ανάπτυξη του αθλητισμού τόσο σε υποδομές, όσο και σε οργάνωση και αθλητική απόδοση αποτέλεσε το κέντρο του ενδιαφέροντος όλων των ΜΜΕ και επηρέασε τη μελλοντική πορεία της σχέσης του αθλητισμού με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης της χώρας. Επιπλέον, επέδρασε και ως μείζον πολιτιστικό και τηλεοπτικό γεγονός. Η πληθώρα λειτουργίας τόσο πολλών αθλητικών Μέσων αποτελεί παράδοξο για μια τόσο μικρή αγορά και εγείρει εύλογα απορίες για τις δυνατότητες υγιούς ανάπτυξης και λειτουργίας όλων των υπαρχόντων αθλητικών ΜΜΕ.

            Από το 2009 και ύστερα, όταν η οικονομική κρίση βαθαίνει και εξαπλώνεται όλους τους τομείς οικονομικής δράσης της ελληνικής κοινωνίας είναι προφανές ότι αγγίζει και τα αθλητικά ΜΜΕ. Αναμένονται ριζικές ανακατατάξεις στο πεδίο οι οποίες όμως καθυστερούν αποδεικνύοντας ότι τα αθλητικά ΜΜΕ αφενός καταφέρνουν να συγκρατήσουν το κοινό του περισσότερο από τα άλλα ΜΜΕ και αφετέρου ότι βασίζονται σε πολλαπλές πηγές εισοδημάτων που συχνά καλύπτονται από αδιαφάνεια και βρίσκονται στο όριο της νομιμότητας. Η αθλητική δημοσιογραφία περνά κρίση, όπως άλλωστε ολόκληρο το δημοσιογραφικό επάγγελμα και συντελείται κάτω από ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες.  

            Το μάθημα αυτό στο αποσκοπεί να καταγράψει και να αναλύσει τους τρόπους με τους οποίους ο αθλητισμός και οι διαφορετικές μορφές των μέσων ενημέρωσης και επικοινωνίας αλληλεπιδρούν με τον πολιτισμό και την κοινωνία. Να εντοπίσει τις ιδιαιτερότητες που χαρακτηρίζουν τη σχέση αθλητισμού και ΜΜΕ στην Ελλάδα και να παρουσιάσει την εξέλιξη της αθλητικής δημοσιογραφίας στη χώρα μας.

 

 

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Λόρενς Βένερ (επιμ.) (2003), Αθλητισμός και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, Αθήνα: Καστανιώτης

Ζαϊμάκης Γ. & Κοταρίδης Ν. (επιμ.) ( 2013) Ποδόσφαιρο και κοινότητες οπαδών. Αντιπαλότητες και πολιτικές της ταυτότητας, Αθήνα: Πλέθρον

Pound Dick (2005), Στα άδυτα των Ολυμπιακών Αγώνων, Αθήνα: Κριτική

Πέιν Μάικλ ( 2005) Ολυμπιακό Χρυσάφι, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα

Vigarello Georges (2004), Από το παιχνίδι στο αθλητικό θέαμα, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Montalban Manuel Vazquez (2010), Ποδόσφαιρο. Μία θρησκεία σε αναζήτηση θεού, μία θρησκεία σε χέρια πολυεθνικών, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Ημερομηνία δημιουργίας

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2014