Παρουσίαση/Προβολή
Πολιτική Επικοινωνία
(MEDIA203) - Νίκος Δεμερτζής
Περιγραφή Μαθήματος
Ενώ πριν από μερικές δεκαετίες τα όρια του κλάδου αυτού ήταν ιδιαιτέρως ορατά και διαγεγραμμένα - υπό την έννοια ότι τα αντικείμενα και το πλαίσιο της μελέτης ήταν σταθερά (προεκλογικές εκστρατείες, ανάλυση ειδήσεων και πολιτικών μηνυμάτων, παγιωμένα κομματικά συστήματα και εκλογικές προτιμήσεις, περιορισμένος αριθμός μέσων επικοινωνίας)-, τα τελευταία τριάντα περίπου χρόνια σε όλες τις δυτικές χώρες, και όχι μόνον, διευρύνονται. Ο κλάδος της πολιτικής επικοινωνίας γνωρίζει έντονη εσωτερική διαφοροποίηση διότι, μεταξύ άλλων, αλλάζουν ραγδαία όχι μόνο τα ερευνητικά εργαλεία αλλά και το ευρύτερο πολιτικό, κοινωνικο-οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον (χαλάρωση κομματικών ταυτίσεων, ρευστότητα εκλογικών προτιμήσεων, νέα μέσα επικοινωνίας, συγκέντρωση ιδιοκτησίας κ.ο.κ.). Το αντικείμενο του εν λόγω μαθήματος καλύπτει θέματα-κλειδιά όσον αφορά βασικές επιστημικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές πλευρές της πολιτικής επικοινωνίας στην εξέλιξή της.
Ημερομηνία δημιουργίας
Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2012
-
Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)
Ενώ πριν από μερικές δεκαετίες τα όρια του κλάδου αυτού ήταν ιδιαιτέρως ορατά διαγεγραμμένα - υπό την έννοια ότι τα αντικείμενα και το πλαίσιο της μελέτης ήταν σταθερά (προεκλογικές εκστρατείες, ανάλυση ειδήσεων και πολιτικών μηνυμάτων, παγιωμένα κομματικά συστήματα και εκλογικές προτιμήσεις, περιορισμένος αριθμός μέσων επικοινωνίας)-, τα τελευταία είκοσι περίπου χρόνια σε όλες τις δυτικές χώρες, και όχι μόνον, διευρύνονται. Ο κλάδος της πολιτικής επικοινωνίας γνωρίζει έντονη εσωτερική διαφοροποίηση διότι, μεταξύ άλλων, αλλάζουν ραγδαία όχι μόνο τα ερευνητικά εργαλεία αλλά και τα ευρύτερο πολιτικό, κοινωνικο-οικονομικό και τεχνολογικό περιβάλλον (χαλάρωση κομματικών ταυτίσεων, ρευστότητα εκλογικών προτιμήσεων, νέα μέσα επικοινωνίας, συγκέντρωση ιδιοκτησίας κ.ο.κ.). Το αντικείμενο του εν λόγω μαθήματος καλύπτει θέματα-κλειδιά όσον αφορά βασικές επιστημικές, επιστημολογικές, μεθοδολογικές και πρακτικές πλευρές της πολιτικής επικοινωνίας στην εξέλιξή της.
Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης
Αξιολόγηση
Τελική γραπτή εξέταση 90%
Υποχρεωτική πρόοδος 10%
Η αξιολόγηση του μαθήματος θα γίνει: α) μέσω υποχρεωτικής προόδου που θα διεξαχθεί μεταξύ 8ης και 10ης εβδομάδας των μαθημάτων και θα έχει βαρύτητα 10% στον τελικό βαθμό του μαθήματος και β) με γραπτή ή προφορική εξέταση (ή με συνδυασμό γραπτής και προφορικής εξέτασης) στο τέλος του εξαμήνου που θα έχει βαρύτητα 90% στη διαμόρφωση του τελικού βαθμού του μαθήματος. Ο βαθμός της προόδου μπορεί να "κρατηθεί" μόνο για τις εξεταστικές περιόδους του ακαδημαϊκού έτους στο οποίο έχει δοθεί η πρόοδος (μέχρι και τον Σεπτέμβριο). Εάν η/ο φοιτήτρια/τής δεν περάσει το μάθημα κατά τη διάρκεια των εξεταστικών περιόδων του ίδιου έτους, θα πρέπει να επενεξεταστεί στην επόμενη "πρόοδο".
Η ύλη για την ενδιάμεση εξέταση προόδου προέρχεται από το βιβλίο Ralph Negrine & James Stanyer (2007). The Political Communication Reader. NY: Routledge, το οποίο είναι ανηρτημένο σε δύο μέρη στην ενότητα "έγγραφα" της πλατφόρμας.
Αντικειμενικοί στόχοι
Στόχοι-άξονες του μαθήματος
Το μάθημα καλύπτει τους παρακάτω βασικούς άξονες:
- η εξέλιξη της πολιτικής επικοινωνίας σε διεθνές επίπεδο
- τα βασικά θεωρητικά Παραδείγματα/Σχολές
- αντικείμενα μελέτης και έρευνας
- ζητήματα ορολογίας και μεθοδολογίας
- η σχέση μέσων και πολιτικής επικοινωνίας
- η πολιτική επικοινωνία ως επάγγελμα
Μαθησιακά αποτελέσματα
Με το πέρας του μαθήματος αναμένεται ότι οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:
- αναγνωρίζουν τα αντικείμενα που καλύπτει ο κλάδος σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο
- κατανοούν θεωρητικές και μεθοδολογικές βάσεις και προϋποθέσεις του πεδίου της πολιτικής επικοινωνίας
- μεταφέρουν και εφαρμόζουν τις γνώσεις τους σε τρέχοντα θέματα δημόσιας επικοινωνίας στην Ελλάδα και το εξωτερικό
- αποκτήσουν μια πρώτη δέσμη αναλυτικών ικανοτήτων για τη αποσαφήνιση και μελέτη προβλημάτων που απασχολούν τη δημόσια σφαίρα
- συνθέσουν γνώσεις και πληροφορίες από άλλα συναφή μαθήματα και πηγές γνώσης που επιστημολογικά εμπίπτουν στον κύκλο της πολιτικής επικοινωνίας
- να αξιολογούν και να αντιμετωπίζουν κριτικά τη σχέση μέσων επικοινωνίας και πολιτικής εξουσίας
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Βασική βιβλιογραφία
Δεμερτζής, Ν. (2002). Πολιτική επικοινωνία. Διακινδύνευση, δημοσιότητα, διαδίκτυο. Αθήνα: Παπαζήσης
McNair, B. (2011). Εισαγωγή στην πολιτική επικοινωνία. Αθήνα: Παπαζήσης (αναθεωρημένη έκδοση).
Ενδεικτική συμπληρωματική βιβλιογραφία
Παπαθανασόπουλος, Σ. (2004). Πολιτική και ΜΜΕ. Η περίπτωση της Νότιας Ευρώπης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Μάγερ, Τ. (2000). Η πολιτική ως θέατρο. Αθήνα: Καστανιώτης.
Meyer, T. & Hichman, L. (2008). Από τη δημοκρατία των κομμάτων στη Δημοκρατία των ΜΜΕ. Αθήνα: εκδ. Πολύτροπον.
Negrine, R. and Stanyer, J. (2007). The Political Communication Reader. Λονδίνο: Routledge.
Negrine R., Mancini P., Holz- Bacha C., Papathanasopoulos S. (eds.) (2007) The Professionalization of Political Communication. Bristol: Intellect.
Βαμβακάς, Β. (2006). Εκλογές και επικοινωνία στη μεταπολίτευση.Πολιτικότητα και θέαμα. Αθήνα: Σαββάλας
Πουλακιδάκος Σ. (2014) “Προπαγάνδα και Δημόσιος Λόγος. Η παρουσίαση του Μνημονίου από τα Ελληνικά ΜΜΕ”. Αθήνα: Εκδόσεις DaVinci.
V. Price, Κοινή Γνώμη, εκδ. Οδυσσέας, Αθήνα 1996
J. Dearing & E. Rogers, Ορίζοντας τα Θέματα, εκδ. Παπαζήσης, Αθήνα 2005
Στο πλαίσιο του μαθήματος υποδεικνύεται επιπλέον βιβλιογραφία, η οποία είναι διαθέσιμη μέσω της βιβλιοθήκης του Τμήματος και των άλλων βιβλιοθηκών του πανεπιστημίου.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι
Συμβόλαιο μαθήματος
- Πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι η μάθηση είναι μια συλλογική και ενεργητική διαδικασία. Συνεπώς, αναμένεται από τους συμμετέχοντες πρωτοβουλία και ενεργητική συμμετοχή για την κατανόηση των εννοιών και θεματικών των μαθήματος.
- Συνιστάται η ανελλιπής παρακολούθηση των παραδόσεων για την καλύτερη αφομοίωση του αντικειμένου και συμμετοχή στο μάθημα.
Περιεχόμενο μαθήματος ανά εβδομάδα διαλέξεων
Εβδομάδα 1: Εισαγωγή στους σκοπούς του μαθήματος, επισκόπηση του eclass, περιληπτική παρουσίαση των επιμέρους ενοτήτων
Εβδομάδα 2: Η εξέλιξη του κλάδου της πολιτικής επικοινωνίας
Εβδομάδα 3: Ορισμοί και θεωρήσεις της πολιτικής επικοινωνίας
Εβδομάδα 4: Το μοντέλο των χρήσεων και ικανοποιήσεων- Ο καθορισμός της ημερήσιας θεματολογίας
Εβδομάδα 5: Πλαισίωση- Κριτικό ερμηνευτικό παράδειγμα- Κονστρουξιονισμός
Εβδομάδα 6: Κοινή Γνώμη 1
Εβδομάδα 7: Κοινή Γνώμη 2
Εβδομάδα 8: Πολιτικό Μάρκετινγκ
Εβδομάδα 9: Πολιτική Διαφήμιση
Εβδομάδα 10: Πολιτική και ΜΜΕ 1 (παραδοσιακά μέσα)
Εβδομάδα 11: Πολιτική και ΜΜΕ 2(νέα μέσα)
Εβδομάδα 12: Προπαγάνδα
Εβδομάδα 13: Ανακεφαλαίωση- Οδηγίες για εξετάσεις