Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ιατρική Στατιστική

(MED437) -  Γιώτα Τουλούμη, Βάνα Σύψα, Εύη Σαμόλη

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός

H παροχή βασικών γνώσεων και εισαγωγική κατανόηση της Στατιστικής όπως εφαρμόζεται στην Ιατρική και στις Βιοϊατρικές επιστήμες. Γενικότερα στη Βιοϊατρική έρευνα περισσότερο από το 90% των ερευνητικών εργασιών που δημοσιεύονται σε έγκυρα βιοϊατρικά περιοδικά επικαλούνται βιοστατιστικές έννοιες ή εφαρμόζουν βιοστατιστικές μεθόδους. Επιπλέον, ο στατιστικός έλεγχος αποτελεί βασικό κριτήριο στη διαδικασία κρίσης όλων αυτών των επιστημονικών εργασιών, στις οποίες βασίζεται το σύνολο των γνώσεων της Ιατρικής και των άλλων Επιστημών Υγείας.

 


Στόχοι

Η Ιατρική Στατιστική αποτελεί κλάδο της εφαρμοσμένης Βιοστατιστικής.  Το συγκεκριμένο μάθημα επιδιώκει οι φοιτητές να εξοικειωθούν με τις βασικές στατιστικές έννοιες και αρχές παρουσίασης και ανάλυσης ιατρικών δεδομένων.  Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να: α) γνωρίζουν πού, πότε και γιατί χρησιμοποιείται η Στατιστική στην Βιοϊατρική έρευνα, β) να μπορούν να εφαρμόσουν απλές στατιστικές δοκιμασίες, όπως αυτές που περιγράφονται στο περιεχόμενο του μαθήματος και γ) να μπορούν να διαβάζουν κριτικά, ως προς την ορθή χρήση στατιστικών ελέγχων και την αντίστοιχη ερμηνεία των αποτελεσμάτων, εργασίες δημοσιευμένες σε βιοϊατρικά περιοδικά.

 

Αναλυτικότερα οι στόχοι του μαθήματος είναι:

1.   Να γνωρίζει ο φοιτητής πού, πότε και γιατί χρησιμοποιείται η Στατιστική στην Βιοϊατρική Έρευνα.

2.   Να μπορεί ο φοιτητής μετά το πέρας του εξαμήνου να εφαρμόζει απλές στατιστικές δοκιμασίες.

 Ειδικότερα:

2.1.  Να μπορεί να εφαρμόζει t-test (για παρατηρήσεις με ή χωρίς αντιστοιχία).

2.2.  Να υπολογίζει όρια αξιοπιστίας μέσης τιμής, διαφοράς μέσων τιμών και           αναλογίας.

2.3.  Να εφαρμόζει Χ2 ως κριτήριο συσχετίσεως ποιοτικών χαρακτηριστικών, ετερογένειας, διαφοράς 2 αναλογιών, Χ2 κατά ζεύγη και καλής εφαρμογής.

2.4.  Να γνωρίζει την έννοια και τη σημασία του σχετικού λόγου (odds ratio).

2.5.   Να εφαρμόζει Wilcoxon test για παρατηρήσεις με και χωρίς αντιστοιχία και δοκιμασία  των σημείων.

2.6.   Να γνωρίζει βασικούς κανόνες πιθανοτήτων και να μπορεί να εφαρμόσει το Θεώρημα Bayes.

2.7.   Να κατανοεί τη σημασία του παραμετρικού και μη παραμετρικού συντελεστή συσχέτισης.

2.8.   Να κατανοεί τη σημασία απλής και πολλαπλής γραμμικής εξάρτησης (παλινδρόμησης).

      2.9.   Να κατανοεί τη σημασία απλής και πολλαπλής λογαριθμιστικής εξάρτησης.             

  3.   Να κατανοεί και να μπορεί να κρίνει τα αποτελέσματα στατιστικής ανάλυσης που αναφέρονται σε επιστημονικές δημοσιεύσεις

               Ειδικότερα, να μπορεί να κατανοήσει την σημασία:

      3.1         της στατιστικής σημαντικότητας.

      3.2         της εκτίμησης παραμέτρων μέσω διαστημάτων εμπιστοσύνης

      3.3         των τυχαίων και συστηματικών σφαλμάτων

      3.4         των σφαλμάτων τύπου Ι και τύπου ΙΙ

3.5         τις έννοιες της ειδικότητας, της ευαισθησίας και της θετικής διαγνωστικής αξίας.

3.6         Να γνωρίζει τι είναι απλή τυχαία, διαστρωματική και κατά συστάδες δειγματοληψία. 

 4.       Να αναγνωρίζει πότε χρειάζεται πιο πολύπλοκη στατιστική ανάλυση.

Ημερομηνία δημιουργίας

Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010