Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Νομικά και Ηθικά θέματα στην Παιδιατρική

(016 023) -  Χάιδω Σπηλιοπούλου, Βασιλική Γέμου-Engesaeth

Περιγραφή Μαθήματος

ΠΜΣ "Γενική και Εξειδικευμένη Παιδιατρική: Κλινική Πράξη και Έρευνα"

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση των νέων αντιλήψεων, προβληματισμών και διλημμάτων, σχετικά με την άσκηση και τους σκοπούς της Ιατρικής και δη της Παιδιατρικής.

Οι φοιτητές εκπαιδεύονται και αποκτούν συγκεκριμένη γνώση και εμπειρία στα ακόλουθα θέματα:

  1. Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας: Κρίνεται απολύτως αναγκαία η ανάλυση και μελέτη του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας, ο οποίος είναι σήμερα εν ισχύ στη χώρα μας (ν. 3418/2005), καθώς αποτελεί το πρότυπο της επαγγελματικής συμπεριφοράς όλων των ιατρών, παρέχει το ιδεολογικό πλαίσιο του επαγγέλματος και παραθέτει τις γενικές και ειδικές υποχρεώσεις των ιατρών απέναντι στον ασθενή, στους συναδέλφους και στην κοινωνία. Αναλύεται επισης η έννοια της πειθαρχικής ευθύνης των ιατρών.
  2. Eνημέρωση του ασθενή: Τονίζεται η υποχρέωση της πλήρους, σαφούς και ακριβούς ενημέρωσης των ασθενών ως προς τη διάγνωση, την προτεινόμενη θεραπεία και την αποκατάστασή τους. Η ειδικότητα της Παιδιατρικής παρουσιάζει σημαντικές διαφορές στην άσκησή της σε σχέση με τις άλλες ειδικότητες, αφού ο ίδιος ο ασθενής δεν είναι πάντοτε δυνατόν να ενημερωθεί και σε κάθε περίπτωση η συγκατάθεσή του για την προτεινόμενη θεραπεία δεν έχει νομική ισχύ. Γίνεται ειδική εκπαίδευση σχετικά με την υποχρέωση του Παιδιάτρου να προσεγγίσει το παιδί και να προσπαθήσει να το ενημερώσει ανάλογα την ηλικία του, ζητώντας παράλληλα τη συνεργασία του κατά τη θεραπευτική διαδικασία.
  3. Κατανόηση του ρόλου των γονέων ή εκείνων που έχουν την επιμέλεια του παιδιού στη θεραπευτική διαδικασία: Συζητούνται τα διάφορα δεοντολογικά και νομικά ζητήματα που τίθενται σε περίπτωση που οι γονείς/έχοντες την επιμέλεια αρνούνται να δώσουν τη συμπαράστασή τους για κάποια θεραπευτική πράξη.
  4. Παραμέληση / Κακοποίηση: Καθώς συχνά ο Παιδίατρος βρίσκεται μπροστά σε καταστάσεις που παραπέμπουν σε κακοποίηση του παιδιού ή παραμέληση, δίνονται οι νομικές κατευθύνσεις για τις αναγκαίες ενέργειες των Παιδιάτρων προς τις αρμόδιες Αρχές, προκειμένου να ξεκινήσει η διερεύνηση τέτοιων περιστατικών.
  5. Ευθύνη κατά την άσκηση της Παιδιατρικής: Αναλύονται οι έννοιες της επαγγελματικής αμέλειας και παρουσιάζεται επιλεγμένη νομολογία από ποινικά και αστικά δικαστήρια.
  6. Βιοηθική: Η ραγδαία ανάπτυξη των Βιολογικών επιστημών και η δυνατότητα παρέμβασης του ανθρώπου σε διάφορες βιολογικές διαδικασίες έκαναν απαραίτητη την ανάπτυξη ενός νέου γνωστικού αντικειμένου, αυτού της Βιοηθικής. Από τη φύση της η Βιοηθική είναι το σημείο τομής διαφορετικών επιστημονικών πεδίων της Βιολογίας που περιλαμβάνουν τη Γενετική, τη Βιοτεχνολογία, τη Βιοϊατρική, ενώ εμπλέκονται και τελείως διαφορετικοί γνωστικοί τομείς όπως η Νομική και η Θεολογία. Τα θέματα που εξετάζει η Βιοηθική είναι εξαιρετικά σοβαρά, όπως: Κλωνοποίηση, κλινικές μελέτες, βλαστοκύτταρα, μεταμοσχεύσεις, πειραματόζωα κλπ., και θα πρέπει να αντιμετωπίζονται σε διακρατικό επίπεδο, ώστε να μην αποτελέσουν παίγνιο στα χέρια ανεύθυνων και άσχετων με το αντικείμενο ομάδων ούτε, πολύ περισσότερο, αντικείμενο εκμετάλλευσης.
  7. Ζητήματα Επεξεργασίας Δεδομένων Υγείας: Η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνίας αλλάζει πολλά από τα χαρακτηριστικά της υγειονομικής φροντίδας και περίθαλψης και παράλληλα αποκαλύπτει νέες προκλήσεις τόσο σε επίπεδο νομοθεσίας όσο και σε επίπεδο ηθικής. Η προστασία των δεδομένων του ασθενή αποτελεί την καρδιά των προβληματισμών που δημιουργεί η εφαρμογή των συστημάτων ηλεκτρονικής υγείας. Εκτενής αναφορά στον Νέο Γενικό Κανονισμό 2016/679 περί προστασίας προσωπικών δεδομένων (GDPR) και οι επιπτώσεις του στους Οργανισμούς/Φορείς Υγείας.

Με την ολοκλήρωση των διαλέξεων, οι φοιτητές/τριες, θα είναι σε θέση κατανοούν τις νέες αντιλήψεις, προβληματισμούς και διλημμάτων, σχετικά με την άσκηση και τους σκοπούς της Ιατρικής και δη της Παιδιατρικής, να αποκτήσουν συγκεκριμένη γνώση και εμπειρία σε καίρια θέματα όπως  Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας, Eνημέρωση του ασθενή, Κατανόηση του ρόλου των γονέων ή εκείνων που έχουν την επιμέλεια του παιδιού στη θεραπευτική διαδικασία, Παραμέληση / Κακοποίηση, Ευθύνη κατά την άσκηση της Παιδιατρικής, Βιοηθική και Ζητήματα Επεξεργασίας Δεδομένων Υγείας, να λάβουν ειδική εκπαίδευση σχετικά με την υποχρέωση του Παιδιάτρου να προσεγγίσει το παιδί και να προσπαθήσει να το ενημερώσει ανάλογα την ηλικία του, ζητώντας παράλληλα τη συνεργασία του κατά τη θεραπευτική διαδικασία.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2021