Παρουσίαση/Προβολή
Κοινωνική θεωρία, δίκαιο και εφαρμογές
(LAW357) - Ελένη Ρεθυμιωτάκη, Γιάννης Φλυτζάνης
Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα παρέχει το απαραίτητο θεωρητικό πλαίσιο για τον φοιτητή/ τη φοιτήτρια για την κατανόηση τόσο των κλασικών όσο και των σύγχρονων κοινωνικών αντιλήψεων για το δίκαιο, οι οποίες εκτίθενται κατά τρόπο συστηματικό, ενόσω τίθενται σε κριτική και διάλογο μεταξύ τους, καθώς και παρουσιάζονται στην ιστορική τους μεταβολή και στις τυχόν μετατοπίσεις τους.
Στον πρώτο κύκλο των εισηγήσεων ανασυγκροτούνται θεμελιώδεις κοινωνι(ολογι)κές προσεγγίσεις του δικαίου, οι οποίες το χαρτογραφούν είτε ως οργανικό τμήμα μιας κοινωνίας αυξανόμενης αλληλεγγύης (E. Durkheim) είτε ως παράγοντα συσκότισης, έκφρασης ή διαμόρφωσης των παραγωγικών σχέσεων (K. Marx) είτε μέσα από την τυπικότητα και τον φορμαλισμό του ως μεταβλητή του εξορθολογισμού της νεωτερικής κοινωνίας (M. Weber).
Στον δεύτερο κύκλο των εισηγήσεων με βάση συγκεκριμένα θέματα-διακυβεύματα επιχειρείται να αρθρωθούν και να αντιπαρατεθούν σύγχρονες κοινωνικές θεωρήσεις του δικαίου. Η πρώτη θεματοποίηση αφορά την απάντηση στο ερώτημα τεχνοκρατία ή δημοκρατία, οπότε και αναπτύσσεται αφενός η συστημική προσέγγιση που αντιμετωπίζει το δίκαιο ως μέσο διακυβέρνησης και αξιολόγησης των κινδύνων των υπερ-πολύπλοκων κοινωνιών (N. Luhmann, G. Teubner) και αφετέρου η κανονιστική κοινωνική θεωρία που το συλλαμβάνει σε συνάρτηση με τη θεμελίωση της δημοκρατικής μορφής ζωής μέσα από τη διαβούλευση ή την αλληλεγγύη (J. Habermas, A. Honneth). Η δεύτερη θεματοποίηση αντιμετωπίζει το δίκαιο είτε ως τμήμα κοινωνικών δομών και σταθεροποιητικό μηχανισμό κοινωνικής αναπαραγωγής (L. Althusser, Ν. Πουλαντζάς) είτε μέσα από κοινωνικούς αγώνες εντός μιας κοινωνίας διαιρέσεων και διαφορών (C. Lefort, E. Balibar, J. Rancière).
Στον τρίτο κύκλο των εισηγήσεων, με βάση χαρακτηριστικά κείμενα των ίδιων των κοινωνικών στοχαστών συλλαμβάνεται: α) το δίκαιο σε σχέση με τις σύγχρονες προβληματικές της βιοπολιτικής (M. Foucault), της αναπαραγωγής των έμφυλων ανισοτήτων (N. Fraser, J. Butler) και της αποδομησιμότητας του (J. Derrida), β) το δημοκρατικό πολίτευμα μέσα από τη θεματική του λαϊκισμού (Ε. Laclau- Ch. Mouffe) και την πρόκληση της κοινωνίας ελέγχου (G. Deleuze) και γ) τα δικαιώματα μέσα από την μετα-αποικιακή θεώρηση του Παγκόσμιου Νότου (B.de S. Santos), εντός μιας κοινωνίας διακινδύνευσης (U. Beck) καθώς και μέσα από τη δημοκρατική συμπερίληψη της διαφοράς και την κριτική της (S. Benhabib, W. Brown).
Ημερομηνία δημιουργίας
Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2017
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα