Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ (Υ)

(GEOL213) -  Αναστασία Φιλιππουπολίτη - Γεωργία Φερμέλη

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στη μουσειακή εκπαίδευση, στη θεωρητική και στην εφαρμοσμένη διάστασή της. Στο πλαίσιο του μαθήματος:

  • Αναλύεται ο εκπαιδευτικός ρόλος του μουσείου σε σχέση με άλλες κεντρικές λειτουργίες του και τεκμηριώνεται η ανάγκη ανάπτυξης συγκροτημένης μουσειακής εκπαιδευτικής πολιτικής.
  • Παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά της μάθησης στο μουσείο και αναλύεται ο εκθεσιακός χώρος και οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες με βάση τις σύγχρονες θεωρίες μάθησης.
  • Εξετάζεται η παιδαγωγική σημασία των μουσειακών αντικειμένων/συλλογών και η διδακτική σημασία της έκθεσης.
  • Επισκοπούνται παραδείγματα εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων.
  • Αναλύονται τυπολογίες εκπαιδευτικών προγραμμάτων μουσείων των θεωρητικών και των θετικών επιστημών (μουσεία επιστημών, αρχαιολογικά μουσεία, μουσεία τέχνης,  κ.λπ.) και αναδεικνύονται οι ιδιαιτερότητες του κάθε τύπου.
  • Αναδεικνύεται η σχέση του μουσείου με το σχολείο για την υποστήριξη της τυπικής εκπαίδευσης.
  • Παρουσιάζονται προγράμματα που εφαρμόζονται από τα μουσεία σε διαφορετικές και ιδιαίτερες ομάδες κοινού.
  • Παρουσιάζεται εκπαιδευτικό υλικό (φύλλα εργασίας, έντυπα, οδηγοί, φάκελοι, μουσειοσκευές, ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό κ.λπ.) και οι αρχές στις οποίες βασίζεται ο σχεδιασμός του.
  • Τεκμηριώνεται η σημασία της αξιολόγησης στα εκπαιδευτικά προγράμματα του μουσείου.

 

ΣΤΟΧΟΙ:

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές και οι φοιτήτριες να:

  • Διαπιστώσουν τη δυναμική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ του μουσείου και του κοινού του με βάση σύγχρονες θεωρίες περί επικοινωνίας και μάθησης,
  • Ενημερωθούν για τα χαρακτηριστικά της μουσειακής εκπαίδευσης σε θεωρητικό επίπεδο και στην πράξη,
  • Εκτιμήσουν τη σημασία του μουσείου ως ενός ιδιαίτερου περιβάλλοντος μη-τυπικής εκπαίδευσης,
  • Γνωρίσουν τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τα προγράμματα που εφαρμόζονται στο μουσειακό χώρο.
  • Εξοικειωθούν με τους τύπους των μουσειακών εκπαιδευτικών προγραμμάτων και τις βασικές αρχές σχεδιασμού και αξιολόγησής τους,
  • Διαπιστώσουν ότι ο εκπαιδευτικός ρόλος του μουσείου χαρακτηρίζεται από πολλαπλές αναφορές, επιρροές και διασυνδέσεις.

 

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα:

  • Αναγνωρίζουν την ανάγκη ανάπτυξης στρατηγικών για την ενίσχυση του εκπαιδευτικού ρόλου του μουσείου.
  • Εκτιμούν τη παιδαγωγική σημασία και αξία των μουσειακών αντικειμένων.
  • Ερμηνεύουν τον υλικό πολιτισμό του μουσείου.
  • Αναγνωρίζουν την παιδαγωγική σημασία των εκθέσεων.
  • Αναλύουν τη δομή των ερμηνευτικών μέσων των εκθέσεων.
  • Γνωρίζουν τις θεωρίες μάθησης και τις σύγχρονες διδακτικές στρατηγικές που εφαρμόζονται στο μουσειακό χώρο.
  • Γνωρίζουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις και μεθόδους που εφαρμόζονται για την ερμηνεία των μουσειακών αντικειμένων και το μετασχηματισμό της πληροφορίας σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
  • Σχεδιάζουν εκπαιδευτικό υλικό για διαφορετικά μουσειακά περιβάλλοντα.
  • Σχεδιάζουν και θα αξιολογούν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για διαφορετικές ομάδες επισκεπτών.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2013