Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Φωνητική της Γαλλικής Γλώσσας: θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές

(FRL355) -  Μαρία Πατέλη

Περιγραφή Μαθήματος

 

6410111-ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ: ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ

 

  • ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

Φιλοσοφική

ΤΜΗΜΑ

Γαλλικής γλώσσας και φιλολογίας

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προπτυχιακό

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

6410111

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Δ’

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Φωνητική της Γαλλικής Γλώσσας: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

 

3

6

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Γενικού υποβάθρου (ΥΜ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

-

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Γαλλική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Ναι

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

https://eclass.uoa.gr/courses/FRL355/

           

 

  • ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι φοιτητές αναμένεται να έχουν

●        εξασκηθεί στον εντοπισμό και τη διάκριση των γαλλικών ήχων και της προσωδίας με τη βοήθεια αντιστοίχων ασκήσεων κλειστού τύπου,

●        εξοικειωθεί επίσης με την ορθογραφική απεικόνιση των γαλλικών ήχων, ενώ σε θεωρητικό επίπεδο έχουν μάθει αφενός τη λειτουργία του φωνητικού μηχανισμού και τη συμβολή του στην παραγωγή ομιλίας και αφετέρου τα χαρακτηριστικά εκείνα των φωνηέντων, των συμφώνων και των ημιφώνων που συντελούν στη σωστή παραγωγή τους,

●        εξασκηθεί στο να αναπαράγουν σωστά τους γαλλικούς ήχους εντάσσοντάς τους σε ολοκληρωμένες προτάσεις μέσα από ασκήσεις επανάληψης, μετασχηματισμού και ανάγνωσης καθώς επίσης και στην αντιστοίχιση μοντέλων επιτονισμού και διαγραμμάτων,

●        ευαισθητοποιηθεί και εξοικειωθεί με ζητήματα υπερτεμαχιακής φωνητικής (συλλαβή, ρυθμός, τονισμός, επιτονισμός) μέσα από αντίστοιχη θεωρητική κατάρτιση.

Γενικές Ικανότητες

●        Ορθή πρόσληψη, αναπαραγωγή και παραγωγή ήχων, τονισμού και επιτονισμού της γαλλικής γλώσσας.

●        Ανάλυση λαθών.

●        Συμμετοχή σε διάδραση.

●        Αυτόνομη και συλλογική εργασία.

  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα συνίσταται στη διάγνωση και διόρθωση λαθών προφοράς ήχων, τονισμού, ρυθμού και επιτονισμού τόσο σε επίπεδο πρόσληψης όσο και σε επίπεδο αναπαραγωγής/παραγωγής προφορικού λόγου. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση σε φωνητικά φαινόμενα που χαρακτηρίζουν το γαλλικό φωνολογικό σύστημα και που δεν υπάρχουν στο αντίστοιχο ελληνικό. Ανάλυση και αιτιολόγηση λαθών σε επίπεδο τεμαχιακής και υπερτεμαχιακής φωνητικής.

1η εβδομάδα:

Οι κλάδοι της φωνητικής. Το φωνητικό και ορθογραφικό αλφάβητο, τα φωνητικά σύμβολα μεταγραφής του γαλλικού προφορικού λόγου.

2η εβδομάδα:

Τρόποι παραγωγής των ήχων και η συμβολή της στοματικής κοιλότητας.

3η εβδομάδα:

Οι ήχοι του γαλλικού φωνολογικού συστήματος: φωνήεντα/σύμφωνα. Ακουστικά χαρακτηριστικά.

4η εβδομάδα:

Τα φωνήεντα της γαλλικής γλώσσας και ο τρόπος παραγωγής τους. Το φωνητικό τραπέζιο. Τα χαρακτηριστικά των φωνηέντων της γαλλικής.

5η εβδομάδα:

Τα φωνήεντα [e/ε],  [ø/œ], [ɔ/ɔ]

6η εβδομάδα:

Τα σύμφωνα της γαλλικής γλώσσας και ο τρόπος παραγωγής τους. Τα χαρακτηριστικά των συμφώνων της γαλλικής.

7η εβδομάδα:

Τα ημίφωνα της γαλλικής γλώσσας [j, ɥ, w].

8η εβδομάδα:

Οι κανόνες προφοράς του [ə].

9η εβδομάδα:

Οι κανόνες προφοράς του [ə].

10η εβδομάδα:

Φαινόμενα υπερτεμαχιακής φωνητικής.

11η εβδομάδα:

Επιτονισμός.

12η εβδομάδα:

Φαινόμενα συνάρθρωσης.

13η εβδομάδα:

Φαινόμενα συνάρθρωσης. Επαναλήψεις.

  • ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο.

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

●        Χρήση Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία (PowerPoint)

●        Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

 

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διδασκαλία

26

Εκπόνηση γραπτών εργασιών

26

Διαδραστική αξιολόγηση των εργασιών/ Ανάλυση λαθών Ασκήσεις διάγνωσης/Εμπέδωσης

13

Μελέτη βιβλιογραφίας και σημειώσεων/Προετοιμασία ασκήσεων

50

Προετοιμασία για τις εξετάσεις

22

Φροντιστήριο

13

Σύνολο μαθήματος

150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

●        Γλώσσα αξιολόγησης: Γαλλική.

●        Υποχρεωτική τελική γραπτή εξέταση/ Ερωτήσεις σύντομης απάντησης, πολλαπλής επιλογής.

●        Κριτήρια αξιολόγησης: ακρίβεια και πληρότητα των απαντήσεων στις ασκήσεις φωνητικής.

●         Σχάρα αξιολόγησης των ασκήσεων φωνητικής που γνωστοποιείται στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

  • ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ενδεικτική βιβλιογραφία

CALLAMAND, M., (1973), L’intonation expressive, exercices systématiques de perfectionnement, Londres, Hachette/Larousse, Coll. Le français dans le monde-B.E.L.C.

GUIMBRETIÈRE, E., (1994), Phonétique et enseignement de l’oral, Paris, Didier / Hatier.

LAURET, B., (2007), Enseigner la prononciation du français : questions et outils, Paris, Hachette FLE, Coll., F.

LÉON, P. L., (1992/1996), Phonétisme et prononciations du français, Paris, Nathan Université, Coll. Fac linguistique.

PAGEL, D., MADELENI, E., WIOLAND, F., (2012), Le rythme du français parlé, Paris, Hachette FLE

PΑΤΕLI, M., FREDET, F., (2009), La phonétique du français, Athènes, Le livre ouvert.

RENARD, R., (1979), Introduction à la méthode verbo-tonale de correction phonétique, Paris, Didier.

ROSSI, M., (1999), L’intonation du système français : description et modélisation, Paris, Ophrys.

THOMAS, J.M.-C., BOUQUIAUX, L., CLOAREC-HEISS, F. (1976), Initiation à la phonétique, phonétique articulatoire et phonétique distinctive, Paris, PUF.

WIOLAND, F., (1991), Prononcer les mots du français, Des sons et des rythmes, Paris, Hachette, Coll. F autoformation.

WIOLAND, F., (2005), La vie sociale des sons du français, Paris, L’Harmattan.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 8 Μαρτίου 2016