Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

(641037) Το ανθρωπιστικό κίνημα του Γαλλικού Διαφωτισμού

(FRL327) -  Ελένη Τατσοπούλου, Αικατερίνη Στεφανάκη

Περιγραφή Μαθήματος

Ο αιώνας του Γαλλικού Διαφωτισμού, ως νέο ανθρωπιστικό κίνημα, μέσα από τα λογοτεχνικά κείμενα.

Η συμβολή των Pierre Bayle, Fontenelle, Montesquieu, Voltaire στη διαμόρφωση της λογοτεχνίας, της φιλοσοφίας και της κοινωνικής προσφοράς.

Η Εγκυκλοπαίδεια και ο ρόλος της στην πνευματική εξέλιξη του λόγου και της κοινωνίας. Ο φιλοσοφικός υλισμός, η ιδέα της ευδαιμονίας και της ευαισθησίας. Ο Προρομαντισμός.

Denis Diderot, Georges-Louis Leclerc de Buffon, Jean-Jacques Rousseau, Bernardin de Saint-Pierre.

(Θεωρία και επιλογή κειμένων)

 

Περίγραμμα του μαθήματος

  • ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

Φιλοσοφική

ΤΜΗΜΑ

Γαλλικής γλώσσας και φιλολογίας

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προπτυχιακό

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

641037

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Γ΄

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το ανθρωπιστικό κίνημα του Γαλλικού Διαφωτισμού

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

 

3

6

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενικού υποβάθρου (ΥΜ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

-

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Γαλλική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Ναι

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

https://eclass.uoa.gr/courses/FRL327/

           
  • ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται:

 

·  να έχουν εξοικειωθεί με το γενικό ιστορικό, κοινωνικοπολιτικό και λογοτεχνικό πλαίσιο του γαλλικού Διαφωτισμού,

·  να έχουν κατανοήσει τις ιδέες των μεγάλων διανοητών του γαλλικού Διαφωτισμού στο πλαίσιο της εποχής τους,

·  να έχουν εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους στη γαλλική γλώσσα,

·  να έχουν βελτιώσει την έκφρασή τους στη γαλλική γλώσσα, σε γραμματικό και συντακτικό επίπεδο.

·  να  είναι σε θέση να συνθέτουν τις γνώσεις  που έχουν αποκομίσει  και να οργανώνουν τον λόγο τους, ώστε να μπορούν να προβούν στον σχολιασμό αποσπασμάτων των  έργων των διανοητών του 18ου αιώνα και να απαντούν σε ανοιχτές ερωτήσεις αναφορικά με την προσφορά αυτών.

Γενικές Ικανότητες

·         Αναζήτηση και συλλογή πληροφοριών από έντυπη ή ηλεκτρονική βιβλιογραφία για τον 18ο αιώνα, τους φιλοσόφους και συγγραφείς του και τα έργα τους.

·         Αναγνώριση των αφηγηματικών τεχνικών και των σχημάτων λόγου που χρησιμοποιούν οι διανοητές και συγγραφείς του 18ου αιώνα στα έργα τους.

·         Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και σύνθεση γνώσεων και πληροφοριών σε οργανωμένο λόγο.

  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα αυτό εστιάζει στο ανθρωπιστικό κίνημα του Γαλλικού Διαφωτισμού, μέσα από λογοτεχνικά κείμενα.

Κυριότεροι άξονες:

·  Οι πρόδρομοι του Διαφωτισμού: Bayle, Fontenelle.

·  Η συμβολή των διανοητών Montesquieu και Voltaire στη διαμόρφωση της λογοτεχνίας, της φιλοσοφίας και της κοινωνικής προσφοράς.

·  Η Εγκυκλοπαίδεια και ο ρόλος της στην πνευματική εξέλιξη του λόγου και της κοινωνίας. Ο φιλοσοφικός υλισμός, η ιδέα της ευδαιμονίας και της ευαισθησίας. (Denis Diderot).

·  Ο Προρομαντισμός (Abbé Prévost, Jean-Jacques Rousseau, Bernardin de Saint-Pierre).

 

1η εβδομάδα:

Επιχειρείται η σκιαγράφηση του ιστορικού, κοινωνικού και του λογοτεχνικού πλαισίου του Γαλλικού Διαφωτισμού και παρουσιάζονται οι σημαίνουσες προσωπικότητες του ανθρωπιστικού αυτού κινήματος.

2η εβδομάδα:

Οι πρόδρομοι του Γαλλικού Διαφωτισμού Pierre Bayle και Fontenelle.

Pierre Bayle, Απόσπασμα του έργου Pensées diverses sur la Comète (1683).

3η εβδομάδα:

Ο Abbé Prévost και οι απαρχές του προρομαντισμού.

Abbé Prévost, Απόσπασμα του έργου Manon Lescaut (1731).

4η εβδομάδα:

Ο Montesquieu και οι απόψεις του για την κοινωνική και  πολιτική οργάνωση.

Montesquieu, Απόσπασμα του έργου Lettres persanes (1721) (Α΄ μέρος).

5η εβδομάδα:

Montesquieu, Απόσπασμα του έργου Lettres persanes (1721) (Β΄ μέρος).

6η εβδομάδα:

Montesquieu, Απόσπασμα του έργου De l’Esprit des lois (1748).

7η εβδομάδα:

Ο Voltaire και οι απόψεις του περί ανεκτικότητας στους τομείς της θρησκείας και της πολιτικής.

Voltaire, Απόσπασμα του έργου Zadig (1748).

8η εβδομάδα:

Voltaire, Αποσπάσματα του έργου Candide (1759).

9η εβδομάδα:

Το εγχείρημα της Εγκυκλοπαίδειας και η συμβολή του Diderot.

10η εβδομάδα:

Μελέτη ενός λήμματος της Εγκυκλοπαίδειας (1751-1772).

11η εβδομάδα:

Μελέτη ενός δεύτερου λήμματος της Εγκυκλοπαίδειας (1751-1772).

12η εβδομάδα:

Ο Jean-Jacques Rousseau και οι απόψεις του για την κοινωνία και την εκπαίδευση .

Jean-Jacques Rousseau, Απόσπασμα του έργου Discours sur l’origine et les fondements de l'inégalité parmi les hommes (1755).

13η εβδομάδα:

Jean-Jacques Rousseau, Απόσπασμα του έργου Émile (1762).

(Τα κείμενα είναι ενδεικτικά και μπορούν να αλλάξουν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.)

  • ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

·         Χρήση του e-class για την ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού και την επικοινωνία με τους φοιτητές.

  • Παρουσιάσεις PowerPoint.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

 

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

14

Εργαστηριακή Άσκηση (Ανάλυση κειμένων μέσα στην τάξη με διαδραστική διδασκαλία)

24

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας (στην τάξη από τον διδάσκοντα)

1

Συγγραφή εργασιών και χρήση προτεινόμενης βιβλιογραφίας

32

Μελέτη κειμένων και σημειώσεων  και χρήση προτεινόμενης βιβλιογραφίας

39

Επαναλήψεις

27

Φροντιστήριο

13

Σύνολο μαθήματος

150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

·         Γλώσσα Αξιολόγησης: Γαλλική

·         Γραπτές εργασίες  προτείνονται στους φοιτητές στο τέλος κάθε διδαγμένου κειμένου.

·         Γραπτή εξέταση: Οι φοιτητές καλούνται να απαντήσουν σε μία ερώτηση θεωρητική η οποία αφορά την προσφορά κάποιου διανοητή του 18ου αιώνα (50% του βαθμού) και σε μία ερώτηση η οποία αναφέρεται σε ένα διδαγμένο κείμενο (50% του βαθμού).

·         Ο τρόπος εξέτασης είναι προσβάσιμος στο e-class του μαθήματος.

 

Σημείωση: Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που έχει επιβάλει η πανδημία, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, η εξέταση είναι προφορική εξ αποστάσεως και  διεξάγεται ως εξής:

Στην προφορική εξέταση, οι φοιτητές εξετάζονται κατά ομάδες 3-4 ατόμων και καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούν ένα διδαγμένο κείμενο, το οποίο κληρώνεται για κάθε ομάδα.

  • ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Charpentier Michel et Charpentier Jeanne, XVIIIe siècle. Littérature textes et documents, Paris, Nathan, 1988.

Dagen Jean et Dagen Janine, Anthologie de la littérature française, XVIIIe siècle, Paris, Hachette, Le Livre de Poche, 1995.

Darcos Xavier et Tartayre Bernard,  Le XVIIIe siècle en littérature, Paris, Hachette, 1986.

Delon Michel et Malandain Pierre, Littérature française du XVIIIe siècle, Paris, PUF, 1996.

Didier Béatrice, Histoire de la littérature française du XVIIIe siècle, Paris, Nathan, 1992.

        Goldzink Jean, Histoire de la littérature française : XVIIIe siècle, Paris, Bordas, 1993.

Lagarde André et Michard Laurent, XVIIIe siècle : les grands auteurs français du programme: anthologie et histoire littéraire, Paris, Bordas, 1985.

Mauzi Robert, Précis de littérature française du XVIIIe siècle, Paris, PUF, 1990.

Nouailhac Irène et Narteau Carole, Littérature française : Le XVIIIe siècle, Paris, J’ai lu, coll. « Librio Mémo », 2009.

Versini, Laurent, Littérature française : le XVIIIe siècle, Nancy, Presses universitaires de Nancy, 1988.

Vier Jacques, Histoire de la littérature française : XVIIIe siècle (2 volumes), Paris, A. Colin, 1965-1970.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 20 Αυγούστου 2014