Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Νέες μορφές γραφής στην Ποίηση και το Μυθιστόρημα του 20ού και 21ου αιώνα (641093)

(FRL277) -  Ελένη Τατσοπούλου

Περιγραφή Μαθήματος

Στο μάθημα αυτό διερευνώνται οι καινοτόμες μορφές γραφής, οι οποίες ανανέωσαν τη γαλλική ποίηση και το γαλλικό μυθιστόρημα κατά τον 20ό και τον 21ο αιώνα έως τις μέρες μας. Εξετάζεται η εξέλιξη του πεζού και του ποιητικού λόγου κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου, με έμφαση στις νέες υφολογικές τάσεις και τους πρωτότυπους τρόπους έκφρασης, στο πλαίσιο των κυρίαρχων πολιτιστικών, ιδεολογικών και αισθητικών παραμέτρων.Μελέτη αντιπροσωπευτικών πεζών κειμένων και ποιημάτων - Commentaire composé.

 

Περίγραμμα μαθήματος

  • ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

Φιλοσοφική

ΤΜΗΜΑ

Γαλλικής γλώσσας και φιλολογίας

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προπτυχιακό

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

641093

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

E΄, Ζ΄

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Νέες μορφές γραφής στην ποίηση και το μυθιστόρημα του 20ού και του 21ου αιώνα 

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

 

3

5                                                                                                                                                                                                    

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Ειδικού υποβάθρου (ΜΥΕ)

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

641028

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Γαλλική

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Ναι

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

https://eclass.uoa.gr/courses/FRL277/

           
  • ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται:

·  να γνωρίζουν  το γενικό ιστορικό, κοινωνικοπολιτικό και λογοτεχνικό πλαίσιο του 20ού  και του 21ου αιώνα στη Γαλλία,

·  να έχουν εξοικειωθεί με στοιχεία της θεωρίας της λογοτεχνίας, με τις νέες υφολογικές τάσεις και τους πρωτότυπους τρόπους έκφρασης καινοτόμων γάλλων ή γαλλόφωνων πεζογράφων και ποιητών του 20ού και του 21ου αιώνα,

·  να έχουν εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους στη γαλλική γλώσσα,

·  να έχουν βελτιώσει την έκφρασή τους στη γαλλική γλώσσα, σε γραμματικό και συντακτικό επίπεδο,

·  να είναι σε θέση να συνθέτουν τις γνώσεις που έχουν αποκομίσει και να οργανώνουν τον λόγο τους ώστε να μπορούν να προβούν στον λογοτεχνικό σχολιασμό (commentaire composé) αποσπασμάτων έργων  γάλλων ή γαλλόφωνων λογοτεχνών (πεζογράφων και ποιητών) του 20ού και του 21ου αιώνα.

Γενικές Ικανότητες

·  Συλλογή πληροφοριών  από έντυπη ή ηλεκτρονική βιβλιογραφία για τον 20ό και τον 21ο  αιώνα, τους πεζογράφους, τους ποιητές και  τα έργα τους.

·  Αναγνώριση των αφηγηματικών τεχνικών και των σχημάτων λόγου που χρησιμοποιούν οι καινοτόμοι συγγραφείς του 20ού και του 21ου αιώνα στα έργα τους.

·  Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και σύνθεση γνώσεων και πληροφοριών σε οργανωμένο λόγο.

  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στο μάθημα αυτό, διερευνώνται οι καινοτόμες μορφές γραφής, οι οποίες ανανέωσαν τη γαλλική ποίηση και το γαλλικό μυθιστόρημα κατά τον 20ό και τον 21ο αιώνα έως τις μέρες μας. Εξετάζεται η εξέλιξη του πεζού και του ποιητικού λόγου κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου, με έμφαση στις νέες υφολογικές τάσεις και τους πρωτότυπους τρόπους έκφρασης, στο πλαίσιο των κυρίαρχων πολιτιστικών, ιδεολογικών και αισθητικών παραμέτρων. Μελέτη του μυθιστορήματος 14 του Jean  Echenoz και αντιπροσωπευτικών αποσπασμάτων άλλων μυθιστορημάτων ή διηγημάτων και ποιημάτων του 20ού και του 21ου αιώνα. Commentaire composé.

1η εβδομάφα:

Επιχειρείται η σκιαγράφηση του ιστορικο-κοινωνικού και του λογοτεχνικού πλαισίου του 20ού και του 21ου αιώνα και παρουσιάζονται οι κυριότερες λογοτεχνικές τάσεις.

2η εβδομάδα:

Παρουσίαση της τεχνικής του Commentaire composé.

3η εβδομάδα:

Ο Henri Michaux και ο εξορκισμός του απειλητικού κόσμου.

Henri Michaux, Ανάλυση ενός ποιήματος από τη συλλογή La nuit remue (1935).

4η εβδομάδα:

Ο Francis Ponge και η προσέγγιση των αντικειμένων.

Francis Ponge, Ανάλυση δύο ποιημάτων από τις συλλογές Le parti pris des choses (1942) και La rage de l’expression (1952).

5η εβδομάδα:

Jacques Prévert, o αντικομφορμιστής ποιητής

Jacques Prévert, Ανάλυση ενός ποιήματος από τη συλλογή Paroles (1946).

6η εβδομάδα:

Ο Philippe Jaccottet και η ώσμωση ορατών και αοράτων.

Philippe Jaccottet, Ανάλυση ενός ποιήματος από τη συλλογή L’Ignorant (1958).

7η εβδομάδα:

Ο Jean-Marie Gustave Le Clézio και η ιδιαίτερη σχέση του ανθρώπου με τη φύση.

Jean-Marie Gustave Le Clézio, Απόσπασμα από το διήγημα «La roue d’eau », Mondo et autres histoires (1978).

8η εβδομάδα:

Serge Doubrovsky, ο επινοητής του όρου «autofiction ».

Serge Doubrovsky, Απόσπασμα από το έργο Un Homme de passage (2011).

9η-13η εβδομάδα:

Τα πέντε τελευταία μαθήματα αφιερώνονται στην ανάλυση του καινοτόμου μυθιστορήματος 14 του Jean Echenoz το οποίο εκδόθηκε το 2012.

(Τα κείμενα είναι ενδεικτικά και μπορούν να αλλάξουν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.)

  • ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

·         Χρήση του e-class για την ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού και την επικοινωνία με τους φοιτητές.

·         Παρουσιάσεις PowerPoint.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

 

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

14

Εργαστηριακή Άσκηση (Ανάλυση κειμένων μέσα στην τάξη με διαδραστική διδασκαλία)

24

Μελέτη και ανάλυση βιβλιογραφίας (στην τάξη από τον διδάσκοντα)

1

Μελέτη κειμένων και σημειώσεων  και χρήση προτεινόμενης βιβλιογραφίας

25

Συγγραφή εργασιών και χρήση προτεινόμενης βιβλιογραφίας

24

Επαναλήψεις

24

Φροντιστήριο

13

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

  • Γλώσσα Αξιολόγησης: Γαλλική
  • Γραπτές εργασίες  προτείνονται στους φοιτητές στο τέλος κάθε διδαγμένου κειμένου.
  • Η εξέταση είναι γραπτή και συνίσταται στο commentaire composé ενός διδαγμένου κειμένου.
  • Ο τρόπος εξέτασης είναι προσβάσιμος στο e-class του μαθήματος.

 

Σημείωση: Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που έχει επιβάλει η πανδημία, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, η εξέταση είναι προφορική εξ αποστάσεως και  διεξάγεται ως εξής:

Στην προφορική εξέταση, οι φοιτητές εξετάζονται κατά ομάδες 3-4 ατόμων και καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούν ένα διδαγμένο κείμενο, το οποίο κληρώνεται για κάθε ομάδα. Οι φοιτητές πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσουν και σε θεωρητικές ερωτήσεις σχετικά με τις τάσεις της γαλλικής λογοτεχνίας του 20ού και του 21ου  αιώνα.

  • ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Ιστορία της λογοτεχνίας

BERSANI Jacques, AUTRAND Michel [et al.], La Littérature en France depuis 1945, Paris, Bordas, 1980.

BLANCKEMAN Bruno et MURA-BRUNEL Aline, Le roman français au tournant du XXIe siècle, Paris, Presses Sorbonne Nouvelle, 2005.

DARCOS Xavier, BOISSINOT Alain [et al.], Le XXe siècle en littérature, Paris, Hachette, 1989.

LABOURET Denis, Histoire de la littérature française des XXe et XXIe siècles, Paris, Armand Colin, 2018.

LAGARDE André, MICHARD Laurent [et al.], XXe siècle, Paris, Bordas, 1973.

LAUVERGNAT-GAGNIÈRE Christiane, PAUPERT Anne [et al.], Précis de littérature française, Paris, Armand Colin, 2010.

LECHERBONNIER Bernard, RINCÉ Dominique [et al.], Littérature (Textes et documents) : XXe siècle, Paris, Nathan, 2004.

LIGNY DE Cécile et ROUSSELOT Manuela, Littérature française, Paris, Nathan, 2006.

NOUAILHAC Irène et NARTEAU Carole, Littérature française. Le XXe siècle, Paris, J’ai lu, coll. « Librio Mémo », 2009.

ROBICHEZ Jacques (dir.), Précis de littérature française du XXe siècle, Paris, Presses universitaires de France, 1985.

ROBOLY Dimitri, Panorama de la littérature française : du Moyen Âge au XXe siècle, Athènes, Editions Dimitri Roboly, 2009.

RODRIGUES Jean-Marc, XXe siècle (1892-1944), Gilles VANNIER, XXe siècle (1945-1988),  Paris, Bordas, 1988.

SIMON Pierre-Henri, Histoire de la littérature française au XXe siècle : 1900-1950, Paris, Armand Colin, 1957.

VERCIER Bruno et LECARME Jacques (dir.),  La Littérature en France depuis 1968,  Paris, Bordas, 1982.

VERCIER Bruno et VIART Dominique, La littérature française au présent, Paris, Bordas, 2008.

VIART Dominique et RUBINO Gianfranco, Écrire le présent, Paris, Armand Colin, 2013.

WALZER Pierre-Olivier et BRÉE Germaine, Le XXe siècle, t. I 1896-1920, t. II 1920-1970, Paris, Arthaud, 1975-1978.

 

Θεωρία της λογοτεχνίας και υφολογία

BETH Axelle et MARPEAU Elsa, Figures de style, Paris, Éditions J’ai lu, coll. « Librio Mémo », 2005.

CARRIER-NAYROLLES Françoise, Le commentaire littéraire (Toutes séries), Paris, Hachette, 1995.

DÜRRENMATT Jacques, Stylistique de la poésie, Paris, Belin, coll. « Atouts Lettres », 2005

GENETTE Gérard, Figures III, Paris, Seuil, coll. « Poétique », 1972.

HERSCHBERG Pierrot Anne,  Stylistique de la prose, Paris, Belin, coll. «Belin  Sup Lettres », 2003.

 JARRETY Michel, Lexique des termes littéraires, Paris, Hachette, Le Livre de Poche, 2000.

REUTER Yves, Introduction à l'analyse du roman, Paris, Armand Colin,  coll. «Lettres sup »,  2009.

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2012