Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Από την πρωτοπορία έως το μεταμοντέρνο στο μυθιστόρημα και την ποίηση (641028)

(FRL259) -  Ελένη Τατσοπούλου

Περιγραφή Μαθήματος

Αναφορά στη γαλλική λογοτεχνία - Ποίηση, Μυθιστόρημα - του 19ου αιώνα.

Εμφάνιση των διαφόρων πρωτοποριακών ρευμάτων στην  Ευρώπη. Η κατάργηση των στεγανών και η αλληλεπίδραση ανάμεσα στη λογοτεχνία και τις άλλες τέχνες.

Οι εξελίξεις και οι μετασχηματισμοί στη γαλλική ποίηση και το γαλλικό μυθιστόρημα κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα.

Μελέτη αντιπροσωπευτικών λογοτεχνικών κειμένων - Commentaire composé.

 

Περίγραμμα του μαθήματος

  • ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ

Φιλοσοφική

ΤΜΗΜΑ

Γαλλικής γλώσσας και φιλολογίας

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προπτυχιακό

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

641028

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Δ΄

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Από την πρωτοπορία έως το μεταμοντέρνο στο μυθιστόρημα και την ποίηση

ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ

 

3

5

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Γενικού υποβάθρου (ΥΜ)

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

-

 

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:

Γαλλική

 

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Ναι

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

https://eclass.uoa.gr/courses/FRL259/

         

 

  • ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να:

·  έχουν εξοικειωθεί με το γενικό ιστορικό, κοινωνικοπολιτικό και λογοτεχνικό πλαίσιο του 20ού αιώνα,

·  έχουν κατανοήσει τα λογοτεχνικά κινήματα του 20ού αιώνα και ορισμένα αντιπροσωπευτικών  έργων της περιόδου αυτής,

·  έχουν εμπλουτίσει το λεξιλόγιό τους στη γαλλική γλώσσα,

·  έχουν βελτιώσει την έκφρασή τους στη γαλλική γλώσσα, σε γραμματικό και συντακτικό επίπεδο,

·  είναι σε θέση να συνθέτουν τις γνώσεις που έχουν αποκομίσει  και να οργανώνουν τον λόγο τους, ώστε να μπορούν να προβούν στον λογοτεχνικό σχολιασμό (commentaire composé) αποσπασμάτων  έργων  των λογοτεχνών (πεζογράφων και ποιητών) του 20ού αιώνα.

Γενικές Ικανότητες

·  Αναζήτηση και συλλογή πληροφοριών από έντυπη ή ηλεκτρονική βιβλιογραφία για τον 20ό αιώνα, τους πεζογράφους, τους ποιητές και τα έργα τους.

·  Αναγνώριση των αφηγηματικών τεχνικών και των σχημάτων λόγου που χρησιμοποιούν οι συγγραφείς του 20ού αιώνα στα έργα τους.

·  Aνάπτυξη της κριτικής σκέψης και σύνθεση γνώσεων και πληροφοριών σε οργανωμένο λόγο.

 

  • ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στο μάθημα αυτό, εξετάζονται οι εξελίξεις στη γαλλική ποίηση και το γαλλικό μυθιστόρημα κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Επίσης, παρουσιάζονται τα κυριότερα λογοτεχνικά ρεύματα στην ποίηση και το μυθιστόρημα από την πρωτοπορία έως το μεταμοντέρνο: ο ντανταϊσμός, ο υπερρεαλισμός, ο υπαρξισμός, η λογοτεχνία του παραλόγου, το νέο μυθιστόρημα και μελετώνται αποσπάσματα αντιπροσωπευτικών έργων.

1η εβδομάδα:

Επιχειρείται η σκιαγράφηση του ιστορικο-κοινωνικού και του λογοτεχνικού πλαισίου του 20ού αιώνα και παρουσιάζονται τα κυριότερα λογοτεχνικά ρεύματα αυτής της περιόδου.

2η εβδομάδα:

Παρουσίαση της τεχνικής του Commentaire composé

3η εβδομάδα:

Η Αναζήτηση του χαμένου χρόνου και η γέννηση της συγγραφικής κλίσης.

Marcel Proust, Απόσπασμα του έργου À la Recherche du temps perdu, t. I, Du côté de chez Swann (1913) (A΄).

4η εβδομάδα:

Marcel Proust,  Απόσπασμα του έργου À la Recherche du temps perdu, t. I, Du côté de chez Swann  (1913) (Β΄).

5η εβδομάδα:

Guillaume Apollinaire, ο εισηγητής του Νέου Πνεύματος.

Guillaume Apollinaire, Ανάλυση ενός ποιήματος της συλλογής Alcools (1913).

6η εβδομάδα:

Ο Paul Valéry και η «καθαρή ποίηση».

Paul Valéry, Ανάλυση ενός ποιήματος της συλλογής Charmes (1922).

7η εβδομάδα:

Ο υπερρεαλισμός.

Paul Eluard, Ανάλυση ενός ποιήματος της συλλογής Les Dessous d’une vie (1926).

8η εβδομάδα:

Ο υπερρεαλισμός.

André Breton, Απόσπασμα του έργου Nadja (1928).

9η εβδομάδα:

Ο υπαρξισμός.

Jean-Paul Sartre,  Απόσπασμα του έργου La Nausée (1938).

10η εβδομάδα:

Η φιλοσοφία του παραλόγου.

Albert Camus, Απόσπασμα του έργου L’Étranger (1942) (Α΄).

11η εβδομάδα:

Albert Camus Απόσπασμα του έργου L’Étranger (1942) (Β΄).

12η εβδομάδα:

Το Νέο Μυθιστόρημα.

Alain Robbe-Grillet, Απόσπασμα του έργου La Jalousie (1957).

(Τα κείμενα είναι ενδεικτικά και μπορούν να αλλάξουν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.)

  • ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ.

Πρόσωπο με πρόσωπο

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

  • Χρήση του e-class για την ανάρτηση εκπαιδευτικού υλικού και την επικοινωνία με τους φοιτητές.
  • Παρουσιάσεις PowerPoint.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

 

Δραστηριότητα

Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

15

Εργαστηριακή Άσκηση (Ανάλυση κειμένων μέσα στην τάξη με διαδραστική διδασκαλία )

23

Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας (στην τάξη από τον διδάσκοντα)

1

Μελέτη κειμένων και σημειώσεων  και χρήση προτεινόμενης βιβλιογραφίας

25

Εκπόνηση εργασιών και χρήση προτεινόμενης βιβλιογραφίας

24

Επαναλήψεις

24

Φροντιστήριο

13

Σύνολο μαθήματος

125

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

·         Γλώσσα αξιολόγησης: Γαλλική

·         Γραπτές εργασίες  προτείνονται στους φοιτητές στο τέλος κάθε διδαγμένου κειμένου.

·         Η εξέταση είναι γραπτή και προφορική.

 

Η γραπτή εξέταση συνίσταται στο commentaire composé ενός διδαγμένου κειμένου, υπό την καθοδήγηση ορισμένων ερωτήσεων. Το commentaire composé βαθμολογείται στα δέκα (10).

Όσοι φοιτητές πάρουν τουλάχιστον πέντε (5/10) στην γραπτή εξέταση έχουν το δικαίωμα να παρουσιαστούν στην προφορική εξέταση.

Στην προφορική εξέταση, οι φοιτητές εξετάζονται κατά ομάδες 3-4 ατόμων και καλούνται να απαντήσουν σε ερωτήσεις που αφορούν ένα διδαγμένο κείμενο, το οποίο κληρώνεται για κάθε ομάδα. Οι φοιτητές πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσουν και σε θεωρητικές ερωτήσεις σχετικά με τις τάσεις της γαλλικής λογοτεχνίας του 20ού αιώνα. Η προφορική εξέταση βαθμολογείται στα δέκα (10).

Ο τελικός βαθμός  του μαθήματος προκύπτει από τον μέσο όρο της γραπτής και της προφορικής εξέτασης, υπό την προϋπόθεση ότι ο φοιτητής έχει πάρει τουλάχιστον πέντε (5/10) στα γραπτά και πέντε (5/10) στα προφορικά.

Σε περίπτωση που ο φοιτητής δεν πάρει τουλάχιστον πέντε (5/10) στα γραπτά και πέντε (5/10) στα προφορικά, οφείλει να παρουσιαστεί εκ νέου στη γραπτή και την προφορική εξέταση του μαθήματος στην επόμενη εξεταστική περίοδο.

·         Ο τρόπος εξέτασης είναι προσβάσιμος στο e-class του μαθήματος.

Σημείωση: Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που έχει επιβάλει η πανδημία, κατά το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021, η εξέταση  είναι προφορική εξ αποστάσεως και διεξάγεται όπως περιγράφεται ανωτέρω.

  • ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Ιστορία της λογοτεχνίας

BERSANI Jacques, AUTRAND Michel [et al.], La Littérature en France depuis 1945, Paris, Bordas, 1980.

DARCOS Xavier, BOISSINOT Alain [et al.], Le XXe siècle en littérature, Paris, Hachette, 1989.

LAGARDE André, MICHARD Laurent [et al.], XXe siècle, Paris, Bordas, 1973.

LAUVERGNAT-GAGNIÈRE Christiane, PAUPERT Anne [et al.], Précis de littérature française, Paris, Armand Colin, 2010.

LECHERBONNIER Bernard, RINCÉ Dominique [et al.], Littérature (Textes et documents) : XXe siècle, Paris, Nathan, 2004.

LIGNY DE Cécile et ROUSSELOT Manuela, Littérature française, Paris, Nathan, 2006.

NARTEAU Carole et NOUAILHAC Irène, Littérature française. Le XXe siècle, Paris, J’ai lu, coll. « Librio Mémo », 2009.

ROBICHEZ Jacques (dir.), Précis de littérature française du XXe siècle, Paris, Presses universitaires de France, 1985.

ROBOLY Dimitri, Panorama de la littérature française : du Moyen Âge au XXe siècle, Athènes, Dimitri Roboly, 2009.

RODRIGUES Jean-Marc, XXe siècle (1892-1944), Gilles VANNIER, XXe siècle (1945-1988),  Paris, Bordas, 1988.

SIMON Pierre-Henri, Histoire de la littérature française au XXe siècle : 1900-1950, Paris, Armand Colin, 1957.

ΤADIÉ Jean-Yves, Le roman au XXe siècle, Paris, Belfond, 1996.

WALZER Pierre-Olivier et BRÉE Germaine, Le XXe siècle, t. I : 1896-1920, t. II: 1920-1970, Paris, Arthaud, 1975-1978.

 

Θεωρία της λογοτεχνίας και υφολογία

BETH Axelle et MARPEAU Elsa, Figures de style, Paris, J’ai lu, coll. « Librio Mémo», 2005.

CARRIER-NAYROLLES Françoise, Le commentaire littéraire (Toutes séries), Paris, Hachette, 1995.

DÜRRENMATT Jacques, Stylistique de la poésie, Paris, Belin, coll. « Atouts Lettres », 2005.

GENETTE Gérard, Figures III, Paris, Seuil, coll. « Poétique », 1972.

HERSCHBERG Pierrot Anne,  Stylistique de la prose, Paris, Belin, coll. «Belin  Sup Lettres», 2003.

JARRETY Michel, Lexique des termes littéraires, Le Livre de Poche, 2000.

REUTER Yves, Introduction à l'analyse du roman, Paris, Armand Colin,  coll. «Lettres sup»,  2009.

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τετάρτη 11 Απριλίου 2012