Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Τραγωδίες Γυναικών

(ENL452) -  Ασπασία Βελισσαρίου

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα εξετάζει εμβληματικά έργα του ευρωπαϊκού θέατρου του 19ου και 20ου αιώνα, που αναδεικνύουν την τραγικότητα της γυναίκειας ύπαρξης εξαιτίας του επικαθορισμού της από τις κυρίαρχες πατριαρχικές ιδεολογίες οι οποίες, παρά τις βαθμιαίες κοινωνικές βελτιώσεις ως προς τις δυνατότητες του γυναικείου αυτοκαθορισμού, παραμένουν ουσιαστικά  αναλλοίωτες. Η συγκριτική αυτή προσέγγιση αναδεικνύει τις παραπάνω συνθήκες. Εστιάζει στην αντίσταση των ηρωίδων στις άκαμπτες ιδεολογικές επιταγές ως προς την έμφυλη ‘κανονικότητα’ και στην επακόλουθη θυματοποίηση τους, που προέρχεται από την εξάσκηση του απαγορευτικού για αυτές δικαιώματος στην ατομική τους ελευθερία. Μεθοδολογική προϋπόθεση του μαθήματος είναι ότι οι άνδρες συγγραφείς επιλέγουν την τραγική ηρωίδα ως προνομιακό εκφραστή της δικής τους κριτικής αναρώτησης πάνω στις κυρίαρχες σχέσεις εξουσίας.

 

Henrik Ibsen, A Doll’s House [1879]

…………….Hedda Gabler [1890]

August Strindberg, Miss Julie [1888]

John Millington Synge, The Shadow of the Glen [1903]

 Sean O’ Casey, Juno and the Paycock [1924]

This comparative course examines emblematic tragedies from late 19th-century Norway to early 20th-century Ireland, whose heroines inscribe the victimization of women by the patriarchal ideologies of the eras in which they were produced. While taking into consideration the increasing opportunities for female self-determination, it insists on the basic ideological principles that determine gender ‘normality’, which remained the same. Its methodological premise is that the male writers of these tragedies chose female figures as a privileged means by which they express their own interrogation of and dissatisfaction with the prevalent paradigm of relations of power in the social sphere. The inevitable victimization of the tragic heroines is brought about by their attempt towards self-emancipation, which is socially forbidden, and especially by the exertion of the right to dispose of themselves sexually in the way they wish.

Henrik Ibsen, A Doll’s House [1879]

…………….Hedda Gabler [1890]

August Strindberg, Miss Julie [1888]

John Millington Synge, The Shadow of the Glen [1903]

 Sean O’ Casey, Juno and the Paycock [1924]

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 27 Σεπτεμβρίου 2018