Παρουσίαση/Προβολή
Φοιτητική Συμμετοχή και Φοιτητοκεντρική Μάθηση
(74ΤΕΚ910) - Ολυμπία Παπαϊωάννου
Περιγραφή Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν το επιστημονικό πεδίο της φοιτητοκεντρικής μάθησης στην ανώτατη εκπαίδευση στο πλαίσιο της φοιτητικής συμμετοχής σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Ειδικότερα, επιδιώκεται οι φοιτητές/τριες: Α. Σε επίπεδο γνώσεων · Να προσδιορίσουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις, τις αρχές, τις περιοχές εφαρμογής και τις πρακτικές όψεις της φοιτητοκεντρικής μάθησης σε σχέση με το ζήτημα της φοιτητικής συμμετοχής στην ανώτατη εκπαίδευση. · Να κατανοήσουν τα προτεινόμενα μοντέλα οργάνωσης της φοιτητοκεντρικής μάθησης στον ευρωπαϊκό και στον ελληνικό χώρο. Β. Σε επίπεδο δεξιοτήτων · Να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες φοιτητοκεντρικής μάθησης. · Να επεξεργάζονται μελέτες περίπτωσης σε σχέση με μορφές δικής τους συμμετοχής στις διαδικασίες φοιτητοκεντρικής μάθησης. Γ. Σε επίπεδο στάσεων · Να αναγνωρίσουν την χρησιμότητα και τους τρόπους υλοποίησης των διαδικασιών φοιτητοκεντρικής μάθησης του πανεπιστημίου. Θεματικές ενότητες και περιεχόμενο του μαθήματος:
Εννοιολογικές προσεγγίσεις- Μοντέλα οργάνωσης- Θεωρητικές προσεγγίσεις- Διαστάσεις, μορφές και επίπεδα.
Προσδιορισμός του πεδίου της φοιτητοκεντρικής μάθησης- Θέσεις και αντιλήψεις- Ευρωπαϊκές πολιτικές και προτάσεις για την προώθηση της φοιτητοκεντρικής μάθησης- Βέλτιστες πρακτικές εφαρμογές της φοιτητοκεντρικής μάθησης σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο.
Τρόποι υλοποίησης της φοιτητοκεντρικής μάθησης βάσει του προτύπου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) πρώην Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας (ΑΔΙΠ)- Η φοιτητοκεντρική μάθηση ως άξονας πιστοποίησης των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΠΣ) του πανεπιστημίου.
Μελέτες περίπτωσης σε σχέση με τις διαδικασίες φοιτητοκεντρικής μάθησης στον πανεπιστημιακό χώρο. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ -Σημειώσεις από τη διδάσκουσα -Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία ΑΔΙΠ (2021). Υπόδειγμα για τη σύνταξη Πρότασης Πιστοποίησης του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας του Ιδρύματος. Αθήνα. Ανακτήθηκε από https://www.ethaae.gr/el/diasfalisi-poiotitas/ypodeigmata-protaseon-pistopoiisis Γουβιάς, Δ & Θεριανός, Κ. (2014). Εκπαιδευτική Πολιτική. Αθήνα: Gutenberg. ΕΘΑΑΕ (2021). Υπόδειγμα Πρότασης Πιστοποίησης Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών. Αθήνα. Ανακτήθηκε από https://www.ethaae.gr/el/diasfalisi-poiotitas/ypodeigmata-protaseon-pistopoiisis ΕΘΑΑΕ (2021). Ετήσια Έκθεση για την ποιότητα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αθήνα. Ανακτήθηκε από https://www.ethaae.gr/images/articles/etisies_ekthesis_HAHE/%CE%95%CF%84%CE%AE%CF%83%CE%B9%CE%B1_%CE%88%CE%BA%CE%B8%CE%B5%CF%83%CE%B7_%CE%95%CE%98%CE%91%CE%91%CE%95_2021.pdf ΕΚΠΑ (2018). Πιστοποίηση του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΚΠΑ. Γραφείο Τύπου ΕΚΠΑ. Ανακτήθηκε από https://modip.uoa.gr/diasfalisi_poiotitas/esdp_ekpa/ Ευρυδίκη (2012). Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης το 2012: Έκθεση Εφαρμογής της Διαδικασίας της Μπολόνια. Ανακτήθηκε από https://eclass.hua.gr/modules/document/file.php/UNI106/EXAE%202012_Ekthesi%20efarmogis%20Diadikasias%20Bolonia_138_EL.pdf Καβασακάλης, Α. (2014). Το εκκρεμές των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στην ανώτατη εκπαίδευση μέσα από το παράδειγμα των πολιτικών αξιολόγησης και διασφάλισης της ποιότητας στα ΑΕΙ τα τελευταία 40 έτη. Academia, A Publication of Higher Education Network, vol.4, No.1, ISSN 2241-1402, 37-76. Κλάδης, Δ. (2012). Διοίκηση των πανεπιστημίων: Δημοκρατία ή /και αποτελεσματικότητα; Academia, A Publication of the Higher Education Network, 2(1), 5-29, ISSN 2241-1402. Κλάδης, Δ. (2014). Συνδέοντας τις Μεταρρυθμίσεις και αντιμεταρρυθμίσεις στα ελληνικά πανεπιστήμια (1974 -2014). Πολιτική με τις κοινωνικές δυναμικές. Academia, A Publication of the Higher Education Policy Network, 4(1), ISSN 2241-1402. Κυπριανός, Π. (2016). Ενεργοί διδασκόμενοι, παθητικοί διαχειριστές: Η διοίκηση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και η συμμετοχή των φοιτητών. Academia, A Publication of Higher Education Network, 1, ISSN 2241-1402. ΜΟΔΙΠ/ ΕΚΠΑ, (2015). Έκθεση Αυτοαξιολόγησης ΕΚΠΑ. Ανακτήθηκε από https://modip.uoa.gr/el/ektheseis/ekthesi_aytoaxiologisis_ekpa/ Μπουρλετίδης, Κ. (2012). Αξιολόγηση Πανεπιστημιακού Ιδρύματος-ΤμήματοςΥποδομών και Υπηρεσιών. Διάλεξη στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Αξιολόγηση και διασφάλιση ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση», Κέντρο Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης. Αθήνα: ΕΚΠΑ. Παπαδιαμαντάκη, Γ. (2017). Το πανεπιστήμιο και οι πολιτικές για την κοινωνία της γνώσης. Αθήνα: Gutenberg. Παπαϊωάννου, Ο. (2021). Φοιτητική Συμμετοχή στη Διακυβέρνηση: Η Περίπτωση του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Διδακτορική Διατριβή. Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Σχολή Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Κόρινθος. -Ελληνική Νομοθεσία Νόμος 1268/1982 (ΦΕΚ. 87/Α/16-7-1982). Για τη δομή και λειτουργία των Α.Ε.Ι. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο. Νόμος 3374/2005 (ΦΕΚ. 189/Α/2-8-2005). Διασφάλιση της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση. Σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων – παράρτημα διπλώματος. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο. Νόμος 4009/2011 (ΦΕΚ. 195/Α/6-9-2011). Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο. Νόμος 4653/2020 (ΦΕΚ. 12/Α/24-1-2020). Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ειδικοί Λογαριασμοί Κονδυλίων Έρευνας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, Ερευνητικών και Τεχνολογικών Φορέων και άλλες διατάξεις. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο. -Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία Bologna Declaration (1999). Ministerial Conference Bologna 1999. Joint declaration of the European Ministers of Education (19.6.1999). Bologna Process- Yerevan Communiqué (2015). EHEA. Ministerial Conference (14- 15.5.2015). Bovill, C. & Bulley, C.J. (2011). A model of active student participation in curriculum design: Exploring desirability and possibility. In C. Rust (Ed.) Improving Student Learning 18: Global Theories and Local Practices – Institutional, Disciplinary, and Cultural Variations (pp. 176-188). Oxford: Oxford Brookes University. Retrieved from https://eprints.gla.ac.uk/57709/1/57709.pdf Bovill, C., Cook-Sather, A. & Felten, P. (2011). Students as co-creators of teaching approaches, course design, and curricula: implications for academic developers. International Journal for Academic Development. 16 (2), 133– 45. Cook-Sather, A. (2010). Students as learners and teachers: taking responsibility, transforming education, and redefining accountability, Curriculum Inquiry, 40 (4) 555-75. Cook-Sather, A. (2010). Students as learners and teachers: taking responsibility, transforming education, and redefining accountability, Curriculum Inquiry, 40 (4) 555-75. Cook-Sather, A., Bovill, C., & Felten, P. (2014). Engaging students as partners in teaching & learning: A guide for faculty. San Francisco: Jossey-Bass. Dunne, E. & Zandstra, R. (2011). Students as change agents – new ways of engaging with learning and teaching in higher education. Bristol: A joint University of Exeter/ESCalate/Higher Education Academy Publication. ESG (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Brussels: ESG. Retrieved from http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf ESU (2012). Quest for Quality for Students. Going Back to Basics. Brussels: European Students’ Union (ESU). Retrieved from https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/5805993/3222238.pdf EUA (2019). Student- centred learning: approaches to quality assurance. Brussels: European University Association (EUA). Retrieved from https://www.unsa.ba/sites/default/files/dodatak/2019-09/student-centred%20learning_approaches%20to%20quality%20assurance.pdf Gašpar, D. & Mabic , M. (2015). Student Engagement in Fostering Quality Teaching in Higher Education. Journal of Educational and Social Research, Vol. 5, No.1 S1, 147-154, MCSER Publishing, Rome-Italy. Harrison, T. (2014). Conceptualising student engagement: A co-creation perspective. In D. Derricott, H. Kekalainen, M. Kelo, R.S. Kristensen, T. Loukkola, B. Michalk, F.G. Palomares, N. Ryan, B. Stensaker (Eds)., Working together to take quality forward: A selection of papers from the 8th European Quality Assurance Forum, 21-23 November 2013. Brussels: European University Association asbl. Retrieved from https://eua.eu/downloads/publications/eqaf2013_publication.pdf Healey, M., Flint, A. & Harrington, K. (2014). Engagement through partnership: students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy. Klemenčič, M. (2015). «Student involvement in quality enhancement», in J. Huisman, H. De Boer, D. Dill and M. Souto-Otero (Eds.), The Handbook of Higher Education Policy and Governance (pp. 526-543). London: Palgrave Macmillan. Klemenčič, M. (2017). From student engagement to student agency: conceptual considerations of European policies on student-centered learning in higher education. Special issue: Critical and Alternative Perspectives on Student Engagement, Eds. Bruce Macfarlane & Michael Tomlinson. Higher Education Policy V(30), Issue 1, 69–85. Matthews, K.E. (2016). Students as Partners as the Future of Student Engagement. Student Engagement in Higher Education, Journal Vol 1, Issue 1, 1-5. Nordal, E. (Ed.), (2015). Overview on Student-Centered learning in Higher Education in Europe- Research study. The European Student’s Union: Brussels. Palomares, F. M. G. (2012). Consequences of the Student Participation in Quality Assurance. Why should there be students involved in QA? In: European Higher Education at the Crossroads. Between the Bologna Process and the National Reforms, Part 1, (pp.361-373). New York: Springer. Planas, A., Soler, P., Fullana, J., Pallisera, M. & Vila, M. (2011). Student participation in university governance: the opinions of professors and students, Studies in Higher Education, 38 (4), 571-583. Sursock, A. (2012). Quality Assurance and the European Transformational Agenda. Στο A. Curaj, P. Scott, L. Vlasceanu, & L. Wilson (Επιμ.), European Higher Education att the Crosroads. Between the Bologna Process and National Reforms. (Τόμ. 1, pp. 247-263). Springer. doi:10.1007/978-94-007-3937-6.
|
Ημερομηνία δημιουργίας
Παρασκευή 8 Οκτωβρίου 2021
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα