Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Διασφάλιση Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση και Φοιτητική Συμμετοχή

(74ΤΕΚ909) -  Ολυμπία Παπαϊωάννου

Περιγραφή Μαθήματος

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν το επιστημονικό πεδίο της διασφάλισης ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης σε συνάρτηση με τη φοιτητική συμμετοχή σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο. Ειδικότερα, επιδιώκεται οι φοιτητές/τριες:

Α. Σε επίπεδο γνώσεων

·         Να προσδιορίσουν το πεδίο, τις διαδικασίες και τις πρακτικές της διασφάλισης ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης από θεσμική και από επιστημολογική άποψη.

·         Να γνωρίσουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις και διαστάσεις της φοιτητικής συμμετοχής στο πανεπιστήμιο.

·         Να κατανοήσουν τις πρακτικές και τα προτεινόμενα μοντέλα οργάνωσης της φοιτητικής συμμετοχής ως άξονες βελτίωσης και διασφάλισης ποιότητας στον ευρωπαϊκό και στον ελληνικό χώρο.

Β. Σε επίπεδο δεξιοτήτων

·         Να εξοικειωθούν με τις διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας που προάγουν την φοιτητική συμμετοχή.

·         Να επεξεργάζονται μελέτες περίπτωσης που αφορούν την συμμετοχή τους στις διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας.

Γ. Σε επίπεδο στάσεων

·         Να αναγνωρίσουν την χρησιμότητα και τους τρόπους της ενεργού και ουσιαστικής φοιτητικής συμμετοχής στη διασφάλιση ποιότητας του πανεπιστημίου.

Θεματικές ενότητες και περιεχόμενο του μαθήματος:

  • Η φοιτητική συμμετοχή ως πεδίο μελέτης

Εννοιολογικές προσεγγίσεις- Μοντέλα οργάνωσης- Θεωρητικές προσεγγίσεις- Διαστάσεις, μορφές και επίπεδα.

  • Οι διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας

Προσδιορισμός του πεδίου διασφάλισης/πιστοποίησης ποιότητας- Προβλέψεις του νομικού πλαισίου για την διασφάλιση/πιστοποίηση ποιότητας των ΑΕΙ- Η διαδικασία πιστοποίησης του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας (ΕΣΔΠ) και των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών (ΠΠΣ) του πανεπιστημίου-Τρόποι υλοποίησης της φοιτητοκεντρικής μάθησης βάσει του προτύπου της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) πρώην Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας (ΑΔΙΠ).

  • Η φοιτητική συμμετοχή στις διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας

Θέσεις και αντιλήψεις- Ευρωπαϊκές πολιτικές και προτάσεις- Βέλτιστες πρακτικές φοιτητικής συμμετοχής των πανεπιστημίων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο-Εξελίξεις της φοιτητικής συμμετοχής στη διασφάλιση ποιότητας των ελληνικών ΑΕΙ από το Νόμο Πλαίσιο 3374/2005 μέχρι σήμερα.

  • Εργασίες

Μελέτες περίπτωσης σε σχέση με προτεινόμενες μορφές και επίπεδα φοιτητικής συμμετοχής στο πανεπιστημιακό περιβάλλον.

Α. Σύγγραμμα

Τίτλος: "Το πανεπιστήμιο και οι πολιτικές για την κοινωνία της γνώσης"

Κωδικός Ευδόξου: 68392781

Συγγραφέας: Γιούλη Παπαδιαμαντάκη

Εκδόσεις: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ -Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Κ ΣΙΑ ΕΕ

                  GUTENBERG

                2017 1η Έκδοση

ISBN: 978-960-01-1894-0

Β. Συνιστώμενη βιβλιογραφία

-Σημειώσεις από τη διδάσκουσα

-Ελληνόγλωσση Βιβλιογραφία

ΑΔΙΠ, (2018). Υπόδειγμα για τη σύνταξη Πρότασης Ακαδημαϊκής Πιστοποίησης Προγράμματος Προπτυχιακών Σπουδών. Αθήνα. Ανακτήθηκε από file:///C:/Users/User/Documents/SCL/ΑΔΙΠ-%20φοιτητοκεντρική%20μάθηση.pdf.

ΑΔΙΠ, (2019). Έκθεση Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης 2018. Αθήνα. Ανακτήθηκε από file:///C:/Users/User/Desktop/119-etisia_ekthesi_adip_2018.pdf.

ΕΚΠΑ (2018, 6 Νοεμβρίου). Πιστοποίηση του Εσωτερικού Συστήματος Διασφάλισης Ποιότητας του ΕΚΠΑ. Γραφείο Τύπου ΕΚΠΑ. Ανακτήθηκε από https://www.uoa.gr/anakoinoseis_kai_ekdiloseis/proboli_anakoinosis/pistopoiisi_toy_esoterikoy_sytimatos_diasfalisis_poiotitas_toy_ekpa/.

Ευρυδίκη (2012). Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης το 2012: Έκθεση Εφαρμογής της Διαδικασίας της Μπολόνια. Ανακτήθηκε από https://docplayer.gr/10139885-O-eyropaikos-horos-anotatis-ekpaideysis-to-2012-ekthesi-efarmogis-tis-iadikasias-tis-mpolonia.html.

Κυπριανός, Π. (2016). Ενεργοί διδασκόμενοι, παθητικοί διαχειριστές: Η διοίκηση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και η συμμετοχή των φοιτητών. Academia, A Publication of Higher Education Network, 1, ISSN 2241-1402.

ΜΟΔΙΠ/ ΕΚΠΑ, (2015). Έκθεση Αυτοαξιολόγησης ΕΚΠΑ. Διαθέσιμο στο http://modip.uoa.gr/.

Σταμέλος, Γ. (2016). Η πορεία εφαρμογής του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης: Η περίπτωση της Ελλάδας. Μελέτη 20. Πάτρα. Έκθεση ανάλυσης της θέσης της Ελλάδας στον ΕΧΑΕ στο πλαίσιο υλοποίησης της Διαδικασίας της Μπολόνια, δημοσίευση 2015 από την ΕΕ με τίτλο: «The European Higher Area in 2015: Bologna Process Implementation Report». Ανακτήθηκε από http://hepnet.upatras.gr/xfiles/pubs/Meletes_Reports/Meleti20.pdf.

-Ελληνική Νομοθεσία

Νόμος 1268/1982 (ΦΕΚ. 87/Α/16-7-1982). Για τη δομή και λειτουργία των Α.Ε.Ι. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.

Νόμος 3374/2005 (ΦΕΚ. 189/Α/2-8-2005). Διασφάλιση της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση. Σύστημα μεταφοράς και συσσώρευσης πιστωτικών μονάδων – παράρτημα διπλώματος. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.

Νόμος 4009/2011 (ΦΕΚ. 195/Α/6-9-2011). Δομή, λειτουργία, διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίηση των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.

-Ξενόγλωσση Βιβλιογραφία

Bologna Declaration (1999). Ministerial Conference Bologna 1999. Joint declaration of the European Ministers of Education (19.6.1999).

Bovill, C. & Bulley, C.J. (2011). A model of active student participation in curriculum design: Exploring desirability and possibility. In C. Rust (Ed.) Improving Student Learning 18: Global Theories and Local Practices – Institutional, Disciplinary, and Cultural Variations (pp. 176-188). Oxford: Oxford Brookes University. Retrieved from http://eprints.gla.ac.uk/57709.

Cook-Sather, A., Bovill, C., & Felten, P. (2014). Engaging students as partners in teaching & learning: A guide for faculty. San Francisco: Jossey-Bass.

Dearlove, R. (2006). Student involvement in external quality assurance: Results of preliminary survey. In: Alaniska H. (Eds.) Student involvement in the processes of quality assurance agencies (pp. 32-40). Helsinki: European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA).

Dunne, E. & Zandstra, R. (2011). Students as change agents – new ways of engaging with learning and teaching in higher education. Bristol: A joint University of Exeter/ESCalate/Higher Education Academy Publication.

ESG (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area. Brussels: ESG. Retrieved from http://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf .

ESU (2012). Quest for Quality for Students. Going Back to Basics. Brussels: European Students’ Union (ESU). Retrieved from https://lup.lub.lu.se/search/ws/files/5805993/3222238.pdf.

ESU (2015). Placing Students at the Heart of Quality Assurance. ESU. Retrieved from http://www.esu-online.org/news/article/6001/Placing-Students-at-the-Heart-of-Quality-Assurance/.

Gašpar, D. & Mabic , M. (2015). Student Engagement in Fostering Quality Teaching in Higher Education. Journal of Educational and Social Research, Vol. 5, No.1 S1, 147-154, MCSER Publishing, Rome-Italy.

Harrison, T. (2014). Conceptualising student engagement: A co-creation perspective. In D. Derricott, H. Kekalainen, M. Kelo, R.S. Kristensen, T. Loukkola, B. Michalk, F.G. Palomares, N. Ryan, B. Stensaker (Eds)., Working together to take quality forward: A selection of papers from the 8th European Quality Assurance Forum, 21-23 November 2013. Brussels: European University Association asbl.  Retrieved from https://eua.eu/downloads/publications/eqaf2013_publication.pdf.

Healey, M., Flint, A. & Harrington, K. (2014). Engagement through partnership: students as partners in learning and teaching in higher education. York: Higher Education Academy.

Klemenčič, M. (2015). «Student involvement in quality enhancement», in J. Huisman, H. De Boer, D. Dill and M. Souto-Otero (Eds.), The Handbook of Higher Education Policy and Governance (pp. 526-543). London: Palgrave Macmillan.

Klemenčič, M. (2017). From student engagement to student agency: conceptual considerations of European policies on student-centered learning in higher education. Special issue: Critical and Alternative Perspectives on Student Engagement, Eds. Bruce Macfarlane & Michael Tomlinson. Higher Education Policy V(30), Issue 1, 69–85.

Palomares, F. M. G. (2012). Consequences of the Student Participation in Quality Assurance. Why should there be students involved in QA? In: European Higher Education at the Crossroads. Between the Bologna Process and the National Reforms, Part 1, (pp.361-373). New York: Springer.

Sursock, A. (2012). Quality Assurance and the European Transformational Agenda. Στο A. Curaj, P. Scott, L. Vlasceanu, & L. Wilson (Επιμ.), European Higher Education att the Crosroads. Between the Bologna Process and National Reforms. (Τόμ. 1, pp. 247-263). Springer. doi:10.1007/978-94-007-3937-6.

Ημερομηνία δημιουργίας

Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2021