Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

ΤΕΚ 126 - Αναλυτικό πρόγραμμα - διδασκαλία και μάθηση (Τμ. Ιστορίας-Αρχ.)

(EDS125) -  Δημήτριος Φωτεινός

Περιγραφή Μαθήματος

Το μάθημα "Αναλυτικό πρόγραμμα - διδασκαλία και μάθηση" αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες, τους όρους, τις συνθήκες, τους τύπους και τις διαστάσεις του αναλυτικού προγράμματος (curriculum).

Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές διαδικασίες συγκρότησης των αναλυτικών προγραμμάτων.

Για το λόγο αυτό αναλύονται οι βασικές θεωρίες για τη συγκρότηση και τη φιλοσοφική, κοινωνιολογική, ψυχολογική θεμελίωση των αναλυτικών προγραμμάτων.

Υπό αυτό το σκεπτικό εξετάζεται το αναλυτικό πρόγραμμα ως ιδεολογικό και πολιτικό κείμενο με κοινωνικές, παιδαγωγικές και οικονομικές συνιστώσες.

Ειδικότερα γίνεται αναφορά στην ιστορία της πολιτικής για τη «γνώση» και τα αναλυτικά προγράμματα, με ανάλυση της εκπαιδευτικής πολιτικής ως προς την κυρίαρχη «γνώση», και των επιλογών για το σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων της δευτεροβάθμιας γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης.

Εξετάζονται επίσης οι σύγχρονες τάσεις σχεδιασμού των αναλυτικών προγραμμάτων και ο μετασχηματισμός του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο αυτό.

Το μάθημα αναφέρεται :

  • στις εννοιολογικές κατηγορίες με τις οποίες αναλύεται και ερμηνεύεται κριτικά το αναλυτικό πρόγραμμα
  • στις λειτουργίες και επιδράσεις του «κρυφού» αναλυτικού προγράμματος στη σχολική κουλτούρα και την κοινωνική συγκρότηση
  • στις εκπαιδευτικές (παιδαγωγικές), κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις από την εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων
  • στο σχεδιασμό, οργάνωση και ανάπτυξη του αναλυτικού προγράμματος από τους εκπαιδευτικούς
  • στην ανάλυση και το μετασχηματισμό του σύνθετου ρόλου του εκπαιδευτικού, σε σχέση με το σχεδιασμό και την υλοποίηση του αναλυτικού προγράμματος
  • στα προβλήματα που προκύπτουν από τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων στην τάξη

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 15 Ιουνίου 2020

  • Περιεχόμενο μαθήματος

    Το μάθημα αναφέρεται :

    • στις εννοιολογικές κατηγορίες με τις οποίες αναλύεται και ερμηνεύεται κριτικά το αναλυτικό πρόγραμμα
    • στις λειτουργίες και επιδράσεις του «κρυφού» αναλυτικού προγράμματος στη σχολική κουλτούρα και την κοινωνική συγκρότηση
    • στις εκπαιδευτικές (παιδαγωγικές), κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις από την εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων
    • στο σχεδιασμό, οργάνωση και ανάπτυξη του αναλυτικού προγράμματος από τους εκπαιδευτικούς
    • στην ανάλυση και το μετασχηματισμό του σύνθετου ρόλου του εκπαιδευτικού, σε σχέση με το σχεδιασμό και την υλοποίηση του αναλυτικού προγράμματος
    στα προβλήματα που προκύπτουν από τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων στην τάξη

    Επίσης, το μάθημα εστιάζει στην εκμάθηση της ορολογίας που χρησιμοποιείται στο πεδίο των αναλυτικών προγραμμάτων (στην ελληνική και κυρίως στην αγγλική γλώσσα).

    Το μάθημα αποτελεί το βασικό εισαγωγικό μάθημα στις έννοιες, τους όρους, τις συνθήκες, τους τύπους και τις διαστάσεις του αναλυτικού προγράμματος (curriculum).
    Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές διαδικασίες συγκρότησης των αναλυτικών προγραμμάτων. Για το λόγο αυτό αναλύονται οι βασικές θεωρίες για τη συγκρότηση και τη φιλοσοφική, κοινωνιολογική, ψυχολογική θεμελίωση των αναλυτικών προγραμμάτων. Υπό αυτό το σκεπτικό εξετάζεται το αναλυτικό πρόγραμμα ως ιδεολογικό και πολιτικό κείμενο με κοινωνικές, παιδαγωγικές και οικονομικές συνιστώσες. Ειδικότερα γίνεται αναφορά στην ιστορία της πολιτικής για τη «γνώση» και τα αναλυτικά προγράμματα, με ανάλυση της εκπαιδευτικής πολιτικής ως προς την κυρίαρχη «γνώση», και των επιλογών για το σχεδιασμό των αναλυτικών προγραμμάτων της δευτεροβάθμιας γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης. Εξετάζονται επίσης οι σύγχρονες τάσεις σχεδιασμού των αναλυτικών προγραμμάτων και ο μετασχηματισμός του εκπαιδευτικού στο πλαίσιο αυτό.

    Μαθησιακοί στόχοι

    Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να μπορούν:

    • Να κατανοήσουν τις φιλοσοφικές, επιστημολογικές και κοινωνικές δεσμεύσεις κατά τη συγκρότηση των αναλυτικών προγραμμάτων
    • Να κατανοήσουν τις κοινωνικές ανάγκες και δεσμεύσεις ως προς τον προσδιορισμό των γνωστικών αντικειμένων
    • Να αντιληφθούν τις κοινωνικές επιπτώσεις από την εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος
    • Να αντιληφθούν το ρόλο των εκπαιδευτικών ως προς τα αναλυτικά προγράμματα
    • Να μάθουν τρόπους διαχείρισης των προβλημάτων που προκύπτουν από την εφαρμογή των αναλυτικών  προγραμμάτων