Παρουσίαση/Προβολή

93Η. Ειδικά θέματα Εικαστικών, διδακτικές προσεγγίσεις (ECD618)
(ECD628) - Ιωάννης Χρηστάκος
Περιγραφή Μαθήματος
93Η. Ειδικά θέματα Εικαστικών, διδακτικές προσεγγίσεις
Το μάθημα είναι μέρος ενότητας πρακτικών ασκήσεων στην εκπαίδευση και την έρευνα
και ως τέτοιο επιδιώκει να αναπτύξουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες τη δυνατότητα κριτικής ανάλυσης των εκπαιδευτικών πρακτικών, καθώς και την ικανότητα αξιοποίησης της μεθοδολογίας και της παιδαγωγικής θεωρίας για την αποτελεσματική διαχείριση της πολυπλοκότητας των διαδικασιών μάθησης και των σχέσεων μέσα στο χώρο του σχολείου.
Επιπλέον σκοπός του μαθήματος είναι η γνωριμία τρόπων εικαστικής έκφρασης όπως η χαρακτική, η εικαστική κούκλα, το (patchwork), (δημιουργία έργων με υφάσματα) καθώς επίσης και εξατομικευμένα θέματα όπως, φωτογραφία, video, performance κλπ.
Σε δεύτερο επίπεδο σκοπός του μαθήματος είναι η διδακτική προσέγγιση και ο σχεδιασμός μαθησιακών πλάνων των παραπάνω αντικειμένων για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας, το οποίο και θα βοηθήσει όσες και όσους το παρακολουθούν στην πρακτική του εφαρμογή.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται:
- Να διευρύνουν τις γνώσεις τους στα εικαστικά εργαλεία
- Να αναπτύξουν βασικές γνώσεις και να αποκτήσουν προσωπική εμπειρία και θετική στάση απέναντι στην εικαστική δημιουργία με σύνθετους τρόπους και τεχνικές.
- Να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και να πειραματιστούν στη δημιουργία χαρακτικών έργων με τη μέθοδο του λινόλεουμ
- Να κατανοήσουν το μέσο της εικαστικής κούκλας ως εργαλείο έκφρασης των ανθρώπων και ειδικά στο χώρο της εκπαίδευσης
- Να δημιουργήσουν έργα/χειροτεχνήματα με υφάσματα, κλωστές, νήματα κλπ ((patchwork),
- Να δημιουργήσουν / κατασκευάσουν κούκλες εφαρμόζοντας διαφορετικές τεχνικές και χρησιμοποιώντας μεικτά υλικά.
- Να σχεδιάζουν μαθησιακές δραστηριότητες που αφορούν τις εικαστικές εφαρμογές της χαρακτικής, της εικαστικής κούκλας για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
- Υπάρχει η δυνατότητα εξατομικευμένης διδασκαλίας κάποιας δραστηριότητας με φωτογραφία, video, performance κλπ.
Οι φοιτήτριες και φοιτητές που θα παρακολουθήσουν το μάθημα αυτό ανακαλύπτουν την χαρακτική υλοποιώντας ασπρόμαυρα έργα με τη μέθοδο της υψιτυπικής χάραξης και πιο συγκεκριμένα, του λινόλεουμ.
Θα δημιουργήσουν σφραγίδες από διάφορα υλικά και τυπώματα
Παρουσιάζονται υλικά και τεχνικές κατασκευής κούκλας και σκηνικών αντικειμένων.
Η κούκλα ως αντικείμενο αποτελεί κλειδί για την φαντασία, το στοχασμό, την ψυχαγωγία, την έκφραση τόσο του δημιουργού- παίχτη όσο και του θεατή. Αυτή είναι και η βασική αρχή που διέπει το μάθημα.
Με αφορμή ένα έργο τέχνης οι φοιτήτριες και φοιτητές δημιουργούν κούκλες/ήρωες χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνικές και υλικά. Σχεδιάζονται χαρακτήρες και αναπτύσσονται συμπεριφορές δράσης της κούκλας.
Με εφόρμηση και πηγή έμπνευσης ένα έργο τέχνης οι φοιτήτριες και φοιτητές, εφαρμόζοντας ένα από τα ειδικά θέματα που γνώρισαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, θα περιγράψουν αναλυτικά ένα πλάνο διδασκαλίας για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Θα δημιουργήσουν έργα με υφάσματα, νήματα κλπ και εξατομικευμένα φωτογραφικά έργα, video κλπ.
Αξιολόγηση:
Για την αξιολόγηση του μαθήματος Ζωγραφική, οι φοιτήτριες/τες πρέπει να καταθέσουν:
Α) Τις εργαστηριακές ασκήσεις που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Οι ασκήσεις βαθμολογούνται με το 50% του συνολικού βαθμού. Αυτές θα περιλαμβάνουν:
- Ασπρόμαυρα τυπώματα χαρακτικών καθώς και οι μήτρες εκτύπωσης (λινόλεουμ)
- Χαραγμένο έργο πάνω σε χαρτόνι προετοιμασμένο με κραγιόνια
- Κούκλες για παράσταση κουκλοθέατρου
- Φωτογραφίες του σκηνικού της παράστασης
- Κατασκευές / χειροτεχνήματα
Β) Η γραπτή εργασία που είναι παραδοτέα για την αξιολόγηση του μαθήματος πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 3500 λέξεις. Αποτελεί Α) ένα σχέδιο μαθήματος για τη διδασκαλία ενός τουλάχιστον από τα γνωστικά αντικείμενα: Χαρακτική, Εικαστική κούκλα, Κατασκευές/χειροτεχνίες Β) Αποτίμηση της πρακτικής άσκησης στο νηπιαγωγείο όπου υλοποιήθηκε, θα πρέπει δε απαραίτητα εκτός των άλλων να περιέχει:
- Θεωρία του αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου (Χαρακτική, Εικαστική κούκλα, Κατασκευές/χειροτεχνίες )
- Σκοπός και αναμενόμενα αποτελέσματα του μαθήματος.
- Αναλυτικό πλάνο διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου
- Εποπτικά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα, επισκέψεις σε μουσεία, γκαλερί, πινακοθήκες κλπ. Δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν στους χώρους αυτούς.
- Περιγραφή τουλάχιστον δύο δραστηριοτήτων προς υλοποίηση μέσα στην τάξη, (αναλυτική περιγραφή, σκοποί, στόχοι, αποτελέσματα, διαδικασία, υλικά, μέσα)
- Αποτίμηση της πρακτικής εφαρμογής και εποπτείας στο νηπιαγωγείο όπου υλοποιήθηκε η Άσκηση
- Ερωτηματολόγια τόσο στα παιδία όσο και στις/στους νηπιαγωγούς.
- Ότι γενικότερα προβλέπεται στις τελικές εργασίας των πρακτικών ασκήσεων
- Κατασκευή εποπτικού μέσου/κατασκευής για τη διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος,
- Τρόπος και κριτήρια αξιολόγησης
- Φωτογραφίες από τα έργα που έχουν δημιουργηθεί στο μάθημα καθώς και του εποπτικού μέσου αλλά και φωτογραφίες από τη διαδικασία της πρακτικής άσκησης στο νηπιαγωγείο.
- Βιβλιογραφία
(για όλα τα παραπάνω οι φοιτητές/τριες μπορούν να συμβουλευτούν τα αναλυτικά προγράμματα για την διδασκαλία στο νηπιαγωγείο και την ιστοσελίδα του ψηφιακού νηπιαγωγείου του Υπουργείου Παιδείας)
Εποπτικό μέσο / κατασκευή για τη δια θεματική διδασκαλία του μαθήματος (αυτό που χρησιμοποιήθηκε στο σχέδιο μαθήματος)
Η γραπτή εργασία και το εποπτικό μέσο διδασκαλίας είναι ατομικά και λαμβάνουν το 50% του συνολικού βαθμού του μαθήματος. Για την αξιολόγηση είναι απαραίτητα και τα τρία (Α,Β,Γ)
Το μάθημα έχει υποχρεωτικές παρακολουθήσεις και επιτρέπονται μέχρι δύο απουσίες.
Βιβλιογραφία
- Σάλλα – Δοκουμετζή Τ. (1996), Δημιουργική φαντασία και τέχνη, Αθήνα: Εξάντας
- Μαγουλίωτης Α. (2009), Κούκλες στην Κοινωνία στις Τέχνες, στην Επικοινωνία, Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας
- Βασιλείου Κ. (2014), Τέχνη και Δημιουργικότητα, Αθήνα: Πλέθρον
- Μαγουλίωτης Α. (2000), Κατασκευές για : Κολάζ, Θέατρο, Αρχιτεκτονική, Αθήνα: Gutemberg
- Μαγουλίωτης, Α. (1989), Ζωγραφική, Γλυπτική, Χαρακτική, Αθήνα: Gutemberg
- Παυλόπουλος Δ. (2004), Χαρακτική Γραφικές Τέχνες, Ιστορία – Τεχνικές – Μέθοδοι, Αθήνα: Καστανιώτη
- Κόκκος Α. και συνεργάτες, (2011), Εκπαίδευση μέσα από τις Τέχνες, Αθήνα: Μεταίχμιο
- Γκόβαρης Χ. (2013), Διδασκαλία και Μάθηση στο Διαπολιτισμικό Σχολείο, Αθήνα: Gutenberg
- Λενακάκης Α. Παρούση Α. (2019), Η Τέχνη του Κουκλοθέατρου στην εκπαίδευση, παιχνίδι συγκλίσεων και αποκλίσεων, Αθήνα: Gutenberg
- Γκαγιώ Μπερνάρ Α. (2002), Πλαστικές Τέχνες, Στοιχεία μιας Διδακτικής Κριτικής, Αθήνα: Νεφέλη
- Μαγουλιώτης Α. (2014), Εικαστική Αγωγή, Αθήνα: Συμμετρία
- Zeki S. (2002), Εσωτερική όραση, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
- Χολέβας Ν. Θ. (1982), Γεωμετρικές χαράξεις και τέχνη, Αθήνα: ΑΣΚΤ
- Epstein A. Τρίμη Ε. (2005), Εικαστικές Τέχνες και παιδιά, Αθήνα: Τυποθήτω – Γ. Δαρδάνος
- Τσιάρα, Κοζάκου Ο. (2000), Εισαγωγή στην Εικαστική Γλώσσα, Αθήνα:
Gutenberg
- Chapman Laura H.(1993), Διδακτική της Τέχνης, Προσέγγιση στην καλλιτεχνική αγωγή, Νεφέλη, Αθήνα.
- Epstein A. Τρίμη Ε. (2005), Εικαστικές Τέχνες και παιδιά, Αθήνα: Τυποθήτω – Γ. Δαρδάνος
- Bάος, A. (2008). Ζητήματα διδακτικής των εικαστικών τεχνών. Το καλλιτεχνικό
εγχείρημα ως διδακτική πράξη, Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Ημερομηνία δημιουργίας
Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου 2025
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα