Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

634. Ζωγραφική, διδακτικές προσεγγίσεις

(ECD616) -  Ιωάννης Χρηστάκος

Περιγραφή Μαθήματος

(634)  Ζωγραφική διδακτικές προσεγγίσεις

Το μάθημα αποσκοπεί να εξοπλίσει τους μελλοντικούς νηπιαγωγούς να παρατηρούν ένα ζωγραφικό έργο, να αντιλαμβάνονται, να κρίνουν και να δημιουργούν. Πιο συγκεκριμένα, οι φοιτήτριες /τες αναμένεται να γνωρίσουν καλύτερα την τέχνη της Ζωγραφικής και τη μεθοδολογία της, να κατανοήσουν τα μορφοπλαστικά στοιχεία της ζωγραφικής, το σχέδιο και το χρώμα, να ασκηθούν στη δημιουργία ζωγραφικών έργων, να εξοπλιστούν μεθοδολογικά για να μιλήσουν για τη ζωγραφική στα παιδιά στο νηπιαγωγείο και τέλος να σχεδιάζουν  μαθησιακές δραστηριότητες που αφορούν τη ζωγραφική.

Το μάθημα περιλαμβάνει προσωπική εργασία, η οποία ενσωματώνει πλαστική έρευνα και άσκηση στο σχέδιο, τη ζωγραφική και υλικά όπως μολύβι,  μελάνι,  τέμπερα, κραγιόνια  καθώς και υλοποίηση «ζωγραφικών» έργων με μεικτά υλικά όπως χαρτιά, φωτογραφίες κλπ (κολάζ)  και τέλος άσκηση στο πορτρέτο και το ανθρώπινο σώμα.

Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος είναι οι εξής:

  1. Εισαγωγή στις αρχές της Ζωγραφικής και ειδικότερα του σχεδιασμού, της σύνθεσης και της θεωρίας του χρώματος.
  2. Μελέτη της μορφικής δομής ενός έργου
  3. Μορφοπλαστική ανάλυση παραδειγμάτων της ζωγραφικής παραγωγής, της δομής της εικόνας, την αισθητική προσέγγιση έργων τέχνης με παράλληλη ανάλυση αισθητικών κριτηρίων.
  4. Εισαγωγή στον ορισμό του χρώματος (λειτουργικότητά του χρώματος στο σχεδιασμό, στις χρωματικές ομάδες, το χρωματικό δίσκο κλπ).

Αυτό επιτυγχάνεται με:

  1. Άσκηση που περιλαμβάνει προσωπική εργασία, η οποία ενσωματώνει πλαστική έρευνα και άσκηση στο σχέδιο, τη ζωγραφική και υλικά όπως μολύβι,  μελάνι,  τέμπερα, κραγιόνια  κλπ.
  2. Άσκηση στην υλοποίηση «ζωγραφικών» έργων με μεικτά υλικά όπως χαρτιά,

φωτογραφίες κλπ (κολάζ)

  1. Άσκηση τόσο με γρήγορα σκίτσα όσο και με μελέτες του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου.

Επιπλέον στο πλαίσιο των διδακτικών εφαρμογών, με αφορμή και πηγή έμπνευσης ένα έργο τέχνης, οι φοιτήτριες και φοιτητές θα  σχεδιάσουν  ένα εποπτικό μέσο, με το οποίο θα υλοποιήσουν έναν διδακτικό στόχο και θα περιγράψουν αναλυτικά ένα σχεδιάγραμμα μαθήματος για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία. 

Η φοίτηση δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο καθώς κρίνεται πολύ δύσκολη η υλοποίηση κυρίως των εργασών   συνιστάται εμφατικά, η παρακολούθηση του μαθήματος.

Οι εργασίες αυτές γίνονται είτε κατά τη διάρκεια του μαθήματος είτε στο σπίτι, σε μπλοκ ζωγραφικής διάστασης Νούμερο 4 (Ν4)

 

Αξιολόγηση:

Για την αξιολόγηση του μαθήματος Ζωγραφική, οι φοιτήτριες/τες  πρέπει να καταθέσουν:

 

Α) Φάκελο εργασιών/έργων – portfolio (μπλόκ) που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Ο φάκελος βαθμολογείται με το 50% του συνολικού βαθμού και  περιέχει:

2 συνθέσεις 2αντικειμένων με μολύβι

1χρωματολόγιο

2 νεκρές φύσεις,  μια με  τέμπερες σε χαρτόνι και μια με λαδοπαστέλ - κυρομπογιές (συνθέσεις αντικειμένων) (όχι από φωτογραφίες)

1 έγχρωμο πορτρέτο διαστάσεων 20χ25 (το θέμα κι όχι το χαρτί, με ότι υλικό επιθυμείτε)

2 έγχρωμα σχέδια ανθρώπινο σώμα (1 με ξυλομπογιές , 1 με κυρομπογιές )

1 αντιγραφή και μεγέθυνση σε κλίμακα 1 προς 1,5 ενός έργου τέχνης με τη χρήση κάναβου

1 έγχρωμο έργο με αφορμή ένα έργο της εποχής του Ιμπρεσιονισμού,

1 έγχρωμο έργο με αφορμή ένα έργο της εποχής του Εξπρεσιονισμού,

1έγχρωμο έργο που εικονογραφεί μια έννοια  

Β) γραπτή εργασία (τουλάχιστον 3000 λέξεις), σχέδιο μαθήματος για τη διδασκαλία του μαθήματος Ζωγραφική. Η εργασία θα πρέπει να περιέχει

 Πληροφορίες για τουλάχιστον 2 καλλιτεχνικά  ρεύματα πχ ιμπρεσιονισμός κλπ  Ένα από αυτά τα ρεύματα αναλύονται σε βάθος με παραδείγματα από ζωγράφους , έργα κλπ.

Με αφορμή ένα έργο ενός καλλιτέχνη από το ρεύμα που έχει αναλυθεί σε βάθος  σχεδιάζεται ένα πλάνο μαθήματος που περιέχει

  1. Σκοπός και αναμενόμενα αποτελέσματα του μαθήματος.
  2. Αναλυτικό πλάνο διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου
  3. Εποπτικά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα, επισκέψεις σε μουσεία, γκαλερί, πινακοθήκες κλπ. Δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν στους χώρους αυτούς.
  4. Περιγραφή τουλάχιστον μιας δραστηριότητας με αναφορά στο έργο αυτό προς

          υλοποίηση μέσα στην τάξη, (αναλυτική περιγραφή, σκοποί,  στόχοι, αποτελέσματα,

           διαδικασία, υλικά, μέσα).

  1. κατασκευή εποπτικού μέσου / κατασκευής με αναφορά στο έργο αυτό για τη

διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος,

  1. Τρόπος και κριτήρια αξιολόγησης
  2. βιβλιογραφία και πλούσιο φωτογραφικό υλικό (πίνακες κλπ)

 (για όλα τα παραπάνω να συμβουλεύονται  την ιστοσελίδα του ψηφιακού νηπιαγωγείου του Υπουργείου Παιδείας)

 

Γ) Εποπτικό μέσο/κατασκευή για τη δια θεματική διδασκαλία του μαθήματος (αυτό που χρησιμοποιήθηκε στο σχέδιο μαθήματος

Η γραπτή εργασία και το εποπτικό μέσο διδασκαλίας λαμβάνουν το 50% του συνολικού βαθμού του μαθήματος.

Για την εξέταση του μαθήματος είναι υποχρεωτική η παράδοση και των τριών (Α, Β, Γ)

Συνιστάμενη Βιβλιογραφία:

  • Arnheim R. (1999), Τέχνη και Οπτική Αντίληψη,  Η ψυχολογία της δημιουργικής 

όρασης, Αθήνα: Θεμέλιο.

  • Clair J. (1999), Σκέψεις για την κατάσταση των Εικαστικών Τεχνών, Αθήνα: Σμίλη
  • Βακαλό Ε. Γ. (1988), Οπτική Σύνταξη, Αθήνα: Νεφέλη
  • Itten J. (1988), Η τέχνη του χρώματος, Αθήνα: Εκδόσεις Ένωσης Καθηγητών
  • Καλλιτεχνικών Μαθημάτων
  • Μουζακίτη Φ. (2002), Φόρμα,  Η οπτική γλώσσα στο σύγχρονο σχεδιασμό, Αθήνα:

Οδυσσέας

  • Kandinky W. (1981), Για το Πνευματικό στην τέχνη, Αθήνα: Νεφέλη
  • Βασιλείου Κ. (2014), Τέχνη και Δημιουργικότητα, Αθήνα: Πλέθρον
  • Kandinsky W. (1980), Σημείο, Γραμμή στην Επιφάνεια, Αθήνα: ΑΣΚΤ
  • Klee P. (1983), Για τη Μοντέρνα Τέχνη, Αθήνα: Κάλβος
  • Whitford F. (1993), Bauhaus, Αθήνα:  Υποδομή
  • Zeki S. (2002), Εσωτερική όραση, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
  • Χολέβας Ν. Θ. (1982), Γεωμετρικές χαράξεις και τέχνη, Αθήνα: ΑΣΚΤ
  • Σάλλα – Δοκουμετζή Τ. (1996), Δημιουργική φαντασία και τέχνη, Αθήνα: Εξάντας
  • Gombrich Ε. Η. (2001), Το χρονικό της Τέχνης,  Αθήνα: ΜΙΕΤ
  • Gombrich Ε. Η. (1995), Τέχνη και Ψευδαίσθηση, Αθήνα: Νεφέλη
  • Sargent W. (1987), Το χρώμα στη φύση και στην τέχνη, Αθήνα: Κάλβος
  • Ντε Μερεντιέ φ. (1981), Το παιδικό Σχέδιο, Αθήνα: Υποδομή
  • Γκαγιώ Μπερνάρ Α. (2002), Πλαστικές Τέχνες, Στοιχεία μιας Διδακτικής Κριτικής, Αθήνα: Νεφέλη
  • Chapman Laura H.(1993), Διδακτική της Τέχνης, Προσέγγιση στην καλλιτεχνική αγωγή, Νεφέλη, Αθήνα.
  • Μαγουλίωτης  Α. (1989), Αρχή Σχεδίου και μέσα έκφρασης,  Αθήνα: Gutemberg
  • Epstein A. Τρίμη Ε. (2005), Εικαστικές Τέχνες και παιδιά, Αθήνα: Τυποθήτω – Γ. Δαρδάνος
  • Τσιάρα, Καζάκου Ο. (2000), Εισαγωγή στην Εικαστική Γλώσσα, Αθήνα:

              Gutenberg 

 

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2024