Παρουσίαση/Προβολή
610. Εισαγωγή στις Εικαστικές Τέχνες
(ECD615) - Ιωάννης Χρηστάκος
Περιγραφή Μαθήματος
(610) Εισαγωγή στις Εικαστικές Τέχνες
Σκοπός του μαθήματος αυτού είναι η απόκτηση τόσο θεωρητικών γνώσεων όσο και πρακτικών εμπειριών στις τέχνες. Οι φοιτήτριες /τες μέσα από την παρουσίαση έργων τέχνης και την εξέταση συγκεκριμένων περιόδων αναμένεται να γνωρίσουν τη γλώσσα της Ζωγραφικής, της Γλυπτικής, της Χαρακτικής, να καλλιεργήσουν κριτήρια κατανόησης εικαστικών έργων, να προσεγγίσουν, αναλύσουν, κατανοήσουν έργα και χαρακτηριστικά περιόδων μέσα στην Ιστορία της Τέχνης, να κατανοήσουν έννοιες όπως: Σχέδιο, Χρώμα, Φως, Χώρος, Σύνθεση, να γνωρίσουν τα μορφοπλαστικά στοιχεία της ζωγραφικής όπως: Γραμμή, Επίπεδο, Τόνος, Σκιά κλπ, να δημιουργήσουν προσωπικά έργα. Επιπλέον, στόχος του μαθήματος είναι ο πειραματισμός στα μέσα και τις μεθόδους διδασκαλίας των εικαστικών καθώς και ο σχεδιασμός δραστηριοτήτων εικαστικής αγωγής για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.
Στο μάθημα αυτό γίνεται ανάλυση έργων τέχνης και μελέτη των μορφικών στοιχείων τους. Οι φοιτήτριες/τες εξοικειώνονται με τις βασικές αρχές των εικαστικών τεχνών. Μέσω της ανάγνωσης των έργων μελετάται η έννοια του χώρου στην εικαστική πρακτική και πώς μέσα από ένα σύστημα οπτικών ψευδαισθήσεων επιτυγχάνεται η απόδοση της τρίτης διάστασης.
Γίνεται παρουσίαση καλλιτεχνικών περιόδων, αισθητικών ρευμάτων που καθόρισαν την εξέλιξη των πλαστικών τεχνών.
Στο μάθημα γίνεται γνωριμία των βασικών στοιχείων του χρώματος όπως η απόχρωση, η καθαρότητα, η τονικότητα, η τονική κλίμακα ενός χρώματος, η λαμπρότητα, ο κορεσμός και η ένταση, η θερμοκρασία του χρώματος και γίνονται χρωματικές μελέτες και χρωματολόγια.
Οι φοιτήτριες/τες δημιουργούν ασπρόμαυρα πρωτότυπα έργα και ασκούνται στο σχεδιασμό εκ του φυσικού.
Στο πλαίσιο της άσκησής τους στη διδακτική των εικαστικών στο νηπιαγωγείο, καταστρώνουν πλάνα μαθήματος και αναπτύσσουν μεθοδολογικά μοντέλα στη διδακτική των εικαστικών.
Η παρακολούθηση δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο συνιστάται για την υλοποίηση κυρίως του φακέλου εργασιών. Οι εργασίες αυτές γίνονται είτε κατά τη διάρκεια του μαθήματος είτε στο σπίτι, σε μπλοκ ζωγραφικής διάστασης Νούμερο 4 (Ν4)
Τρόπος εξέτασης
Εξέταση με παράδοση υποχρεωτικών εργασιών:
- A. Φάκελος εργασιών (portfolio) /έργων που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. (40% του συνολικού βαθμού)
Β.1. Γραπτή εργασία (τουλάχιστον 3000 λέξεις), σχέδιο μαθήματος για τη διδασκαλία του μαθήματος Ζωγραφική. Η εργασία θα πρέπει να περιέχει:
- Αναγκαιότητα του μαθήματος των καλλιτεχνικών στο νηπιαγωγείο, ο ρόλος του
νηπιαγωγού ως αρωγός καλλιτεχνικής σκέψης.
- θεωρία του αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου( Σχέδιο, Χρώμα ή και τα δύο)
- Σκοπός και αναμενόμενα αποτελέσματα του μαθήματος.
- Αναλυτικό πλάνο διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου
- Εποπτικά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα, επισκέψεις σε μουσεία, γκαλερί, πινακοθήκες κλπ. Δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν στους χώρους αυτούς.
- Περιγραφή τουλάχιστον μιας δραστηριότητας προς υλοποίηση μέσα στην τάξη, (αναλυτική περιγραφή, σκοποί, στόχοι, αποτελέσματα, διαδικασία, υλικά, μέσα)
- Κατασκευή εποπτικού μέσου/κατασκευής για τη διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος,
- Τρόπος και κριτήρια αξιολόγησης
- Βιβλιογραφία
(για όλα τα παραπάνω οι φοιτητές μπορούν να συμβουλευτούν τα αναλυτικά προγράμματα για την διδασκαλία στο νηπιαγωγείο και την ιστοσελίδα του ψηφιακού νηπιαγωγείου του Υπουργείου Παιδείας)
Β.2. Δημιουργία εποπτικού μέσου διδασκαλίας/κατασκευή για την
υλοποίηση ενός διδακτικού στόχου) (Β.1.+Β.2. 60% του συνολικού βαθμού)
Για την αξιολόγηση είναι απαραίτητη η παράδοση και των τριών Α, Β1, Β2 τα οποία παραδίδονται στο χώρο του εργαστηρίου Εικαστικών Σταδίου 5 κατά την ημέρα της εξεταστικής
Βιβλιογραφία
- Βιγγόπουλος Η. (1983),Η Τέχνη στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο,
Αθήνα: Δίπτυχο
- Αραπάκη, Ξ. (2013). Η Διδακτική των εικαστικών, Ίων, Αθήνα.
- Ardouin, I. (2000). Η καλλιτεχνική αγωγή στο σχολείο. Εκδόσεις Νεφέλη
- Κοζάκου- Τσιάρα Ό. (1991), Εισαγωγή στην Εικαστική γλώσσα, Αθήνα:
Gutemberg
- Χριστοδουλίδης Π. (1983), Εισαγωγή συναισθητική και τη θεωρία της Τέχνης,
Αθήνα: Νεφέλη
- Ecco U. (2005), Η ιστορία της ομορφιάς, Αθήνα: Καστανιώτης
- Βασιλείου Κ. (2014), Τέχνη και Δημιουργικότητα, Αθήνα: Πλέθρον
- Arnheim, R. (1999). Τέχνη και Οπτική Αντίληψη, Αθήνα: Θεμέλιο.
- Clair J. (1999), Σκέψεις για την κατάσταση των Εικαστικών Τεχνών, Αθήνα:
Σμίλη
- Βακαλό Ε. Γ. (1988), Οπτική Σύνταξη, Αθήνα: Νεφέλη
- Μαγουλιώτης Α. (2014), Εικαστική Αγωγή, Αθήνα: Συμμετρία
- Γκαγιώ Μπερνάρ Α. (2002), Πλαστικές Τέχνες, Στοιχεία μιας Διδακτικής
Κριτικής, Αθήνα: Νεφέλη
- Jansen & Jansen, (2010). Ιστορία της Τέχνη, Αθήνα: Ίων.
- Kandinsky, W. (1981). Για το πνευματικό στην τέχνη, Αθήνα: Νεφέλη.
- Matisse, H. (1999). Γραπτά και ρήσεις για την τέχνη, Αθήνα: Νεφέλη.
- Chapman Laura H.(1993), Διδακτική της Τέχνης, Προσέγγιση στην καλλιτεχνική
αγωγή, Αθήνα: Νεφέλη.
- Klee, P. (1989). Η Εικαστική Σκέψη 1, Αθήνα: Ραγιά και Σια ΟΕ
- Klee, P. (1989). Η Εικαστική Σκέψη 2, Αθήνα: Ραγιά και Σια ΟΕ
- Bάος, A. (2008). Ζητήματα διδακτικής των εικαστικών τεχνών. Το καλλιτεχνικό
εγχείρημα ως διδακτική πράξη, Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
- Epstein A. Τρίμη Ε. (2005), Εικαστικές Τέχνες και παιδιά, Αθήνα: Τυποθήτω – Γ.
Δαρδάνος
- Τσιάρα, Καζάκου Ο. (2000), Εισαγωγή στην Εικαστική Γλώσσα, Αθήνα:
Gutenberg
Ημερομηνία δημιουργίας
Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2024
-
Δεν υπάρχει περίγραμμα