Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Νέοι Οδηγοί Βίντεο Προβολή

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

608. Στοιχεία και τεχνικές των εικαστικών τεχνών

(ECD603) -  Ιωάννης Χρηστάκος

Περιγραφή Μαθήματος

  1. Στοιχεία και τεχνικές των εικαστικών τεχνών

Περιγραφή του μαθήματος 

 

Το μάθημα αποσκοπεί να εισάγει τις φοιτήτριες/τες στα μορφοπλαστικά στοιχεία και στις τεχνικές ενός ευρύτερου φάσματος της εικαστικής γλώσσας, γνωρίζοντας τις αρχές και την τεχνική της χαρακτικής τέχνης καθώς επίσης και να δημιουργήσουν κατασκευές (χειροτεχνίες)  με τη χρήση διαφόρων υλικών κατά προτίμηση ανακυκλώσιμων. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτήτριες /τες αναμένεται να:

  • Εξοικειωθούν με τη δημιουργία του έργου τέχνης με έμφαση της χαρακτικής
  • Αναγνωρίσουν και  κατανοήσουν τα στοιχεία και τις ποιότητες που συνιστούν ένα εικαστικό χαρακτικό έργο
  • Αποκτήσουν τεχνικές δεξιότητες της υψιτυπικής χάραξης με τη χρήση του λινόλεουμ
  • Να ασκηθούν στη δημιουργία Εικαστικών κατασκευών και χειροτεχνημάτων
  • Να είναι σε θέση να κατανοήσουν τις αισθητικές ποιότητες των κατασκευών και χειροτεχνιών
  • Να εξοπλιστούν μεθοδολογικά για να σχεδιάσουν και υλοποιήσουν Εικαστικές δραστηριότητες στα παιδιά στο νηπιαγωγείο.

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες εισάγονται σε βάθος στην εικαστική τέχνη και γίνονται γνώστες ενός συνόλου μεθόδων, πρακτικών, μέσων και υλικών της εικαστικής πρακτικής. Έχοντας παρακολουθήσει τον μαθησιακό κύκλο θα αποκτήσουν ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών και σταδιακά θα αναπτύξουν μια προσωπική εργασιακή διαδικασία, η οποία ενσωματώνει πλαστική έρευνα και άσκηση μεθόδων και υλικών.

Το μάθημα περιλαμβάνει πρακτική-εργαστηριακή άσκηση, θεωρία, γνωριμία και ανάπτυξη μεθοδολογιών και κριτηρίων κρίσης. Πιο συγκεκριμένα οι φοιτητές και οι φοιτήτριες

  • Να αποκτήσουν βασικές γνώσεις της τέχνης της χαρακτικής και ιδιαίτερα να πειραματιστούν στη δημιουργία χαρακτικών έργων με τη μέθοδο του λινόλεουμ
  • Να ασκηθούν με τεχνικές και μεθόδους σύνθεσης σύνθετων έργων μικροκατασκευών και χειροτεχνημάτων δίνοντας έμφαση σε υλικά ανακύκλωσης.
  • Να διευρύνουν τη δημιουργικότητά τους χρησιμοποιώντας  ανακυκλώσιμα άχρηστα υλικά για το σχεδιασμό σύνθετων καλλιτεχνικών έργων.
  • Πειραματισμούς με ανακυκλώσιμα υλικά όπως πλαστικά μπουκάλια, μεταλλικά αντικείμενα, μπαταρίες, εξαρτήματα κλπ 

Οι εργασίες αυτές γίνονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος ενώ δίνονται και κάποιες ασκήσεις  προς υλοποίηση στο σπίτι.

       Εφαρμόζοντας ένα από τα γνωστικά αντικείμενα που γνώρισαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, (χαρακτική, κατασκευές) οι φοιτητές και οι φοιτήτριες  θα περιγράψουν αναλυτικά ένα σχεδιάγραμμα διδασκαλίας για την προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία.

Επιπλέον θα κατασκευάσουν ένα  εποπτικό μαθησιακό μέσο το οποίο θα χρησιμοποιήσουν για να διδάξουν το μάθημά τους.  Το εποπτικό μέσο είναι μια κατασκευή η οποία  μπορεί να λειτουργεί ως ένα παιχνίδι με το οποίο η /ο νηπιαγωγός χρησιμοποιεί για να κάνει κατανοητό το γνωστικό αντικείμενο στα παιδιά.

 

Το μάθημα απαιτεί παρακολούθηση, καθώς για την ολοκλήρωση των εργασιών θεωρείται αναγκαία η συνεχής παρακολούθησή του και η  εργασία στο χώρο του εργαστηρίου. Το μάθημα αν δεν παρακολουθείται δεν είναι εύκολο να ολοκληρωθεί με επιτυχία.

Αξιολόγηση:

Παράδοση υποχρεωτικών εργασιών:

  1. A) Τα έργα που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και τα οποία βαθμολογούνται με το 50% του συνολικού βαθμού.

Β) Η γραπτή εργασία που είναι παραδοτέα για την αξιολόγηση του μαθήματος  πρέπει να περιέχει τουλάχιστον 3000 λέξεις. Αποτελεί ένα  σχέδιο μαθήματος για τη διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου: Χαρακτική, Κατασκευές και  θα πρέπει  απαραίτητα  εκτός των άλλων να περιέχει:

  1. Θεωρία του αντίστοιχου γνωστικού αντικειμένου (Χαρακτική ή Κατασκευές)
  2. Σκοπός και αναμενόμενα αποτελέσματα του μαθήματος.
  3. Αναλυτικό πλάνο διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου
  4. Εποπτικά μέσα που θα χρησιμοποιηθούν στο μάθημα, επισκέψεις σε μουσεία, γκαλερί, πινακοθήκες κλπ. Δραστηριότητες που θα υλοποιηθούν στους χώρους αυτούς.
  5. Περιγραφή τουλάχιστον δύο δραστηριοτήτων προς υλοποίηση μέσα στην τάξη, (αναλυτική περιγραφή, σκοποί,  στόχοι, αποτελέσματα, διαδικασία, υλικά, μέσα)
  6. Κατασκευή εποπτικού μέσου/κατασκευής για τη διδασκαλία του εν λόγω μαθήματος,
  7. Τρόπος και κριτήρια αξιολόγησης
  8. Φωτογραφίες των εργασιών που έχουν πραγματοποιηθεί καθώς και του εποπτικού μέσου.
  9. Βιβλιογραφία

 (για όλα τα παραπάνω οι φοιτητές/τριες μπορούν να συμβουλευτούν τα αναλυτικά προγράμματα για την διδασκαλία στο νηπιαγωγείο και την ιστοσελίδα του ψηφιακού νηπιαγωγείου του Υπουργείου Παιδείας.

Γ) Εποπτικό μέσο / κατασκευή  για τη δια θεματική διδασκαλία του μαθήματος (αυτό που χρησιμοποιήθηκε στο σχέδιο μαθήματος)

 

 Η γραπτή εργασία και το εποπτικό μέσο διδασκαλίας λαμβάνουν το 50% του συνολικού βαθμού του μαθήματος.

Για την αξιολόγηση είναι απαραίτητα και τα τρία (Α,Β,Γ)

 

 

 

Βιβλιογραφία

  • Arnheim R. (1999), Τέχνη και Οπτική Αντίληψη,  Η ψυχολογία της δημιουργικής 

όρασης, Αθήνα: Θεμέλιο.

  • Μαγουλίωτης, Α. (1989), Ζωγραφική, Γλυπτική, Χαρακτική, Αθήνα: Gutemberg
  • Παυλόπουλος Δ. (2004), Χαρακτική Γραφικές Τέχνες, Ιστορία – Τεχνικές – Μέθοδοι, Αθήνα: Καστανιώτη
  • Clair J. (1999), Σκέψεις για την κατάσταση των Εικαστικών Τεχνών, Αθήνα: Σμίλη
  • Βακαλό Ε. Γ. (1988), Οπτική Σύνταξη, Αθήνα: Νεφέλη
  • Itten J. (1988), Η τέχνη του χρώματος, Αθήνα: Εκδόσεις Ένωσης Καθηγητών
  • Καλλιτεχνικών Μαθημάτων
  • Μουζακίτη Φ. (2002), Φόρμα,  Η οπτική γλώσσα στο σύγχρονο σχεδιασμό, Αθήνα: Οδυσσέας
  • Kandinky W. (1981), Για το Πνευματικό στην τέχνη, Αθήνα: Νεφέλη
  • Βασιλείου Κ. (2014), Τέχνη και Δημιουργικότητα, Αθήνα: Πλέθρον
  • Kandinsky W. (1980), Σημείο, Γραμμή στην Επιφάνεια, Αθήνα: ΑΣΚΤ
  • Klee P. (1983), Για τη Μοντέρνα Τέχνη, Αθήνα: Κάλβος
  • Whitford F. (1993), Bauhaus, Αθήνα:  Υποδομή
  • Zeki S. (2002), Εσωτερική όραση, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
  • Χολέβας Ν. Θ. (1982), Γεωμετρικές χαράξεις και τέχνη, Αθήνα: ΑΣΚΤ
  • Σάλλα – Δοκουμετζή Τ. (1996), Δημιουργική φαντασία και τέχνη, Αθήνα: Εξάντας
  • Gombrich Ε. Η. (2001), Το χρονικό της Τέχνης, Αθήνα: ΜΙΕΤ
  • Gombrich Ε. Η. (1995), Τέχνη και Ψευδαίσθηση, Αθήνα: Νεφέλη
  • Sargent W. (1987), Το χρώμα στη φύση και στην τέχνη, Αθήνα: Κάλβος
  • Ντε Μερεντιέ φ. (1981), Το παιδικό Σχέδιο, Αθήνα: Υποδομή
  • Γκαγιώ Μπερνάρ Α. (2002), Πλαστικές Τέχνες, Στοιχεία μιας Διδακτικής Κριτικής, Αθήνα: Νεφέλη
  • Chapman Laura H.(1993), Διδακτική της Τέχνης, Προσέγγιση στην καλλιτεχνική αγωγή, Νεφέλη, Αθήνα.

 

 

Ημερομηνία δημιουργίας

Πέμπτη 22 Φεβρουαρίου 2024