Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Γεωγραφίες των παιδιών: μεθοδολογικές προσεγγίσεις και ερευνητικά εργαλεία

(ECD519) -  Αιμιλία Φάκου

Περιγραφή Μαθήματος

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η σχέση των παιδιών με το χώρο από τη σκοπιά των κοινωνικών επιστημών και ειδικότερα του κλάδου που ονομάζεται «γεωγραφίες των παιδιών», ο οποίος μελετά  τον τρόπο που οι παιδικές ταυτότητες διαμορφώνονται στους χώρους της καθημερινότητας (σπίτι, γειτονιά, σχολείο) και επισημαίνει τη σημασία της ένταξης της διάστασης του χώρου στα Αναλυτικά Προγράμματα του σχολείου.  Στόχος είναι η εξοικείωση των φοιτητριών/ών με θεωρητικά και ερευνητικά ζητήματα της χωρικής προσέγγισης των παιδικών ταυτοτήτων. Επιχειρείται δηλαδή η ανάδειξη της σημασίας του χώρου της πόλης στη συγκρότηση και διαφοροποίηση της παιδικής ηλικίας και των παιδικών ταυτοτήτων σε συγκεκριμένα πεδία της καθημερινότητας καθώς και η διαπλοκή τους με κοινωνικούς και πολιτισμικούς παράγοντες. Στο πλαίσιο αυτό θα δοθεί έμφαση στις αφηγήσεις, τα βιώματα και τον τρόπο δράσης των ίδιων των παιδιών, στους χώρους που κινούνται καθημερινά. Θα εστιάσουμε σε συμμετοχικές προσεγγίσεις, στις οποίες η ερευνητική διαδικασία προσανατολίζεται στην αναδείξη των ποικίλων φωνών και οπτικών δουλεύοντας μαζί με τα παιδιά. Το πρώτο σκέλος του μαθήματος είναι σεμιναριακής μορφής και έχει ως αντικείμενο τη θεωρητική προσέγγιση του χώρου της πόλης ως πεδίο συγκρότησης των παιδικών ταυτοτήτων. Το δεύτερο σκέλος του μαθήματος είναι εργαστηριακής μορφής και περιλαμβάνει την πραγματοποίηση έρευνας από τις/τους φοιτήτριες/τές με αντικείμενο ένα ζήτημα το οποίο να αντιστοιχεί στην προβληματική που αναπτύχθηκε στο θεωρητικό σκέλος. Επίσης το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητριών/τών με μεθοδολογικά εργαλεία, όπως η φωτογραφία, το βίντεο, οι νοητικοί χάρτες, οι διαδρομές, συνεντεύξεις, group discussions.  

Το σεμινάριο προϋποθέτει την ενεργό συμμετοχή των φοιτητριών/ών στη μελέτη της σχετικής βιβλιογραφίας και στην οργάνωση μικρής κλίμακας έρευνας.

Ημερομηνία δημιουργίας

Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου 2021