Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Παρουσίαση/Προβολή

Εικόνα επιλογής

Ο Γραμματισμός στην πρώιμη παιδική ηλικία: διερευνώντας τις ιδέες των παιδιών

(94Ο) -  Μαρία Σφυρόερα

Περιγραφή Μαθήματος

 

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητριών/των με την έννοια και τις πρακτικές γραμματισμού, ως κοινωνικού και πολιτισμικού φαινομένου. 

Στο πλαίσιο του μαθήματος αξιοποιούνται ερευνητικά δεδομένα και αναλύονται πρακτικές που γραμματισμού σε επίπεδο οικογένειας και σχολείου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά νοηματοδοτούν το γραπτό λόγο και οικοδομούν εξελικτικά τη σχέση τους με την ανάγνωση και τη γραφή, καθώς και στα μεθοδολογικά εργαλεία που επιτρέπουν τη διερεύνηση αυτής της σχέσης.  

Πιο αναλυτικά, στο μάθημα θα παρουσιαστούν οι θεωρητικές προσεγγίσεις της έννοιας του γραμματισμού και οι διαφορετικές πτυχές του γραμματισμού ως κοινωνικο-πολιτισμικού φαινομένου. Θα εξεταστούν επίσης οι νέες οπτικές του γραμματισμού, η έννοια των πολυγραμματισμών στην εποχή των ΤΠΕ και οι πρακτικές γραμματισμού στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην εξελικτική πορεία των μικρών παιδιών κατά την οικοδόμηση του γραπτού λόγου.

Για όλα αυτά τα θέματα οι φοιτήτριες/τές θα έρθουν σε επαφή με θεωρητικά κείμενα και σχετικές έρευνες. Προκειμένου οι φοιτήτριες/ές να σχεδιάσουν και να εκπονήσουν μια δική τους μικρή έρευνα (με αξιοποίηση στοιχείων κλινικής συνέντευξης), θα παρουσιαστούν ερευνητικά εργαλεία  για τη διερεύνηση των ιδεών που διαμορφώνουν τα παιδιά  για την ανάγνωση και τη γραφή. 

Οι φοιτήτριες/ές στο πλαίσιο του μαθήματος θα αξιοποιήσουν το μεθοδολογικό εργαλείο της παρατήρησης και θα  εξασκηθούν στη διαμόρφωση ημιδομημένων συνεντεύξεων, στην υλοποίηση και ανάλυσή τους, Οι ημιδομημένες συνεντεύξεις θα γίνουν:

α) σε εκπαιδευτικούς και θα αφορούν τις αντιλήψεις τους και τις πρακτικές γραμματισμού που αξιοποιούν στην τάξη τους και

β) σε παιδιά προσχολικής ηλικίας (είτε ατομικά είτε στο πλαίσιο εκπαιδευτικών παρεμβάσεων στην τάξη) και θα αφορούν τις αντιλήψεις τους για τη γραφή.

Για την αξιολόγηση του μαθήματος οι φοιτήτριες/τές θα εκπονήσουν  μικρές ατομικές εργασίες (μελέτη άρθρων/κειμένων και απάντηση σε συγκεκριμένα ερωτήματα, κείμενα σχετικά με τις βιωμένες τους εμπειρίες ως αναγνωστών/στριών) και μία ομαδική (σε ομάδες των 3-4 ατόμων). Η ομαδική εργασία θα περιλαμβάνει παρατήρηση του πλαίσίου της τάξης, συνέντευξη με τον/την εκπαιδευτικό αναφορικά με τις πρακτικές και τις αντιλήψεις του/της για την ανάγνωση και τη γραφή)  και ατομικές συνεντεύξεις με παιδιά. Για την ανάλυση των κειμένων αλλά και για τον σχεδιασμό και την ανάλυση των συνεντεύξεων θα πραγματοποιούνται εποπτείες. 

Οι φοιτήτριες/ές θα επισκεφθούν  για 3 φορές μια τάξη νηπιαγωγείου, προκειμένου να συλλέξουν το υλικό τους (τόσο με τους/τις εκπαιδευτικούς όσο και με τα παιδιά). 

Καλή μας αρχή!

Ημερομηνία δημιουργίας

Τρίτη 8 Σεπτεμβρίου 2020